• 2
  • 3
2023-12-10, 11:22
Moderator
Amirons avatar
Rubrik ndrad.

"Opassande" julbord ??? -->> "Opassande" julbord?

//Mod
Citera
2023-12-10, 11:30
Medlem
3Godisars avatar
Hemma hos oss brukar vi ha <3

Risalamalta med senapssill i, istllet fr apelsin

ggost med ggskalen kvar i s det blir lite gtt knaster

Istllet fr skinka griljerar vi en sn igelkott som vi hittat under altanen (gratis)
p piggarna stter vi krsbr, s fint.
Citera
2023-12-10, 22:23
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Oj, har aldrig hrt talas om ngon som lgger in egen ansjovis. Hur fr du tag p fiskarna? Fngar sjlv? Har aldrig sett frsk skarpsill i den storleken i butik.https://sv.wikipedia.org/wiki/Ansjovis_(fiskkonserv)

Fr vrigt kan jag tycka att hel ansjovis p julbordet kan vara lite opassande. Bkigt att rensa. Men vldigt gott.
Nej det frvnar mig inte att du inte har hrt talas om det. Det r helt skert inget verlapp alls mellan vra umgngeskretsar.
Citera
2023-12-10, 22:29
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Man kan inte ligga p topp precis hela tiden,
men faktum r att min trdstart var mycket bra.

Du kanske r en sn dr blckfiskhatare, men isf har jag ett bttre tips p opassande julbord.

Istllet fr julskinka - senapsgriljerad Halal-resvin.

Det r ju en gris som ven muslimer kan smaka, eller hur.

Och lika s Halal-klassade "Marsvins-kttbullar."

Fast det kanske hade passat bttre fr Frarnas muslimska population.
Fok r s knsliga i Sverige tydligen.

Som Centerpiece - Gelinlagda Vitvalsgon, som aladb.
Man ska ju kunna se vad det r man ter ...
Du r fortfarande fr lngt frn normen. Reaktionen hos gsterna ska inte vara "du r sjuk i huvudet". Det r ltt fixat. Det r bara att servera typ bajs s r saken klar. En banal uppgift.

Det r en intressant tanke du hade nr du startade trden, ven om du inte klarade av att formulera den.

Sporten i det hr fallet skulle vara att f gsterna att tycka att ngot r mrkligt men hela tiden p rtt sida om grnsen dr de vnder p klacken och gr.

Jag slr ett slag fr pannkakor. Det tror jag mnga hade tyckt var vldigt opassande p ett julbord.
Citera
2023-12-10, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Nej det frvnar mig inte att du inte har hrt talas om det. Det r helt skert inget verlapp alls mellan vra umgngeskretsar.
Men serist, jag r vldigt nyfiken.

Hur fr du tag p fisken? Hur lnge fr den sedan ligga, och hur kryddar du den? Du fr grna lnka ngot recept. Men frmst r jag nyfiken p hur du fr tag p fisken.

Jag har faktiskt aldrig hrt talas om att ngon gr sin egen ansjovis.
Citera
2023-12-10, 22:38
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Men serist, jag r vldigt nyfiken.

Hur fr du tag p fisken? Hur lnge fr den sedan ligga, och hur kryddar du den? Du fr grna lnka ngot recept. Men frmst r jag nyfiken p hur du fr tag p fisken.

Jag har faktiskt aldrig hrt talas om att ngon gr sin egen ansjovis.
Jag gr den i Norge dr jag r bosatt strre delen av ret. Det r inga problem att f tag i fisken. Receptet kan du se dig om i rumpan, det dr jag med. Jag kan avslja att det inte finns kanel i det i alla fall.
Citera
2023-12-10, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Julbord erbjuds just nu runt om i hela landet, och folk verkar lta sig vl smaka.
Det r ju mat som alla frvntar sig att f, och det r inga nymodigheter eller ngot ovanligt precis.

Drfr undrar jag hur ett julbord hade kunnat komponeras fr att uppfattas som ... "opassande"?
Inte "ckligt" allts, utan helt tbart och s, men opassande nd.

Tex en hel jtteblckfisk med pple i nbben, p silverplattan istllet fr julskinkan med pplet i trynet.

Hur i allsin dar kan en skinka ha ett pple i......trynet?😁
Citera
2023-12-10, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag gr den i Norge dr jag r bosatt strre delen av ret. Det r inga problem att f tag i fisken. Receptet kan du se dig om i rumpan, det dr jag med. Jag kan avslja att det inte finns kanel i det i alla fall.
I all svensk ansjovis jag kan finna ingr det kanel.

Du behver inte avslja ditt recept, men bertta hur du gr frn att fisken landats. Rensar du, eller till och med filar? Hur lnge lter du den ligga?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in