2023-12-09, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Kanel är ju juligt så varför inte lite kanel (eller till och med pepparkakskryddor) i Janssons?

Kanel ingår alltid i Janssons.
Citera
2023-12-09, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Santes
Det är alltid kanel i Janssons Frestelse, det ingår liksom i receptet, så då tycker du alltså att det är äckligt från början.
Har du något exempel på ett sådant recept?
Citera
2023-12-09, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Har du något exempel på ett sådant recept?

Typ alla recept.
Du vet väl att ansjovis är kryddad med kanel?
Senast redigerad av Santes 2023-12-09 kl. 15:11.
Citera
2023-12-09, 15:10
Medlem
Citat:
Typ alla recept.
Vad tror du anjovis är kryddad med?
Aha, då förstår jag.
Citera
2023-12-09, 20:23
Medlem
Sladdarens avatar
Grishuvud med äpple i munnen

Grisfötter i gele - jävla rappel å äta och onödigt dåligt
Citera
2023-12-09, 21:33
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Det är alltid kanel i Janssons Frestelse, det ingår liksom i receptet, så då tycker du alltså att det är äckligt från början.
Kanel i Janssons frestelse tycker jag inte du ska ha. Det låter inte alls gott. Prova utan, det blir säkert mycket godare.
Citera
2023-12-09, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Kanel i Janssons frestelse tycker jag inte du ska ha. Det låter inte alls gott. Prova utan, det blir säkert mycket godare.
Om du läser tråden, så ser du att det handlar om att det är kanel i ansjovis.

Tittar du på recept på vegetarisk Jansson, så återkommer kanelen där, men som ren krydda. Man vill ha ansjovissmaken, men inte själva fisken. https://www.tasteline.com/recept/vegetarisk-jansson/
Citera
2023-12-09, 21:44
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Om du läser tråden, så ser du att det handlar om att det är kanel i ansjovis.

Tittar du på recept på vegetarisk Jansson, så återkommer kanelen där, men som ren krydda. Man vill ha ansjovissmaken, men inte själva fisken. https://www.tasteline.com/recept/vegetarisk-jansson/
Kanel i ansjovis? Jag gör givetvis min egen inläggning av fisken och den här diskussionen förutsätter en viss lägstanivå. Jag har inget att göra i en diskussion med människor som har kanel i sin ansjovis. Dra inte ner mig till din nivå.
Citera
2023-12-09, 21:47
Medlem
Citat:
Kanel i ansjovis? Jag gör givetvis min egen inläggning av fisken och den här diskussionen förutsätter en viss lägstanivå. Jag har inget att göra i en diskussion med människor som har kanel i sin ansjovis. Dra inte ner mig till din nivå.
Oj, har aldrig hört talas om någon som lägger in egen ansjovis. Hur får du tag på fiskarna? Fångar själv? Har aldrig sett färsk skarpsill i den storleken i butik.
Citat:
Ansjovis tillverkas av skarpsill, som förekommer i Sverige vid Bohuskusten och i Östersjön. Merparten av den skarpsill som används till ansjovisproduktionen fångas i Kattegatt och Skagerrak. Den fångas när den är 11–13 cm lång, varpå den efter fångst saltas, läggs in och kryddas. I ansjovisinläggningen ingår exempelvis kryddor som kanel, svartpeppar, kryddpeppar, lagerblad, kryddnejlika, spansk humle (oregano), kardemumma och sandelträ.
Citat:
Grebbestads ansjovis innehåller socker, salt, ättika, kanel, kryddpeppar, ingefära, kryddnejlika, lagerblad, muskotblomma och sandelolja.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ansjovis_(fiskkonserv)

För övrigt kan jag tycka att hel ansjovis på julbordet kan vara lite opassande. Bökigt att rensa. Men väldigt gott.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-12-09 kl. 22:14.
Citera
2023-12-10, 08:09
Bannlyst
Citat:

Lägg av.
’Riktig’ ansjovis är kryddad med bl.a kanel.
Hur ser ditt recept ut?
Och var får du tag på skarpsill?
Senast redigerad av Santes 2023-12-10 kl. 08:11.
Citera
2023-12-10, 08:11
Bannlyst
Citat:

Jag använder ansjovis i min Jansson, så kanel finns allid där.
Citera
2023-12-10, 10:54
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Svag trådstart.
Alla förstår att folk reagerar på en bläckfisk på julbordet.
Den mer intressant frågan är ju hur man kan så tvivel hos gästerna utan att hamna utanför den sociala boxen.

Kanske genom kardemumma i köttbullarna. Det är mitt tips.
Man kan inte ligga på topp precis hela tiden,
men faktum är att min trådstart var mycket bra.

Du kanske är en sån där bläckfiskhatare, men isf har jag ett bättre tips på opassande julbord.

Istället för julskinka - senapsgriljerad Halal-Öresvin.

Det är ju en gris som även muslimer kan smaka, eller hur.

Och lika så Halal-klassade "Marsvins-köttbullar."

Fast det kanske hade passat bättre för Färöarnas muslimska population.
Fok är så känsliga i Sverige tydligen.

Som Centerpiece - Geléinlagda Vitvalsögon, som aladåb.
Man ska ju kunna se vad det är man äter ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in