• 2
  • 3
2023-12-10, 11:22
Moderator
Amirons avatar
Rubrik ändrad.

"Opassande" julbord ??? -->> "Opassande" julbord?

//Mod
Citera
2023-12-10, 11:30
Medlem
3Godisars avatar
Hemma hos oss brukar vi ha <3

Risalamalta med senapssill i, istället för apelsin

Äggost med äggskalen kvar i så det blir lite gött knaster

Istället för skinka griljerar vi en sån igelkott som vi hittat under altanen (gratis)
på piggarna sätter vi körsbär, så fint.
Citera
2023-12-10, 22:23
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Oj, har aldrig hört talas om någon som lägger in egen ansjovis. Hur får du tag på fiskarna? Fångar själv? Har aldrig sett färsk skarpsill i den storleken i butik.https://sv.wikipedia.org/wiki/Ansjovis_(fiskkonserv)

För övrigt kan jag tycka att hel ansjovis på julbordet kan vara lite opassande. Bökigt att rensa. Men väldigt gott.
Nej det förvånar mig inte att du inte har hört talas om det. Det är helt säkert inget överlapp alls mellan våra umgängeskretsar.
Citera
2023-12-10, 22:29
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Man kan inte ligga på topp precis hela tiden,
men faktum är att min trådstart var mycket bra.

Du kanske är en sån där bläckfiskhatare, men isf har jag ett bättre tips på opassande julbord.

Istället för julskinka - senapsgriljerad Halal-Öresvin.

Det är ju en gris som även muslimer kan smaka, eller hur.

Och lika så Halal-klassade "Marsvins-köttbullar."

Fast det kanske hade passat bättre för Färöarnas muslimska population.
Fok är så känsliga i Sverige tydligen.

Som Centerpiece - Geléinlagda Vitvalsögon, som aladåb.
Man ska ju kunna se vad det är man äter ...
Du är fortfarande för långt från normen. Reaktionen hos gästerna ska inte vara "du är sjuk i huvudet". Det är lätt fixat. Det är bara att servera typ bajs så är saken klar. En banal uppgift.

Det är en intressant tanke du hade när du startade tråden, även om du inte klarade av att formulera den.

Sporten i det här fallet skulle vara att få gästerna att tycka att något är märkligt men hela tiden på rätt sida om gränsen där de vänder på klacken och går.

Jag slår ett slag för pannkakor. Det tror jag många hade tyckt var väldigt opassande på ett julbord.
Citera
2023-12-10, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Nej det förvånar mig inte att du inte har hört talas om det. Det är helt säkert inget överlapp alls mellan våra umgängeskretsar.
Men seriöst, jag är väldigt nyfiken.

Hur får du tag på fisken? Hur länge får den sedan ligga, och hur kryddar du den? Du får gärna länka något recept. Men främst är jag nyfiken på hur du får tag på fisken.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om att någon gör sin egen ansjovis.
Citera
2023-12-10, 22:38
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Men seriöst, jag är väldigt nyfiken.

Hur får du tag på fisken? Hur länge får den sedan ligga, och hur kryddar du den? Du får gärna länka något recept. Men främst är jag nyfiken på hur du får tag på fisken.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om att någon gör sin egen ansjovis.
Jag gör den i Norge där jag är bosatt större delen av året. Det är inga problem att få tag i fisken. Receptet kan du se dig om i rumpan, det dör jag med. Jag kan avslöja att det inte finns kanel i det i alla fall.
Citera
2023-12-10, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Julbord erbjuds just nu runt om i hela landet, och folk verkar låta sig väl smaka.
Det är ju mat som alla förväntar sig att få, och det är inga nymodigheter eller något ovanligt precis.

Därför undrar jag hur ett julbord hade kunnat komponeras för att uppfattas som ... "opassande"?
Inte "äckligt" alltså, utan helt ätbart och så, men opassande ändå.

Tex en hel jättebläckfisk med äpple i näbben, på silverplattan istället för julskinkan med äpplet i trynet.

Hur i allsin dar kan en skinka ha ett äpple i......trynet?😁
Citera
2023-12-10, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag gör den i Norge där jag är bosatt större delen av året. Det är inga problem att få tag i fisken. Receptet kan du se dig om i rumpan, det dör jag med. Jag kan avslöja att det inte finns kanel i det i alla fall.
I all svensk ansjovis jag kan finna ingår det kanel.

Du behöver inte avslöja ditt recept, men berätta hur du gör från att fisken landats. Rensar du, eller till och med filéar? Hur länge låter du den ligga?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in