2023-12-07, 12:03
Medlem
GrillTeknikers avatar
Tänkte köpa ett par paraplyer för typ en tusenlapp. Dessa kommer användas privat. Men kan jag ändå köpa dem för företagets pengar?

Det känns ju dels som att det är typ omöjligt att avgöra om ett paraply används privat eller "i tjänsten", och dels är det ett väldigt litet belopp. Det är ju lite annat att köpa en bil för några hundra tusen.

Vad gäller egentligen här?

Är det okej så länge jag inte drar av momsen? Eller är det aldrig okej, även om jag som företagare ibland har behov av att använda dessa paraplyer (som antagligen till 90% kommer användas privat)?
Citera
2023-12-07, 12:11
Medlem
Sätt företagets logga på paraplyet. Klart!
Citera
2023-12-07, 12:41
Medlem
0xmans avatar
är väl inget konstigt att företag köper in paraplyer? Klart de anställda kan behöva det? är dock bögigt med paraply men ändå ganska vanligt..
Citera
2023-12-07, 12:47
Medlem
Uteliggarns avatar
Funkar endast om du har aktiebolag, då räknas du som anställd om du ska kontera det som personalvård, "skyddskläder" eller liknande.

I HB eller enskild firma godkänner de ej personalvård (om du inte har några anställda)

Momsen spelar ingen roll, lika illa vare sig det eller summan om det hamnar på fel konto.
Senast redigerad av Uteliggarn 2023-12-07 kl. 12:52.
Citera
2023-12-07, 12:58
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Tänkte köpa ett par paraplyer för typ en tusenlapp. Dessa kommer användas privat. Men kan jag ändå köpa dem för företagets pengar?

Det känns ju dels som att det är typ omöjligt att avgöra om ett paraply används privat eller "i tjänsten", och dels är det ett väldigt litet belopp. Det är ju lite annat att köpa en bil för några hundra tusen.

Är det okej så länge jag inte drar av momsen? Eller är det aldrig okej, även om jag som företagare ibland har behov av att använda dessa paraplyer (som antagligen till 90% kommer användas privat)?
Paraplyer från kontoret till taxin/bilen för kunder.
Paraplyer när man skall göra företagsärenden, köpa lunch till kunder, gå på lunch med kunder
paraplyer som design i hallen
Konto 5410 Förbrukningsinventarie
Citera
2023-12-07, 13:08
Medlem
pn222jws avatar
Avdragsgill omkostnad...svårt att bevisa motsatsen...eller som nedanför - en reklam pryl.
Citera
2023-12-07, 13:23
Medlem
Bawsbawsbawss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker

Kör bara. Dom kollar nog inte upp ett gäng paraflaxer.
Citera
2023-12-07, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Paraplyer när man skall göra företagsärenden, köpa lunch till kunder, gå på lunch med kunder

Spelar det någon roll om det är ett AB?

AB nr 1 - Kontor med 30 anställda och mycket kundbesök.

AB nr 2 - Enmansföretag inom IT-konsult. Inget kontor - jobbar hemma och hos kund.
Citera
2023-12-07, 13:42
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Spelar det någon roll om det är ett AB?

AB nr 1 - Kontor med 30 anställda och mycket kundbesök.

AB nr 2 - Enmansföretag inom IT-konsult. Inget kontor - jobbar hemma och hos kund.
AB eller ej vet jag ej.
Jag tror inte det spelar någon roll
AB nr 1 ovan: helt OK
AB nr 2 ovan:tar du emot kunder hemma? nä.Tveksamt. med logga på kan det bli reklammaterial
Köp 10 styck för 1.000 kr å ge bort 5 till kunder till våren
https://charma.io/
--------------
Obs! Egen småföretagare i konsultbranschen med 10 anställda så svaren blir lite så som jag själv kör.
Citera
2023-12-07, 13:51
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:

Väldigt bra förslag!

Då kan man kringgå ev. tjafs om man inte är AB
Senast redigerad av Uteliggarn 2023-12-07 kl. 13:56.
Citera
2023-12-07, 13:58
Medlem
Citat:
AB eller ej vet jag ej.
Jag tror inte det spelar någon roll
AB nr 1 ovan: helt OK
AB nr 2 ovan:tar du emot kunder hemma? nä.Tveksamt. med logga på kan det bli reklammaterial
Köp 10 styck för 1.000 kr å ge bort 5 till kunder till våren
https://charma.io/
--------------
Obs! Egen småföretagare i konsultbranschen med 10 anställda så svaren blir lite så som jag själv kör.

Jo jag vet.

Sen är det ju stor skillnad på vad som "alltid ha gått" (dvs vad folk gjort och gör) och vad som skulle hålla i en granskning av skatteverket.

Det är stora pengar att spara. Inte bara momsen utan skatter och arbetsgivaravgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in