Citat:
Ursprungligen postat av
Barents
Du kan aldrig ha sett Trafikmagasinet på TV 1980-talet där Glenn testade bilar och hans referensbil var en Volvo 740 som han älskade över allt annat, särskilt svängradien.
Pratar vi om Christer Glenning? (jag minns ingen som hete "Glenn") Han som hatade bakhjulsdrift och var övertygad om att Japanska biltillverkarna helt skulle dominera marknaden på ett par år? Jag missade helt att han "älskade Volvo 740"
Det var journalister som skrev i bildtidningar jag hänvisade till, tidningar som jag fortfarande har kvar. Där var inte Volvo någon favoritbil, tvärtom.
Men det är i första hand Volvo-antagonisterna jag jobbat med som jag refererade till. De som av olika skäl starkt ogillar Volvo och gissar att de inte finns kvar många år till som tillverkare. Dessa lät exakt likadant för 40 år sedan som Volvo-antagonisterna låter i denna tråd nu. Samma argument och samma motvilja mot märket kombinerat med ett förakt mot dess köpare. Det är så kul när inget förändras på så många år och att Volvohatet är konstant även i dag.
Jag minns en Peugeot-bilhandlare i min hemby som under 80-talet inte ville byta in Volvo 240 eller 740 då de var så usla produkter. Den sista Volvon var Amazon enligt han och ingen ville köpa en nyare Volvo eftersom fabriken snart skulle läggas ned.
För övrigt har denna "Glenn" helt rätt i att Volvo 740 har en fantastiskt svängradie men det har kanske inte så mycket med dagens försäljning av nya Volvo-bilar att göra.