2023-12-10, 17:55
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det har sålts 40.000 Polestar i världen hittills under 2023. Exceptionellt sällsynt bil, bara märken som Ferrari som säljer mindre. Notera min tråd där Polestar 2 sjunkit i värde med 400.000 kr på 2 år i England. Det finns 100st Polestar 2 till salu med rabatt på deras svenska hemsida, troligen närmare en årsförsäljning.

Är nog ganska bra att Polestar inte ägs av svenskar. En riktig förlustfabrik, typ SAAB.

Det är även min observation. Jag har sett en del Polestarbutiker i vissa europeiska städer på mycket dyra platser. De försöker marknadsföra Polestar som ett exlusivt märke som t.ex. Porsche eller Lucid men utan någon märkeshistoria. Lucid klarar det p.g.a. Wow factorn. Gör man detta måste man ge mer som t.ex. Genesis som gör vad de kan för sälja lyx till ett bättre pris. Även Genesis har svårt att penetrera lyxsegmentet men de gör i alla fall ett ganska bra jobb.

Polestar har inget som de kan tilltala med. Bilarna ser ur tråkiga ut som arkitekten till det nya moderna museumet i Stockholm hade designat den. En Ferrari vill man ha bara genom att titta på den.
Citera
2023-12-10, 18:16
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Det som talar för svensk-Volvo är att vi i väst har vänt oss mot globalismen och vi börjar hata kinesiska varor mer och mer. Och så fort Volvo känns kinesiskt globalt eller i Sverige är sagan slut. Därför kommer Volvo alltid att designas och tillverkas i Göteborg. Och när den inte gör det tror jag någon svensk, varför inte Zenström eller Notch, startar ett nytt svenskt bilmärke.

Tyvärr tror jag inte det kommer avgöras av om det känns kinesiskt globalt eller ej. Utan helt av ekonomisk hänsyn. Vid rätt tillfälle lägger kineserna ner tillverkning/utveckling i Sverige. Speciell som bensin/diesel utfasas.

Tror ingen bryr sig om om Volvo är svenskt, förutom då möjligen den lilla marknad som finns i SVerige. Lika lite som faktumet att Tesla tillverkas i Kina.

Personligen skulle jag inte ens fundera på att köpa en Volvo, speciellt om man kört BMW.
Citera
2023-12-10, 18:21
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Det är även min observation. Jag har sett en del Polestarbutiker i vissa europeiska städer på mycket dyra platser. De försöker marknadsföra Polestar som ett exlusivt märke som t.ex. Porsche eller Lucid men utan någon märkeshistoria. Lucid klarar det p.g.a. Wow factorn. Gör man detta måste man ge mer som t.ex. Genesis som gör vad de kan för sälja lyx till ett bättre pris. Även Genesis har svårt att penetrera lyxsegmentet men de gör i alla fall ett ganska bra jobb.

Polestar har inget som de kan tilltala med. Bilarna ser ur tråkiga ut som arkitekten till det nya moderna museumet i Stockholm hade designat den. En Ferrari vill man ha bara genom att titta på den.
Det finns flera tester på youtube i UK med Polestar 2 och de tycker alla det är en fantastisk bil, så om man kör den tror jag den ger en bra upplevelse. Men det räcker ju inte, om den t.ex är 100k för dyr, en BMW ger också en bra upplevelse, eller om Polestar tappar 100k varenda gång Tesla sänker sina priser... Jag skulle aldrig våga köpa en elbil de kommande 2-3 åren pga det osäkra restvärdet. Enda chansen är leasing där man har ett garanterat restvärde efter 36 månader oavsett priset på blocket, som någon gamblingstyrd firma väljer att garantera. Jag tror de kommer att losa 100-200k på varenda 500K-EV.
Citera
2023-12-10, 18:25
Medlem
Citat:
Du kan aldrig ha sett Trafikmagasinet på TV 1980-talet där Glenn testade bilar och hans referensbil var en Volvo 740 som han älskade över allt annat, särskilt svängradien.

Pratar vi om Christer Glenning? (jag minns ingen som hete "Glenn") Han som hatade bakhjulsdrift och var övertygad om att Japanska biltillverkarna helt skulle dominera marknaden på ett par år? Jag missade helt att han "älskade Volvo 740"

Det var journalister som skrev i bildtidningar jag hänvisade till, tidningar som jag fortfarande har kvar. Där var inte Volvo någon favoritbil, tvärtom.

Men det är i första hand Volvo-antagonisterna jag jobbat med som jag refererade till. De som av olika skäl starkt ogillar Volvo och gissar att de inte finns kvar många år till som tillverkare. Dessa lät exakt likadant för 40 år sedan som Volvo-antagonisterna låter i denna tråd nu. Samma argument och samma motvilja mot märket kombinerat med ett förakt mot dess köpare. Det är så kul när inget förändras på så många år och att Volvohatet är konstant även i dag.
Jag minns en Peugeot-bilhandlare i min hemby som under 80-talet inte ville byta in Volvo 240 eller 740 då de var så usla produkter. Den sista Volvon var Amazon enligt han och ingen ville köpa en nyare Volvo eftersom fabriken snart skulle läggas ned.

För övrigt har denna "Glenn" helt rätt i att Volvo 740 har en fantastiskt svängradie men det har kanske inte så mycket med dagens försäljning av nya Volvo-bilar att göra.
Citera
2023-12-10, 18:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare

Snarare är väl Polestar en av de snyggaste elbilarna rent designmässigt. Polestar delar teknik med Volvo, Lynk, Zeekr och Geely, det gör att det bli skalfördelar. Samma sak med Volkswagen, Audi, Seat, Porsche, eller Stellantis märken, eller Ford, Kia och Hyandai etc.
Elbilar behöver subventioner för att sälja.
Citera
2023-12-10, 22:10
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Elbilen subventioneras med 5 kr/mil nu, eftersom bilar inte har en neutral km-skatt utan skatten ligger på bensin och diesel. Att du försöker vända det och kalla bensinpriset för subventionerat visar att du likt alla miljömuppar behärskar Newspeak till fullo.
Återigen: skatten på el är HÖGRE än skatten på bensin och diesel. Elbilen subventioneras ingenting. Den som kör elbil betalar procentuellt mer i skatt än den som kör bil som går på bensin eller diesel.

Volvo har till slut förstått att det ändå blir elbilar som hela världen satsar på, och ställer nu om hela sin produktion.
Citera
2023-12-10, 22:16
Medlem
Kaenkelberries avatar
Älskar min Volvo SUV. Grymt bra komfort och jag har inte ont i ryggen efter långkörningar som jag hade med BMW och andra premium märken jag har rattat genom årens lopp.
Citera
2023-12-10, 22:46
Medlem
canterburys avatar
Så onödigt med ny kaross inredning design utseende så fort det blir ny modell. Vill nu regeringen vi ska köra elbil. Bygg en folkbil ala volvo 740 där man efter plånbok och tycke kan uppgradera och byta ut delarna efter behag men behålla stommen. Perfekt för alla iPhone töntar som strävar efter senaste modellen.

Kan höra snacket vid parkeringen. Ja absolut uppgraderade luftfilterhållaren till 2.34 med organisk jordnöts emulsion i basen som har ett nytt hdmi gränssnitt. Direktlänkat till askoppen via bluetooth intercom. Bara 7450 plus installation. Allra senaste.
Citera
2023-12-10, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Återigen: skatten på el är HÖGRE än skatten på bensin och diesel. Elbilen subventioneras ingenting. Den som kör elbil betalar procentuellt mer i skatt än den som kör bil som går på bensin eller diesel.

Volvo har till slut förstått att det ändå blir elbilar som hela världen satsar på, och ställer nu om hela sin produktion.

Fordonskatten är väldig subventionerad på en el-bil.
Citera
2023-12-11, 00:01
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Fordonskatten är väldig subventionerad på en el-bil.
Bilar betalar skatt för den koldioxid de släpper ut. Förbränningsmotorbilar som inte släpper ut någon koldioxid slipper också betala hög fordonsskatt. Av någon konstig anledning betalar elbilar fordonsskatt även om de inte har några utsläpp.
Citera
2023-12-11, 10:23
Medlem
Barentss avatar
Citat:

Skatten på en liter bensin i Sverige är som sagt 10 kr. Berätta vad skatten på 2 kwh el är.

(tips: 78 öre).

Jag förstår på ditt otroligt okunniga påstående att du kommer att få en chock när km-skatten på elbilar införs inom 5 år. När elbilarna halveras i värde över natten.
Citera
2023-12-11, 11:01
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
.
Vem har lurat i dig det där? Av priset man betalar vid pump så är runt 70% bara skatt. Skatten på el kommer inte i närheten av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in