2023-12-10, 14:13
Medlem
HipToBeSquares avatar
Bra tråd och jag har också förundrat mig hur Volvo ska kunna överleva. Just nu säljer Volvo bilar för samma pris som tyska premiummärken, fast har inte samma kvalité eller väghållning. Samtidigt så är Volvo idag en OEM för diverse kinesiska bilar som kommer att säljas i Europa till ett bättre pris. T.ex. Lynk & CO är ett exempel på detta som även ser bättre ut än Volvobilarna.

Geely har har redan sagt att de vill ta mer och mer produktion till Kina. Polestar tillverkas redan i Kina, men det ironiska är att den är svindyr. Om jag har pengar, varför köper jag en Polsestar istället för en Porsche? Volvo i största allmänhet erbjuder ingenting som är bättre en konkurrenterna just nu.

Jag har svårt att de någon framtid för Volvo om de fortsätter som de gör nu. Jag förutspår att tom tyska märken kommer få det svårare i framtiden vilket gör det ännu svårare för Volvo att existera.
Citera
2023-12-10, 14:18
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Bra tråd och jag har också förundrat mig hur Volvo ska kunna överleva. Just nu säljer Volvo bilar för samma pris som tyska premiummärken, fast har inte samma kvalité eller väghållning. Samtidigt så är Volvo idag en OEM för diverse kinesiska bilar som kommer att säljas i Europa till ett bättre pris. T.ex. Lynk & CO är ett exempel på detta som även ser bättre ut än Volvobilarna.

Geely har har redan sagt att de vill ta mer och mer produktion till Kina. Polestar tillverkas redan i Kina, men det ironiska är att den är svindyr. Om jag har pengar, varför köper jag en Polsestar istället för en Porsche? Volvo i största allmänhet erbjuder ingenting som är bättre en konkurrenterna just nu.

Jag har svårt att de någon framtid för Volvo om de fortsätter som de gör nu. Jag förutspår att tom tyska märken kommer få det svårare i framtiden vilket gör det ännu svårare för Volvo att existera.

Då är det ju konstigt att det i verkligheten är precis tvärt om, Volvo personbilar säljer som smör, och är populärare än någonsin.

Din "profetia" om Kina låter väldigt likt det man sa om Japan i slutet på 80-talet. Landet skulle ta över allt, och i stort sett inget skulle produceras eller styras utanför Japan. Sen vet vi hur det gick.
Citera
2023-12-10, 14:23
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ingen med förnuft köper något annat än japanskt.

Dyra att serva och svårt med reservdelar är min erfarenhet av japanskt.

Och rost.

Samt osexiga att köra.
Citera
2023-12-10, 14:25
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Då är det ju konstigt att det i verkligheten är precis tvärt om, Volvo personbilar säljer som smör, och är populärare än någonsin.

Din "profetia" om Kina låter väldigt likt det man sa om Japan i slutet på 80-talet. Landet skulle ta över allt, och i stort sett inget skulle produceras eller styras utanför Japan. Sen vet vi hur det gick.

Jag ser knappt några volvobilar ute i Europa alls. Polestar är totalt frånvarande. Jag vet inte var dessa siffror kommer ifrån.
Citera
2023-12-10, 14:41
Medlem
Citat:
Jag ser knappt några volvobilar ute i Europa alls. Polestar är totalt frånvarande. Jag vet inte var dessa siffror kommer ifrån.

Jag vet inte hur du tittar, men Volvo finns överallt, i USA, Sydamerika, Europa, Mellanöstern, Asien.

De taktar nu på runt 700,000 bilar per år, att jämföra med runt 300,000 per år på 80-talet.

Polestar räknar jag inte in här, det kan ses som ett eget märke.
Citera
2023-12-10, 14:41
Medlem
Så jävla rätt åt dom.

När dom valde att begränsa toppfarten till 180 km/h gav dom sig ut på väldigt tunn is.
Jag (och många med mig) skiter i att man inte brukar köra så fort. Det är knappast upp till biltillverkaren att bestämma.

När dom sen tyckte att det var en bra idé att helt sluta producera bilar med förbränningsmotorer trampade dom igenom isen totalt.

Lyssnar man inte på sina kunder så står man snart utan.
Bra jobbat idioter
Citera
2023-12-10, 15:20
Medlem
Rengens avatar
Ser den stora faran med Volvo att hela västkustenklustret är så beroende av just Volvo. Och även underleverantör lite här o var.

Varumärket har nu Kina så klustret kommer rasa ihop som ett korthus när Geely har sugit ut ingenjörskunskapen med teknologi/produktion som finns i Volvo. Och man placerar sig någonstans närmare marknaden.

Om inte den gryende öst-väst konflikten hinner före med att eskalera till ett troligt världskrig.
Citera
2023-12-10, 16:06
Medlem
Underbar tråd, jag känner mig så ung när jag läser den!
Samma argument som tidigt 80-tal (när Volvo 760 lanserades) i fikarummet på arbetsplatsen.
"Volvo har slutat bygga folkbilar" (har de någonsin gjort det?)
"Ingen kommer att ha råd att köpa en Volvo i framtiden"
"Volvo har inte samma kvalité som tyska bilar, de kan därför inte ta så mycket betalt"
Och min favorit:
"Volvo ligger så extremt efter gällande teknologi att de snart inte finns längre"
Tänk att inget har förändrats på 40 år!
Givetvis visste man redan 1982 att om bara ett par år kommer alla köra Japanska bilar och att bakhjulsdrift var djävulens påfund.
Jag saknar dock lite att det enorma Volvo-förakt som dåtidens motorjournalister hade, där får de skärpa till sig tycker jag.
Citera
2023-12-10, 17:20
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepBD
Underbar tråd, jag känner mig så ung när jag läser den!
Samma argument som tidigt 80-tal (när Volvo 760 lanserades) i fikarummet på arbetsplatsen.
"Volvo har slutat bygga folkbilar" (har de någonsin gjort det?)
"Ingen kommer att ha råd att köpa en Volvo i framtiden"
"Volvo har inte samma kvalité som tyska bilar, de kan därför inte ta så mycket betalt"
Och min favorit:
"Volvo ligger så extremt efter gällande teknologi att de snart inte finns längre"
Tänk att inget har förändrats på 40 år!
Givetvis visste man redan 1982 att om bara ett par år kommer alla köra Japanska bilar och att bakhjulsdrift var djävulens påfund.
Jag saknar dock lite att det enorma Volvo-förakt som dåtidens motorjournalister hade, där får de skärpa till sig tycker jag.
Du kan aldrig ha sett Trafikmagasinet på TV 1980-talet där Glenn testade bilar och hans referensbil var en Volvo 740 som han älskade över allt annat, särskilt svängradien.

Allt du nämner stämmer ju på ett sätt. Volvo har väl aldrig lyckats sälja 700.000 bilar något enda år pga av var och en av orsakerna, medans t.ex BMW sedan 1970-talet växt från 500.000 till 2M.
Citera
2023-12-10, 17:23
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Ser den stora faran med Volvo att hela västkustenklustret är så beroende av just Volvo. Och även underleverantör lite här o var.

Varumärket har nu Kina så klustret kommer rasa ihop som ett korthus när Geely har sugit ut ingenjörskunskapen med teknologi/produktion som finns i Volvo. Och man placerar sig någonstans närmare marknaden.

Om inte den gryende öst-väst konflikten hinner före med att eskalera till ett troligt världskrig.
Det som talar för svensk-Volvo är att vi i väst har vänt oss mot globalismen och vi börjar hata kinesiska varor mer och mer. Och så fort Volvo känns kinesiskt globalt eller i Sverige är sagan slut. Därför kommer Volvo alltid att designas och tillverkas i Göteborg. Och när den inte gör det tror jag någon svensk, varför inte Zenström eller Notch, startar ett nytt svenskt bilmärke.
Citera
2023-12-10, 17:28
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Det har sålts 40.000 Polestar i världen hittills under 2023. Exceptionellt sällsynt bil, bara märken som Ferrari som säljer mindre. Notera min tråd där Polestar 2 sjunkit i värde med 400.000 kr på 2 år i England. Det finns 100st Polestar 2 till salu med rabatt på deras svenska hemsida, troligen närmare en årsförsäljning.

Är nog ganska bra att Polestar inte ägs av svenskar. En riktig förlustfabrik, typ SAAB.
Senast redigerad av Barents 2023-12-10 kl. 17:30.
Citera
2023-12-10, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarsmolket
Så jävla rätt åt dom.

När dom valde att begränsa toppfarten till 180 km/h gav dom sig ut på väldigt tunn is.
Jag (och många med mig) skiter i att man inte brukar köra så fort. Det är knappast upp till biltillverkaren att bestämma.

När dom sen tyckte att det var en bra idé att helt sluta producera bilar med förbränningsmotorer trampade dom igenom isen totalt.

Lyssnar man inte på sina kunder så står man snart utan.
Bra jobbat idioter

Synd att Flashback har gått ner sig så. Ditt inlägg är ett tydligt exempel på detta. Bara hat, bitterhet, och hur mycket felaktigheter som helst. Låt oss bena ut:
- Volvo säljer idag runt 700.000 bilar per år, upp från 300.000 på 1980-talet
- Volvo har idag ett rekordstarkt varumärke, kan inte komma på någon gång i historien som de stått starkare än idag (tips: det var inte på tvåfurtins dagar...)
- Om något, så var de lite sena med elbilarna. Varför skulle de inte satsa på något som om 5 år kommer vara i princip det enda som säljs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in