2024-11-30, 13:42
Medlem
Kladd-Runes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katperlom
Undrade detta också så jag läste FUP och domar, verkliga Rami hade varit i dominikanska republiken och ”gjort affärer” och ”tiggt pengar till skulder” vid iaf ett tillfälle tidigare. Oklart vad för slags affärer men man kan ju gissa vad det rör sig om. Kunde mycket väl förklarats bättre i serien.
Aha, snyggt 👌🏻Ja det framkom ju inte överhuvudtaget. Blev bara konstigt i serien.
Citera
2024-11-30, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Jag tycker nog serien var sådär efter att ha läst boken.
Helikopter piloten kan omöjligt ha vart så nervig som han framställdes med tanke på bristen av bränlse när han hovrade och ändå väntade ut dom.
Men vart fan är pengarna? Det är väl det som är mest av intresse, inte hur fan dom genomförde rånet även om det är spektakulärt gjort.
Teorier om vad som hände med bytet?
Det var löjligt att dom gjorde piloten till en sådan nojig pajas när den riktiga piloten tog sina år, tjallade inte på någon och förnekar än idag att han var inblandad, uppenbarligen en rättså kall människa.
Citera
2024-11-30, 15:48
Tyckte det var en bra skitfet serie men fattar att man är besviken om man förväntade sig att det skulle vara rakt av en filmatisering av bara rånet så som det gick till. Man får tänka på att dom inte direkt spelat in den för den svenska publiken utan för att det är en skitbra story som kan bli en internationell succé. Som la casa de papel fast på riktigt.

Karaktärsbyggandet i de första fyra avsnitten behövdes för att göra storyn intressant för dom som inte har någon relation till rånet sen tidigare. Fast jag vet hur allt slutade satt jag och hejade på rånarna och hoppades att ”Rami” skulle lyckas fly o kunna återförenas med barnen.
Citera
2024-11-30, 15:52
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Det var löjligt att dom gjorde piloten till en sådan nojig pajas när den riktiga piloten tog sina år, tjallade inte på någon och förnekar än idag att han var inblandad, uppenbarligen en rättså kall människa.

Jag tror han var en nojig pajas ärligt talat, linjerar väl med hur han varit ute i media efteråt och försökt få sympatier istället för att göra som alla andra rånarna och ligga lågt. Tror på riktigt dom andra rånarna både varit och är skittrötta på honom mtp på hur mycket han fuckade upp när det kom till alibi, story, att han stack från landningsplatsen, McDonalds, taxiresan etc.
Citera
2024-11-30, 15:56
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Har det hänt på riktigt? Småtjejerna kan väl inte ta tillbaka sin anmälan, det är ju staten som är åklagare och bestämmer sånt.

Nä, det har garanterat inte hänt på riktigt men så funkar det i USA och det är gissningsvis där man vill att den här serien ska få störst publik så då måste man in med lite såna inslag också.
Citera
2024-11-30, 18:39
Medlem
Citat:
Jag tror han var en nojig pajas ärligt talat, linjerar väl med hur han varit ute i media efteråt och försökt få sympatier istället för att göra som alla andra rånarna och ligga lågt. Tror på riktigt dom andra rånarna både varit och är skittrötta på honom mtp på hur mycket han fuckade upp när det kom till alibi, story, att han stack från landningsplatsen, McDonalds, taxiresan etc.
Nog för att det krisade iom att dom inte hittade en pilot men aldrig någonsin att dom skulle ta med honom om han var likadan som serien visade, vem tänkte inte "han kommer dra därifrån" under rånet när han hovrade med helikoptern?

Angående att han varit med i media i efterhand så är det ändå förståeligt då han själv var högt uppsatt inom den branschen, att han ville ge sin sida av saken och förneka det ytterligare tycker jag inte säger så mycket, man får ha i åtanke att Alexander troligen hade noll erfarenhet utav kriminalitet medans resterande som deltog i rånet var härdade yrkeskriminella, att dom inte pratar känns rättså självklart, framförallt med tanke på de relativt mesiga straffen.

Att dom andra rånare blev jävligt trötta på honom har du nog rätt i, t.om lite förvånande att han inte fått rejält med stryk eller blivit klippt rakt av med tanke på dom enorma misstagen, misstag som dock är förståeliga med tanke på att han som sagt inte är en yrkeskriminell, det är svårt att förstå den extrema stressen han befann sig under.

Hans personliga misstag med kort betalning, McDonalds, kasst alibi osv hade ju dock inte förändrat något för resterande, inte heller hade en uppbränd helikopter förändrat mycket, det fanns mängdvis med bevis utöver det hade något av det varit avgörande för att dom andra skulle bli dömda så hade han nog råkat illa ut, där förstörde han mest för dig själv och det är mycket möjligt att han själv kommit undan om han varit smartare efter rånet.
Senast redigerad av starzkis 2024-11-30 kl. 18:46.
Citera
2024-11-30, 19:06
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Nog för att det krisade iom att dom inte hittade en pilot men aldrig någonsin att dom skulle ta med honom om han var likadan som serien visade, vem tänkte inte "han kommer dra därifrån" under rånet när han hovrade med helikoptern?

Angående att han varit med i media i efterhand så är det ändå förståeligt då han själv var högt uppsatt inom den branschen, att han ville ge sin sida av saken och förneka det ytterligare tycker jag inte säger så mycket, man får ha i åtanke att Alexander troligen hade noll erfarenhet utav kriminalitet medans resterande som deltog i rånet var härdade yrkeskriminella, att dom inte pratar känns rättså självklart, framförallt med tanke på de relativt mesiga straffen.

Att dom andra rånare blev jävligt trötta på honom har du nog rätt i, t.om lite förvånande att han inte fått rejält med stryk eller blivit klippt rakt av med tanke på dom enorma misstagen, misstag som dock är förståeliga med tanke på att han som sagt inte är en yrkeskriminell, det är svårt att förstå den extrema stressen han befann sig under.

Hans personliga misstag med kort betalning, McDonalds, kasst alibi osv hade ju dock inte förändrat något för resterande, inte heller hade en uppbränd helikopter förändrat mycket, det fanns mängdvis med bevis utöver det hade något av det varit avgörande för att dom andra skulle bli dömda så hade han nog råkat illa ut, där förstörde han mest för dig själv och det är mycket möjligt att han själv kommit undan om han varit smartare efter rånet.

Hans nervighet är säkert till viss del överdriven men tror det är ett sånt exempel på personlighetsdrag som kommit fram i intervjuerna till böcker och serie och som det ändå finns verklighetsförankring i. Han hade ju trots allt mest att förlora av alla de som medverkade och som du säger var han inte yrkeskriminell.

Tror han hade blivit klippt fort som fan om han hade goat under rättegången och det ver han.
Citera
2024-11-30, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddy Picker
Ja det stämmer. Nu var det länge sen jag läste fupen men som jag minns det hade Södergran alibi för själva rånet. Det har dock inte från åklagarhåll påståtts att han skulle varit inne i själva depån.

I serien var Nickes alibi att åka fjällvandra några dagar innan rånet. Vad Södergrans alibi var minns jag inte heller. Nu blev jag nyfiken. Brottet är preskriberat idag så vi får hoppas att
någon, helst Safa kan reda ut det i en podd eller bok snart.
Citera
2024-12-01, 00:03
Medlem
staaerkelses avatar
Någon mer som undrar över vad som hände med alla skulderna som huvudpersonerna hade? Inte fick väll "investerarna" pengarna som de krävt, ändå förblev familjerna oberörda. Är jag trög eller är det en faktisk lucka?
Citera
2024-12-01, 02:29
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Nä, det har garanterat inte hänt på riktigt men så funkar det i USA och det är gissningsvis där man vill att den här serien ska få störst publik så då måste man in med lite såna inslag också.
Inte klokt egentligen, det skrämmer ju slag på svenska småtjejer, då kommer dom ju inte våga anmäla!
Citera
2024-12-01, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dritlei
Ganska bra serie. Men så typiskt att dom var tvungna att ta in en stark kvinna som slår pannbenet av nåt peddo (jättetillförande till storyn) och löser fallet helt på egen hand. Ta bort all utfyllnad så hade tre avsnitt räckt

Håller med om att det var den svagaste scenen i hela serien.

Påminde en hel del om vissa av Lapidus böcker på så sätt att de lyfter fram en riks svensk överklassman som ett riktigt monster (som förtjänar stryk) medan när det gäller de tyngst kriminella så lyfter man i stället fram deras mänskliga sidor.

Det sagt så gillade jag serien. Och det behövdes väl en anledning till varför en internutredning skulle finnas mot Leonie. Så detta var inget jag störde mig särskilt mycket på, även om det kändes som något av en klyscha.
Citera
2024-12-01, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in