2024-11-23, 11:01
Avstängd
pojkpingiss avatar
Jag tyckte serien var bra, de två huvudrollerna spelades föredömligt, två av landets bästa manliga skådespelare på senare år. Det var en lyxig produktion, höll verkligen SVT-Drama klass. Bra skildrat. Trovärdigt och spännande. Fint drama. Det enda som drar ner är att man kunnat klippa ner serien till 5-6 avsnitt. Transportsträckan fram till rånet var bitvis överflödigt. Jag tyckte även (utan att spoila) att slutet var aningen abrupt, det hade med fördel kunnat utvecklats.

Jag ger serien fyra starka helikoptrar av fem möjliga. Årets svenska serie hittills. Dock har jag höga förväntningar på TV4s Doktrinen, men den väntar jag med att se till alla avsnitten finns tillgängliga. Årets pyspunka, var tyvärr sista säsongen av Tunna Blå Linjen, känns som hastverk, ett smärre haveri, mycket olyckligt på en så omtyckt och bra serie.
Citera
2024-11-23, 11:07
Förutom själva familjetjafset (som funkade i Tusenbröder) så tycker jag att serien var både intressant och spännande.

Den tog sig efter ett par avsnitt och jag blev glad när det var fler avsnitt kvar än vad jag trodde.

The Wire min favoritserie, men jag jämför såklart inte serierna.

Serien var mycket bättre än Snabba Cash men sämre än Tusenbröder. Serien kan nog funka rätt bra utanför Sverige. Kommer rekommendera den.
Citera
2024-11-23, 11:15
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Är det svenskt så vet man att det kommer bli skit
Svenskt?
Det är ju för fasiken bara en massa svartskallar som är med, jag stängde av efter ca en kvart.
Citera
2024-11-23, 12:08
Medlem
En sak jag reagerade på och tyckte var lite för mycket är flertalet händelser där dom klarar sig undan med minsta möjliga marginal.
Exempel
Han sitter på bussen när han ska fly och in kommer en polis med hund som sniffar runt och precis när dom kommer fram till huvudpersonen får hon anrop på radion och avbryter.
Det fanns flera sådana saker som känns mindre trovärdigt.
När "lodisen" ska leta efter helikopterförarens kläder och det är avspärrat med band av polisen som fanns på plats och dom har inte letat i den soptunna där avspärrningsbandet är fastsatt.
Fanns massa fler exempel som hade kunnat gjorts bättre.
Citera
2024-11-23, 12:45
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
En sak jag reagerade på och tyckte var lite för mycket är flertalet händelser där dom klarar sig undan med minsta möjliga marginal.
Exempel
Han sitter på bussen när han ska fly och in kommer en polis med hund som sniffar runt och precis när dom kommer fram till huvudpersonen får hon anrop på radion och avbryter.
När "lodisen" ska leta efter helikopterförarens kläder och det är avspärrat med band av polisen som fanns på plats och dom har inte letat i den soptunna där avspärrningsbandet är fastsatt.
Ja, eller när Zoran flyr från polisen och dumpar allt sitt gods med två snutar efter sig men ingen av dom ser vad han gör trots att de är på ett ganska nära avstånd.

Kul om man kunde undvika rättsliga konsekvenser genom att bara sätta sig i skogen och bajsa.
Citera
2024-11-23, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gesaffelstein
Ja, eller när Zoran flyr från polisen och dumpar allt sitt gods med två snutar efter sig men ingen av dom ser vad han gör trots att de är på ett ganska nära avstånd.

Kul om man kunde undvika rättsliga konsekvenser genom att bara sätta sig i skogen och bajsa.
Just det. Det var det sjukaste av allt. Dom fick också anrop mitt i skogen när han laktosbajsade.
Sjukt svagt att man gör så många och dåliga detaljer i en serie som ändå är så påkostad.
Citera
2024-11-23, 13:19
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Just det. Det var det sjukaste av allt. Dom fick också anrop mitt i skogen när han laktosbajsade.
Sjukt svagt att man gör så många och dåliga detaljer i en serie som ändå är så påkostad.
Känns ju så sjukt att det ptja kanske är sant? Värre saker har ju hänt. Säger ej att det är så men hoppas nästan det för alternativet är mediokert.

Jag tycker serien var bra. Välcastad och rätt spännande. Hade kunnat landa in på 6 eller 7 episoder men håller inte med den tröttsamma formulär 1A-kritiken att det är för mycket av Ramis familj.
Citera
2024-11-23, 14:08
Medlem
Citat:
Exempel

Och fullständiga galenskaper som att en polis som är under utredning för misshandel och riskerar att bli avskedad får vara med i en utredning av denna dignitet. I verkligheten hade man ju så klart vetat att en polis under den pressen inte kan prestera.
Citera
2024-11-23, 15:01
Medlem
gronagubbens avatar
felpost
Senast redigerad av gronagubben 2024-11-23 kl. 15:38.
Citera
2024-11-23, 15:56
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Svenskt?
Det är ju för fasiken bara en massa svartskallar som är med, jag stängde av efter ca en kvart.
Han som styrde va väl svenne?
Citera
2024-11-23, 16:37
Medlem
Extremeflys avatar
Är det engelska dom pratar genom hela eller har jag hittat en dubbad version?
Citera
2024-11-23, 16:38
Medlem
JoakimFenixs avatar
Har sett tre avsnitt

En såndär serie som har ett bättre "skal" än faktiskt innehåll. Alla skådespelarna är bra tycker jag och det är snyggt filmat, bra tempo och uppbyggnad de första avsnitten. Men sen blir det så jävla mycket koka kaffe, den hade lätt kunnat gjorts flera avsnitt kortare känns det som. Vilket ofta är ett problem i svenska serier; jag minns exempelvis Ingen Utan Skuld som kom ut för några år sedan och verkade rätt lovande på ett liknande sätt; bra grundconcept, bra skådespelare och en del annat. Sedan började man kolla och insåg att alla åtta avsnitten var missfärgade repetitioner av varandra med en cliffhanger som aldrig kommer följas upp någonsin

Det påminner en del om när jag såg Killers of the Flower Moon förra året. Hade säkert kunnat vara en superbra film om man inte visste exakt vad som skulle hända från början av filmen, vilket förstör allt annat filmen försöker få till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in