2024-11-25, 06:58
Avstängd
markooz86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Nu har jag sett alla avsnitten. Men det var väl bara helikopterpiloten de lyckades fånga . va?

Tog de några andra?

Idioten. Sätter ner den i Skavlöten. Alla i Täby , 70tusen innevånare, vet var Skavlöten ligger. Nå, inte alla. Jag överdrev. Men ändå.

Oh sen går idioten ner till Donken i Hägernäs och blir filmad.

https://www.femina.se/i-rampljuset/h...ktigt/10532517
Citera
2024-11-25, 07:04
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Fråga. Då när de gjorde helikopterrånet. Kom det någonsin på tal att helt enkelt spränga helikoptern med bazooka?

Tror du att svensk polis har/hade tillgång till något som kan liknas "bazooka"?

...Nej.

Det fanns poliser som begärde att få tillstånd för att skjuta mot helikoptern, med detta avslogs med risk för fara för allmänhet om de skulle störta och döda någon t.ex.
Citera
2024-11-25, 09:07
Medlem
Citat:
Nu har jag sett alla avsnitten. Men det var väl bara helikopterpiloten de lyckades fånga . va?

Tog de några andra?

Idioten. Sätter ner den i Skavlöten. Alla i Täby , 70tusen innevånare, vet var Skavlöten ligger. Nå, inte alla. Jag överdrev. Men ändå.

Många åkte fast, runt 10 stycken om jag minns rätt, alla i som var med under själva rånet + flera medhjälpare.

Edit; enligt artikeln länkad ovan blev visst bara sju stycken dömda.

Citat:
Ursprungligen postat av dogeatingadog
Såklart inte, det är enbart fiction.

Dock började allt på riktigt med ett tips från Serbien.

https://www.expressen.se/nyheter/ser...likopterranet/

Det här skulle dom ha visat istället för att försöka bygga sympati med något lant familjedrama, dom som var själva källan till rånet var ju kriminella i Serbien sägs det och troligen rättså tunga sådana om dom lyckas planera/sälja ett rån i ett annat land och komma undan med det.

Den enda anspelningen dom gör på det är Zoran som är serb och hjälper till att planera men hade varit intressant om dom gått djupare i det.
Senast redigerad av starzkis 2024-11-25 kl. 09:44.
Citera
2024-11-25, 09:41
Medlem
grey.eagles avatar
Verkar som miljöpartiet fått vara delaktig i filmen, då det ska påpekas om avgaserna från kapen, det är fan löjligt, en sådan byggnad är otroligt ventilerad samt att det fanns fri väg för luften att vandra ut till taket, makalöst.
Citera
2024-11-25, 09:43
Medlem
Citat:

Tog de några andra?

10 åtalade och 7 dömda för lite olika saker: medhjälp, grovt rån, skyddande av brottsling
Citera
2024-11-25, 11:41
Medlem
BombaySaphires avatar
Serien var inte särskilt bra. Jag känner noll sympati för såna här människor.
Och straffen de fick var patetiska.
Citera
2024-11-25, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

Seg som fan. Håller med.
Kriminella avskum
Citera
2024-11-25, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmeLee
Seg som fan. Håller med.
Kriminella avskum

Tyvärr dåliga skådespelare överlag samt lite väl stajlad foto för min smak. 2 av 5
Citera
2024-11-25, 16:13
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Då har Daniel HELT JÄVLA FEL. flera av dem var grovt kriminella...
Regissör Daniel, är agendadriven och har de rätta åsikterna för få göra storfilm och för få Likes och få Ligga.

Det framgår tydligt i Sveriges Radio-intervjun att Daniel betonar att det är det han kallar för "överklassen", näringslivet, som är de kriminella. De som skadar enskilda med att sparka sina anställda för profit och därmed också skadar samhället.

Daniel lyfter i intervjun fram, att de som utförde helikopterrånet inte hade kriminell bakgrund. Alltså att dessa killar som utförde rånet tidigare inte hade begått brott.
Citera
2024-11-25, 16:22
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Stureplansmorden och Piratebay på SVT play är tusen gånger bättre än helikopterrånet.

Allt tre är sevärda.
Min favorit är PirateBay.
Citera
2024-11-25, 18:32
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixabilbengt
Ni som klagar på att många scener inte är realistiska.

Avsnittet där rånet sker, det är ju i princip helt taget från verkligheten.

Om ni inte vetat att detta hänt hade man ju tänkt att flertalet av delarna i rånet är rena fantasier.
Men det är det icke.

Jag kan trots ovanstående vetande tycka att det är helt jävla otroligt att det lyckades fullt ut med rånet.

Tack för mig
Håller med
Tycker den är så bra , och känns otroligt autentisk.

Avsnittet 6, med rånet som är taget i ett svep är mästerlig !
Citera
2024-11-25, 21:47
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

Hahaha serien kan väl inte hjälpa vilka straffen blev? Den skildrar ju händelsen (före/under/efter) baserat på fakta i kombination med viss fiktion.
Och vilka typer av människor du sympatiserar med är väl rätt ovidkommande för om serien är bra eller dålig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in