2023-12-17, 17:06
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är bara ditt tyckande och det enda du bevisar är att cringe är ett pajasord som du fått för dig förmedlar något som är din känsla. Jag visade att det behövs flera ord i engelskan för att förklara det så »informationsförmedlingen« är begränsad till en ömsesidig förståelse mellan sändare och mottagare och det kan ordet pinsam, genant eller något annat nyskapat ord likaledes ge. Ordet hör inte hemma i sofistikerade sammanhang.
Absolut är det utifrån min egen känsla, då det är den jag förmedlar. Hör man olika ord med liknande betydelser hundratals gånger så lär du dig nyanserna. Eller jag gör i alla fall, och tror de flesta människor gör.

Att den inte hör hemma i sofistikerade sammanhang håller jag helt med om däremot. Eller professionella etc.
Men den har sin plats i språket som helhet. Samma med engelska uttryck som ännu inte är adopterat in SAOL, eller andra språk. Det har sin plats, men kan vara opassande och riktigt sunkigt i vissa sammanhang.
Citera
2023-12-17, 19:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Absolut är det utifrån min egen känsla, då det är den jag förmedlar. Hör man olika ord med liknande betydelser hundratals gånger så lär du dig nyanserna. Eller jag gör i alla fall, och tror de flesta människor gör.

Att den inte hör hemma i sofistikerade sammanhang håller jag helt med om däremot. Eller professionella etc.
Men den har sin plats i språket som helhet. Samma med engelska uttryck som ännu inte är adopterat in SAOL, eller andra språk. Det har sin plats, men kan vara opassande och riktigt sunkigt i vissa sammanhang.

Plats och plats...ingen kan hindra dig från att prata som du vill. Vad du känner och tycker angående »nyanser« är ju inte samma sak som att den du säger det till känner och tycker likadant. Kommunikation handlar om samförståelse och »cringe« är ett ord med ganska liten utbredning sett till allmänspråket.

Idrottsspråk, och i synnerhet ishockey, är ju pigga på att ta efter amerikanska uttryck. Ett sådant är »slottet« som ju kommer från de gamla spelautomaterna där man med ett nedsläppt mynt i en reglerbar mekanism skulle träffa rätt och vinna. Betydelsen är om man överför det till svenska skottsektorn som ju är så oändligt mycket mer beskrivande vad det handlar om än termen »slottet«.

Jag har hört personer som tror att »slottet« betyder att det finns en yta likt ett »slott« framför mål. De är därmed både usla på engelska, eftersom slott heter castle, och svenska.
Citera
2023-12-17, 21:20
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Cool finns också officiellt på engelska så det kan inte vara det du använder som måttstock. Fuck är ju för övrigt ett riktigt skräpord på alla språk i alla sammanhang. Betyder allt och inget på en, i alla sammanhang, låg stilnivå.
Javisst, cool är ett engelskt ord. Det töntiga är att folk försöker använda det i svenska meningar. Det är det jag sagt hela tiden.
Fuck är inte ett skräpord, det har visst betydelse.
Citera
2023-12-17, 21:21
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Det är nog en förklaring i många fall att det som använder engelska ord och uttryck helt enkelt inte kan de svenska motsvarigheterna. Tipset är väl att ägna mer tid åt att lära sig svenska om det nu är ens modersmål. Det är ju ändå lite skamligt att inte behärska sitt eget språk bättre.
Det är något vi är överens om.
Citera
2023-12-17, 21:53
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Ironiskt.

Men "cringe" är ett bra exempel på engelskt ord, som inte har någon svensk motsvarighet. Pinsamt håller inte. "Skäms så det kryper i kroppen" eller "skäms så jag ryser" är väl den kortaste översättningen jag kan komma på. (Nya internet-sättet ordet "cringe" används på alltså)
Kände "cringe" över att använda ordet "cringe" på svenska, till jag kom på att det inte fanns någon svensk variant.

Vilket också är orsaken att jag tycker det är fritt fram. Engelskan har 5 gånger så många ord, så vill man vara så tydlig som möjligt i sitt uttryck så behövs engelskan ibland - och då blir det att det ibland slinker med engelska ord som har en svensk direkt motsvarighet, men det engelska ordet råkade ligga närmre till hands i hjärnkontoret.

Språkpuritaner har jag inget till övers för.
Skitsnack! Om du inte kan uttrycka dig klart och tydligt på svenska utan att blanda in engelska ord så är det något fel på dig. Du kan helt enkelt inte svenska och förtjänar en örfil varje gång du gör så. Jag har aldrig haft det problemet. Bara löjligt att påstå något annat.
Citera
2023-12-18, 00:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Javisst, cool är ett engelskt ord. Det töntiga är att folk försöker använda det i svenska meningar. Det är det jag sagt hela tiden.
Fuck är inte ett skräpord, det har visst betydelse.

cool har ingen betydelse, men fuck har det? Det är du nog rätt ensam om att tycka.
Citera
2023-12-18, 05:36
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
cool har ingen betydelse, men fuck har det? Det är du nog rätt ensam om att tycka.
Är du full? Båda orden har betydelse PÅ ENGELSKA! Något annat har jag aldrig påstått.
Det måste behövas en speciell förmåga att vara så blåst som dej.
Citera
2023-12-18, 13:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Är du full? Båda orden har betydelse PÅ ENGELSKA! Något annat har jag aldrig påstått.
Det måste behövas en speciell förmåga att vara så blåst som dej.

Båda är engelska ord alltså och får kategoriseras som slang, men fuck är dessutom ett ord stämplat med beteckningen »stötande«. Det passar alltså dig bra att se det som fullt godtagbar svenska? Om jag förstått det rätt anser du alltså att det är töntigt att använda engelska ord när man pratar svenska, såvida det inte är engelska ord som du har »godkänt« för då är det inte töntigt.
Citera
2023-12-18, 16:40
Medlem
MaxWalters avatar
Vissa svenska ungdomar använder ordet ”Stash” i svenska meningar. Det är engelsk slang och betyder något som är sparat och undangömt. T.ex. droger och pengar.

”Gömma” är mer begripligt när man pratar svenska. Både som substantiv och verb.
Citera
2023-12-18, 16:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Vissa svenska ungdomar använder ordet ”Stash” i svenska meningar. Det är engelsk slang och betyder något som är sparat och undangömt. T.ex. droger och pengar.

Jag tycker att det är lite märkligt att inte undangömt fått en starkare ställning i svenskan som aktiv handling. Nu är betydelsen oftast att något har blivit satt ur ett omedelbart blickfång genom naturliga krafter.
Citera
2023-12-19, 01:24
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Båda är engelska ord alltså och får kategoriseras som slang, men fuck är dessutom ett ord stämplat med beteckningen »stötande«. Det passar alltså dig bra att se det som fullt godtagbar svenska? Om jag förstått det rätt anser du alltså att det är töntigt att använda engelska ord när man pratar svenska, såvida det inte är engelska ord som du har »godkänt« för då är det inte töntigt.
Nu är jag övertygad om att du har allvarliga lässvårigheter.
Var ifrån får du att jag anser att ordet fuck är godkänd svenska? Det är ju precis tvärtom och det är precis det jag skrivit hela tiden.
Citera
2023-12-19, 01:26
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter

Dom ungdomarna är ett bra exempel på de idioter jag beskrivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in