2023-12-05, 07:47
Medlem
AttansNedranss avatar
Det är, enligt min mening, okej med engelska ord så länge du, som vi alltid gjort, försvenskar dem.
Mejl, kex, tips, fejs osv.
Citera
2023-12-05, 07:47
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
I den mån det går talar jag alltid svenska utan att blanda. Alla ord som folk tycker saknar motsvarighet på svenska är oftast bara ett utslag av deras bristande språksinne och påverkan av popkulturen.

Du låter som en islänning. De vägrar ta in låneord. Intressant inställning men det måste vara svårt att genomföra.
Citera
2023-12-05, 07:51
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Mycket olämpligt.

Vi har ett utmärkt språk, använd det.
det är bara en del fackuttryck där det kan saknas svenska ord.

annars är det bara dumheter att peta in engelska ord för att verka världsvan och vederhäftig.
Citera
2023-12-05, 07:54
Medlem
lasse-bengtssons avatar
De e riktigt cringe när man gör det
Du kommer låta som en loser.
Citera
2023-12-05, 07:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Du låter som en islänning. De vägrar ta in låneord. Intressant inställning men det måste vara svårt att genomföra.
Har jag vägrat ta in låneord? Det är knappast jag som råder över det och svenskan har massor av låneord.

Min engelska är fullgod, jag bara blandar inte fler språk samtidigt hejvilt då jag behärskar mitt modersmål.
Citera
2023-12-05, 08:01
Medlem
Jag säger fortfarande korgboll bara för att reta folk. Det lärde vi oss o skolan ju.
Citera
2023-12-05, 08:10
Medlem
urress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasse-bengtsson
De e riktigt cringe när man gör det
Du kommer låta som en loser.
Eh nej, så du använder inte engelska ord som backstage, audition, catering och ordet hitlåt. Säger du "matbjudning" istället för catering och "topplistelåt" istället. Skämmigt och outbildat.
Citera
2023-12-05, 08:12
Medlem
urress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Det låter som det kanske inte är så bra engelska ts använder

Jag vågar hävda att någon som fått betyget A i engelska har väldigt bra engelska. Sen behöver man inte ha bra engelska för att få till ord och uttryck rätt.
Citera
2023-12-05, 08:18
Medlem
Engelskan har mycket influenser från skandinaviska språk så det är väl ok att det bollas tillbaks
Citera
2023-12-05, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urres
Jag vågar hävda att någon som fått betyget A i engelska har väldigt bra engelska. Sen behöver man inte ha bra engelska för att få till ord och uttryck rätt.
A , är det nåt från skolan?

Ok, det är en tråd till om att svenskar är kassa på engelska. Ok. Kör på.
Citera
2023-12-05, 08:30
Medlem
Att blanda in engelska sätt att uttrycka sig på svenska vittnar bara om att personen har rätt dålig kännedom om det egna språket. Det går inte att ta någon som talar svengelska på allvar. Jag ser framför mig en som sitter framför datorn hela dagarna och kollar amerikanska videoklipp, dricker Coca cola, godis och chips alltmedan han väntar på nästa utbetalning från Försäkringskassan.
Citera
2023-12-05, 08:40
Medlem
Pungpuckels avatar
Nja, jag tycker inte att det låter särskilt begåvat.
Det låter "Jag blev underkänd i svenska, sedan dess har jag bara legat i soffan och kollat på amerikanska filmer".

Hemma håller jag aldrig på så, hemma pratar vi svenska, alltså vårt modersmål.
Men jag om jag jobbar med förvirrade (korkade) svenska ungdomar så får man väl anpassa sig och chilla lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in