• 1
  • 2
2023-12-04, 20:33
Medlem
Jag har hört förut att det är många svenska som sjukskriver sig. Invandrare lever på försörjningsstöd och svenskar sjukskriver sig och lever på FK. Det sistnämnda visste jag inte så mycket om förs förra året, där jag märker hur allt fler säger: ''Jag har förtids pensionerat mig''. ''Jag är sjukskriven'', m.m.

Hur skall man veta vem som är deprimerad på riktigt och vem som kan jobba? Det är väl bara säga saker att man är just deprimerad.

En facebookvän som har autism, har startat en ''verksamhet''. Men är sjukskriven och beklagar sig för FK.

Min bästa vän går också på FK, men han vet jag helt säkert att han är sjuk eller åtminstone har varit sjuk, då jag var med honom under hans mående, som han behövde hjälp för.

Jag säger inte att alla andra inte är sjuka, jag säger bara att väldans många är sjukskrivna.

När man väl är sjukskriven. Hur mycket kan man sysselsätta med sin hobby verksamhet i lugn och ro. Och hur mycket kan man ''jobba'', om man har ett jobb, men inte får tillräckligt med inkomst för att försörja sig.

Måste man sluta med allt sådant, om man bestämmer sig för att sjukskriva sig?
Citera
2023-12-04, 20:42
Medlem
Nått som slår mig är hur många kvinnor som sjukskriver sig de sista tio åren innan pension... De flesta i min bekantskapskrets.. Helt otroligt.
Citera
2023-12-04, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nått som slår mig är hur många kvinnor som sjukskriver sig de sista tio åren innan pension... De flesta i min bekantskapskrets.. Helt otroligt.
Jag hörde detta redan när jag var femton år gammal. Det var för femton år sedan. Verkar vara otroligt vanligt förekommande.

Men i det här fallet har jag reagerat på hur många män som är sjukskrivna. Jag har träffat flera olika män, som säger öppet om att dessa har förtids pensionerat sig och/eller är sjukskrivna. Många har bipolär sjukdom och har haft psykos. Är utbrända.

Jag menar verkligen inget illa. Men jag kan inte låta bli att tänka på om vissa kanske fejkar sin utbrändhet och/eller menar att ''dessa inte kan jobba'', p.g.a autism. Jag tänker på den där facebook tjejen som är med i FK och hon har autism och skriver ibland arga inlägg om FK. Men samtidigt är hon väldans aktiv i saker. Visserligen kan man vara aktiv även fast man är sjuk. Men det är sådana där saker som får mig att reagera på: Då kan vem som helst påstå att denne är deprimerad och sedan sysselsätta sig med sin hobby hela dagarna och inte alls oroa sig för ekonomi och jobb.
Citera
2023-12-04, 20:49
Medlem
Som kvinna kanske det är enklare att erkänna att man är sjukskriven. Men som man, hur kan man med stolthet gå runt och säga att man är pensionerat vid 30-40 års åldern?

Säger man indirekt: ''Jag lurar svenska staten'' och de som vet, de vet.
Citera
2023-12-04, 20:51
Medlem
YouNailedIts avatar
Finns nog många anledningar till att folk sjukskriver sig utan att de är sjuka på riktigt.
Citera
2023-12-04, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag har hört förut att det är många svenska som sjukskriver sig. Invandrare lever på försörjningsstöd och svenskar sjukskriver sig och lever på FK. Det sistnämnda visste jag inte så mycket om förs förra året, där jag märker hur allt fler säger: ''Jag har förtids pensionerat mig''. ''Jag är sjukskriven'', m.m.

Hur skall man veta vem som är deprimerad på riktigt och vem som kan jobba? Det är väl bara säga saker att man är just deprimerad.

En facebookvän som har autism, har startat en ''verksamhet''. Men är sjukskriven och beklagar sig för FK.

Min bästa vän går också på FK, men han vet jag helt säkert att han är sjuk eller åtminstone har varit sjuk, då jag var med honom under hans mående, som han behövde hjälp för.

Jag säger inte att alla andra inte är sjuka, jag säger bara att väldans många är sjukskrivna.

När man väl är sjukskriven. Hur mycket kan man sysselsätta med sin hobby verksamhet i lugn och ro. Och hur mycket kan man ''jobba'', om man har ett jobb, men inte får tillräckligt med inkomst för att försörja sig.

Måste man sluta med allt sådant, om man bestämmer sig för att sjukskriva sig?

Har man svår autism så får man sjukersättning, du kan tjäna upp till 332.000 per år utan att FK lägger sig i, men utbetalningarna reduceras i förhållande till inkomsten. För övriga gäller läkarintyg efter 7 dagar. Och man kan inte bara"sjukpensionera" sig. För tillfället är cirka 200 000 sjukskrivna i Sverige, högre pga av det är vinterhalvår. Det är cirka 5 000 000 som är i arbete just nu, så det är alltså mindre än 5 % som är sjukskrivna.
Senast redigerad av PatricHbg 2023-12-04 kl. 21:21.
Citera
2023-12-04, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YouNailedIt
Finns nog många anledningar till att folk sjukskriver sig utan att de är sjuka på riktigt.
Jadu... En bekant till oss skilde sig å blev då sjukskriven. Han var väl 25 år ca. sen har han inte arbetat mer i hela sitt liv men orkar med fritidsaktiviteter precis som vanligt. Han är 70 år nu. jobbat max 5 år.
Citera
2023-12-04, 21:59
Medlem
Rechargeds avatar
En sak som är säker är att FK är ett helvete att ha att göra med när det gäller psykisk ohälsa. Ni som tror att man kan skicka in ett sjukintyg till FK med diagnosen "depression" och få sjukpenning resten av livet har ingen aning vad ni pratar om. Det krävs i regel en psykisk sjukdom, alternativt en svår psykisk störning för att FK ska bevilja några utbetalningar i längden.

Psykisk ohälsa syns inte, ni kan inte tro att folk är friska bara för att de ser friska ut i era ögon. Angående kommentarer som "men orkar med fritidsaktiviteter precis som vanligt" så är det just fritidsaktiviteter som är förutsättningen för att man ska må bättre. Ofta skriver läkarna saker som "Får och BÖR fortsätta med sina intressen precis som tidigare" i sjukintyget. Om man tar bort fritidsintressena och ersätter de med jobb så riskerar personen att bli allvarligt sjuk.
Citera
2023-12-04, 22:00
Medlem
Timoteuss avatar
[quote=Dukater|86602527]Jag hörde detta redan när jag var femton år gammal. Det var för femton år sedan. Verkar vara otroligt vanligt förekommande.

Men i det här fallet har jag reagerat på hur många män som är sjukskrivna. Jag har träffat flera olika män, som säger öppet om att dessa har förtids pensionerat sig och/eller är sjukskrivna. Många har bipolär sjukdom och har haft psykos. Är utbrända.

Jag menar verkligen inget illa. Men jag kan inte låta bli att tänka på om vissa kanske fejkar sin utbrändhet och/eller menar att ''dessa inte kan jobba'', p.g.a autism. Jag tänker på den där facebook tjejen som är med i FK och hon har autism och skriver ibland arga inlägg om FK. Men samtidigt är hon väldans aktiv i saker. Visserligen kan man vara aktiv även fast man är sjuk. Men det är sådana där saker som får mig att reagera på: Då kan vem som helst påstå att denne är deprimerad och sedan sysselsätta sig med sin hobby hela dagarna och inte alls oroa sig för ekonomi och jobb.[/QUOT

pga mitt jobb träffar jag en del personer som har det som du beskriver ovan.
Jag tror att det lättaste sättet att beskriva det är att socialbidrag och förtidspension något den genomsnittlige flashbackaren betalar för att slippa ha de här personerna som kollega genom skatten. Den som har psykos eller bipolaritet tex kan visserligen vara utmärkt trevlig och duktig på jobbet, men sjukdomen drar så extremt mycket kraft från dem att de dels har väldigt begränsad ork och dels kan prestera väldigt ojämnt. Det kan också i perioder bli så att de har svårt att upprätthålla vardagsrutiner som att hålla tiden och diska kaffekoppen efter sig, de kan glömma när det är deras tur att köpa kaffebröd eller att duscha osv. Detta brukar inga kollegor gilla i längden. Många har prövat alla möjliga jobb och klarat det ett litet tag men sedan får de inte vara kvar eller så får de ett sammanbrott. Det är sjukt jobbigt att vara normal utåt samtidigt som man har röster i huvudet som säger väldigt upprörande saker. De orkar inte hålla ihop sig 9-5 alla dagar eller ens på deltid.

vad gäller de med autismdiagnos är det något liknande: de har liksom inga filter utan hör alla ljud, ser alla detaljer, känner alla dofter, vinddrag, texturer på möbler, kläder osv som vi andra sållar bort med hjärnan och blir därför också helt slut av en vanlig dag. Därtill kommer att de ofta har svårt att tolka hur vi andra kommunicerar och då hamnar de i bråk eller blir fnysta åt, vilket givetvis är knäckande när man bara ville göra rätt.

Vad gäller invandrare så är ju delar av vår invandring en storskalig import av sviktande mental hälsa. Dels PTSD, dels kommer folk faktiskt hit för att deras familj fattat att det är något annorlunda med dem och i Sverige kan man få gratis vård. Annars hade de flytt till ett annat land. Trauma kan för övrigt utlösa psykotiska skov. Om man alls behöver fly så är det nog extra sannolikt att man blir deprimerad. Det skulle jag också bli om jag gick från en etablerad social position i solbelysta nejder till underklass i arktiskt mörker.
Citera
2023-12-05, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har man svår autism så får man sjukersättning, du kan tjäna upp till 332.000 per år utan att FK lägger sig i, men utbetalningarna reduceras i förhållande till inkomsten. För övriga gäller läkarintyg efter 7 dagar. Och man kan inte bara"sjukpensionera" sig. För tillfället är cirka 200 000 sjukskrivna i Sverige, högre pga av det är vinterhalvår. Det är cirka 5 000 000 som är i arbete just nu, så det är alltså mindre än 5 % som är sjukskrivna.

Nja, FK tillåter ju knappt att man är med i en ideell förening samtidigt som man har sjukpenning eller sjukersättning ( förtidspension). Så att tjäna 300 000 per år går knappast FK med på, då ryker både sjukpenning och sjukersättning. Är man sjuk eller har sjukersättning bör man sitta still i båten-FK är ingen snäll myndighet att ha att göra med.
Citera
2023-12-05, 02:56
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Nja, FK tillåter ju knappt att man är med i en ideell förening samtidigt som man har sjukpenning eller sjukersättning ( förtidspension). Så att tjäna 300 000 per år går knappast FK med på, då ryker både sjukpenning och sjukersättning. Är man sjuk eller har sjukersättning bör man sitta still i båten-FK är ingen snäll myndighet att ha att göra med.

Det kan nog stämma att man kan tjäna 300k med sjukersättning, men det gäller isf om man arbetar 75% och har sjukersättning på 25%. Men i det scenariot så anpassas inga utbetalningar från FK så jag vet ändå inte vad PatricHbg pratar om.

Har man hel sjukersättning kan man tjäna upp till ca 50kkr/år på sidan om sjukersättningen, om jag minns rätt får du jobba max 5h/vecka.

Jag får fram den här informationen från vad Google cachat, dessvärre är informationen borttagen från själva sidan:
Citat:
Om din omfattning är: Hel sjukersättning får du tjäna upp till 52 500 kronor. Tre fjärdedels sjukersättning får du tjäna upp till 136 500 kronor. Halv sjukersättning får du tjäna upp till 220 500 kronor
Med lite enkel matte borde beloppet för en fjärdedels sjukersättning bli 304 500 kr.
Citera
2023-12-05, 03:45
Medlem
Det har man väl hört till Leda av speciellt Svenska Män så tidigt som på 80-talet:
"-Ja jag går sjukskriven!"
som varandes vilken plausibel Förklaring som helst. Inte ens en Ursäkt.
...Sen kommer de upp i sjuttio knyck när de cyklar förbi Arbetsförmedlingen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in