• 8
  • 9
2023-12-10, 21:09
Medlem
snurresprettiss avatar
Frågan är hur många som borde sjukskriva sig men som ändå jobbar heltid?
Citera
2023-12-10, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Sedan finns det ju dom som gör tvärtom, jobbar ihjäl sig och sedan när dom skall sjukskriva sig så är det försent, då blir dom inlagda.
Ja jättemånga va?
Citera
2023-12-10, 21:12
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja jättemånga va?

Säkert hur många som helst.
Citera
2023-12-10, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Många sjukar sig väldigt lätt idag. lägg på en karensdag så blir många friska helt plötsligt.

Nej. Få sjukar sig idag. Följande tabell visar att det totala antalet personer i bidragsberoende (det s.k. utanförskapet) var rekordlågt år 2022. Det har inte varit så lågt sedan innan 1990, när statistiken börjar: https://www.scb.se/hitta-statistik/s...nter-19902022/

Nej. Under pandemin togs karensdagen bort men 2020 minskade antal sjukpenningdagar ändå lite till lägsta nivån sedan 2014. År 2021 återinfördes karendsdagen, och sjukpenningdagarna ökade då lite, och ytterligare lite 2022. Men det är inte i närheten av den rekordhöga nivån 2002, enligt tabellen. Sverige hade karensdag då också - det infördes på 1990-talet även om detaljerna i systemet har ändrats fram och tillbaka sedan dess. Slutsats: Karensdagen har ingen tydlig effekt.

Tabellen visar dessutom att antal långtidssjukskrivna (antal heltidssjuk- och aktivitetsersättningar) har minskat år för år sedan toppen 2016, och hade en ändå större topp 2006.

En orsak är att försäkringskassan är besvärliga och deras egna läkare kör över läkarutlåtanden från sjukvården, därför att Strandhäll år 2009 gav dem som mål att minska sjukpenningtalet. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Fökrin...ga_bedömningar .

Sverige hade högkonjunktur ifjol. Sverige hade färre med arbetslöshetersättning år 2022 än på minst 32 år (lägre än 1990, när statistiken ovan börjar). Idag är antal med arbetslöshetsersättning en femtedel av vad det var under krisåren kring 1995! I ett internationellt perpektiv har Sverige dock högt antal långtidsarbetslösa. Se https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ar...ll-jamforelse/

Jag tror att högkonjunkturen och den låga arbetslösheten också förklarar det låga antalet sjukskrivna och långtidssjukskrivna. Den låga arbetslösheten har nog att göra med att invandringen kräver stora investeringar i utbildning, fastigheter och rättsväsende. Och att vi har många senfyrtiotalister som nu börjar kräva vård och omsorg. Samt att företag fick statsbidrag under covid-åren och använder dem till investeringar och anställningar nu. Om jag får gissa.

Arbetskraftsinvandringen har varit värdefulla. Vissa av asylinvandrarna också, men inte alla. Den andra generationen invandrare, där många får många F i skolbetyg och därför är bidragsberoende, är det stora olösta bekymret.
Senast redigerad av guru1966 2023-12-10 kl. 22:29.
Citera
2024-07-03, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
En sak som är säker är att FK är ett helvete att ha att göra med när det gäller psykisk ohälsa. Ni som tror att man kan skicka in ett sjukintyg till FK med diagnosen "depression" och få sjukpenning resten av livet har ingen aning vad ni pratar om. Det krävs i regel en psykisk sjukdom, alternativt en svår psykisk störning för att FK ska bevilja några utbetalningar i längden.

Psykisk ohälsa syns inte, ni kan inte tro att folk är friska bara för att de ser friska ut i era ögon. Angående kommentarer som "men orkar med fritidsaktiviteter precis som vanligt" så är det just fritidsaktiviteter som är förutsättningen för att man ska må bättre. Ofta skriver läkarna saker som "Får och BÖR fortsätta med sina intressen precis som tidigare" i sjukintyget. Om man tar bort fritidsintressena och ersätter de med jobb så riskerar personen att bli allvarligt sjuk.

Var p0sykisk ohälsa som medförde arbetsoförmåga lika vanligt i det Assyriska riket ?
Citera
2024-07-03, 07:56
[quote=Timoteus|86603181]
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag menar verkligen inget illa. Men jag kan inte låta bli att tänka på om vissa kanske fejkar sin utbrändhet och/eller menar att ''dessa inte kan jobba'', p.g.a autism. Jag tänker på den där facebook tjejen som är med i FK och hon har autism och skriver ibland arga inlägg om FK. Men samtidigt är hon väldans aktiv i saker. Visserligen kan man vara aktiv även fast man är sjuk. [/QUOT

pga mitt jobb träffar jag en del personer som har det som du beskriver ovan.
Jag tror att det lättaste sättet att beskriva det är att socialbidrag och förtidspension något den genomsnittlige flashbackaren betalar för att slippa ha de här personerna som kollega genom skatten. Den som har psykos eller bipolaritet tex kan visserligen vara utmärkt trevlig och duktig på jobbet, men sjukdomen drar så extremt mycket kraft från dem att de dels har väldigt begränsad ork och dels kan prestera väldigt ojämnt. Det kan också i perioder bli så att de har svårt att upprätthålla vardagsrutiner som att hålla tiden och diska kaffekoppen efter sig, de kan glömma när det är deras tur att köpa kaffebröd eller att duscha osv. Detta brukar inga kollegor gilla i längden. Många har prövat alla möjliga jobb och klarat det ett litet tag men sedan får de inte vara kvar eller så får de ett sammanbrott. Det är sjukt jobbigt att vara normal utåt samtidigt som man har röster i huvudet som säger väldigt upprörande saker. De orkar inte hålla ihop sig 9-5 alla dagar eller ens på deltid.

vad gäller de med autismdiagnos är det något liknande: de har liksom inga filter utan hör alla ljud, ser alla detaljer, känner alla dofter, vinddrag, texturer på möbler, kläder osv som vi andra sållar bort med hjärnan och blir därför också helt slut av en vanlig dag. Därtill kommer att de ofta har svårt att tolka hur vi andra kommunicerar och då hamnar de i bråk eller blir fnysta åt, vilket givetvis är knäckande när man bara ville göra rätt.

Vad gäller invandrare så är ju delar av vår invandring en storskalig import av sviktande mental hälsa. Dels PTSD, dels kommer folk faktiskt hit för att deras familj fattat att det är något annorlunda med dem och i Sverige kan man få gratis vård. Annars hade de flytt till ett annat land. Trauma kan för övrigt utlösa psykotiska skov. Om man alls behöver fly så är det nog extra sannolikt att man blir deprimerad. Det skulle jag också bli om jag gick från en etablerad social position i solbelysta nejder till underklass i arktiskt mörker.

Jag önskar att man kunde fästa dessa inlägg högst upp en gång för alla i varje liknande diskussion, så är vi färdiga med dem som inte vill något illa.
Citera
2024-07-04, 10:08
Medlem
nonameds avatar
Bara tillägga att det är 600000 sjukskrivna i sverige. Senaste mätningen. Ganska många.
Citera
2024-07-04, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Var p0sykisk ohälsa som medförde arbetsoförmåga lika vanligt i det Assyriska riket ?
Haha
Citera
2024-07-04, 10:27
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:

Man kan ju alltid spekulera! Assyriska riket var ju ofta på krigsfot, så vi kan anta att rätt många led av ptsd.
De invaderade ju som bekant det dåtida Israel och dit flyttade man sedan assyrier. Vi kan gissa att iallafall en del av dessa vantrivdes och blev deprimerade i den nya miljön. De israeliter som var kvar och behövde rätta sig efter de nya herrarna kunde nog också hemfalla åt förlamande dysterhet av att förlora egendom, släkt och vänner vid invasionen.

Skillnaden kanske är att medellivslängden är så mycket högre nu. Idag kan man vara icke arbetsför i decennier. I antiken är det väl troligt att de drabbade ofta hade ett kortare liv och därför inte behövde omgivningens stöd fullt så många år.
Citera
2024-07-04, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanvallare2
Haha

Vad är det som är roligt ?
Citera
2024-07-05, 08:48
Medlem
Citat:
Vad är det som är roligt ?
Frågan var helt underbar, ju! Psykisk ohälsa omöjlig på den tiden eftersom det naturliga urvalet gällde, dvs s k psykisk ohälsa sållades bort både direkt och sexuellt etc?
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in