Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-03, 19:39
  #1
Medlem
grekkoz1s avatar
https://maps.app.goo.gl/xi3JyVT3TtdqksbD8

Jag befinner mig på en 70-väg, ska "åt vänster", blinkar jag vänster om det kommer möte rakt framifrån?

Kanske knepigt att förstå min fråga men vi testar och ser om någon annan tycker att det är suspekt.
Citera
2023-12-03, 20:01
  #2
Medlem
olasvenssons avatar
I detta fall tror jag inte att du behöver blinka. Den väg du kommer på är huvudled?
Citera
2023-12-03, 20:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1
https://maps.app.goo.gl/xi3JyVT3TtdqksbD8

Jag befinner mig på en 70-väg, ska "åt vänster", blinkar jag vänster om det kommer möte rakt framifrån?

Kanske knepigt att förstå min fråga men vi testar och ser om någon annan tycker att det är suspekt.

Det finns inget direkt krav att du måste VB där, men upplever du det i aktuell situation och omständigheter finns risk för missuppfattning vilket kan resultera i fara, så är det rekommenderat ( och tillåtet) att använda ljussignal (t ex blinkers) för att förebygga eller förhindra fara, detta oavsett om det är huvudled eller ej.
Citera
2023-12-03, 20:37
  #4
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
I detta fall tror jag inte att du behöver blinka. Den väg du kommer på är huvudled?

Det är ej skyltat med huvudled.
Citera
2023-12-03, 20:38
  #5
Medlem
Duvlorts avatar
Du blinkar och väntar, högerregeln gäller.
Citera
2023-12-03, 20:49
  #6
Medlem
Jag ser inga huvudledskyltar på vägsträckan före eller efter korsningen, eller andra vägmarkeringar som indikerar sådant. Streetview från den mötande vägen visar heller inga skyltar om stopp- eller väjningsplikt, och även den verkar vara 70. Så i mina ögon räknas det juridiskt som en vänstersväng, och mötande framifrån har företräde. Jag skulle saktat in farten betänkligt om jag fick möte där, och använt blinkers. Om inte annat av ren självbevarelsedrift. Smäller det så är min tolkning att jag varit vållande i lagens mening. Men sen kanske det finns annan lokal praxis för just denna korsning? Intressant trafikplats oavsett, jag kan förstå om det uppstår situationer där.
Citera
2023-12-03, 21:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Jag ser inga huvudledskyltar på vägsträckan före eller efter korsningen, eller andra vägmarkeringar som indikerar sådant. Streetview från den mötande vägen visar heller inga skyltar om stopp- eller väjningsplikt, och även den verkar vara 70. Så i mina ögon räknas det juridiskt som en vänstersväng, och mötande framifrån har företräde. Jag skulle saktat in farten betänkligt om jag fick möte där, och använt blinkers. Om inte annat av ren självbevarelsedrift. Smäller det så är min tolkning att jag varit vållande i lagens mening. Men sen kanske det finns annan lokal praxis för just denna korsning? Intressant trafikplats oavsett, jag kan förstå om det uppstår situationer där.
Instämmer. Det är en vänstersväng på den aktuella vägen.
Högerregeln gäller här men det är ju ändå aldrig fel att använda sig av försiktighetsprincipen?
Lokal praxis är en sak men juridiskt och försäkringsmässigt har den ingen betydelse.
Citera
2023-12-03, 23:15
  #8
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1
Det är ej skyltat med huvudled.

Som någon skrev. Då är det högerregeln som gäller
Citera
2023-12-03, 23:18
  #9
Medlem
S.O.Stolps avatar
Den lilla vägen är en anslutande väg, även om vinkeln är konstig och mitt i en kurva. Högerregeln gäller alltså och du behöver inte blinka eftersom du kör "rakt fram" även om vägen böjer sig precis där.

Hur brukar ni göra (om du nu brukar köra där)? Jag antar att bilarna på lilla vägen stannar.
Citera
2023-12-03, 23:42
  #10
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Den lilla vägen är en anslutande väg, även om vinkeln är konstig och mitt i en kurva. Högerregeln gäller alltså och du behöver inte blinka eftersom du kör "rakt fram" även om vägen böjer sig precis där.

Hur brukar ni göra (om du nu brukar köra där)? Jag antar att bilarna på lilla vägen stannar.

Vägarna i anslutning runt omkring detta område används frekvent av körskolor, och speciellt denna korsning, så även om det ibland blir en "lärdom på vägen" så vill man ju försöka göra så rätt som det går att göra för att utesluta en eventuell kollision med tanke på så få vägmarkeringar.

Dock håller jag med, högerregeln gäller, blinkers behövs ej nyttjas om man enbart följer själva vägen i kurvan, men självfallet vid körning av och till för andra vägar då gäller blinkers.
Citera
2023-12-04, 08:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1
https://maps.app.goo.gl/xi3JyVT3TtdqksbD8

Jag befinner mig på en 70-väg, ska "åt vänster", blinkar jag vänster om det kommer möte rakt framifrån?

Kanske knepigt att förstå min fråga men vi testar och ser om någon annan tycker att det är suspekt.

Som sagt blinkar du vänster minskar risken för missförstånd. Visst folk kan resonera att vägen du är på fortsätter där, men vad skulle det tro att din avsikt är? Att köra in i hästhagarna eller?

Samma sak när det gäller väjningsplikt. Säkrast att räkna med att det är högerregeln som gäller eftersom det enligt uppgift inte är skyltat om något annat. Släpper du fram mötande så kanske de skakar lite på huvudet och kör därifrån, men om du skiter i att väja och det smäller så kanske försäkringsbolaget tycker att det var ditt fel.
Citera
2023-12-04, 08:11
  #12
Medlem
Svänger man ska man blinka och detta innan. Ty hur ska man annars göra om man ska rakt fram? Det fick jag ivf lära mig i trafikskolan (vi har en liknande korsning i Lund) på 70-talet!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback