2023-12-03, 19:59
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Just därför gav dom mig 4 månader istället för 6 för då hade visstidsanställningen övergått till en tillsvidaretjänst. Ska ringa min bror imorgon och säga upp mig i förtid. Dom kör ett fulspel på mig.

Jag trodde det var 1 år visstid, ville företaget fortfarande nyttja dina tjänster så tvingas de anställa dig på heltid. Dock har jag förstått att det finns tjänster där man kan vara visstid längre (fick för mig att detta endast gällde speciella positioner). Med tanke på det rådande läget är det inte konstigt att AG är försiktiga när det kommer till anställningar. Skulle dock råda dig att höra dig för med facket, det är en rätt snårig sak detta.
Citera
2023-12-03, 20:11
Medlem
Patrik2108s avatar
Jag kan inte förstå att ts sade upp sig från förra jobbet för att börja ett med visstidsanställning. Låter riktigt slarvigt.
Citera
2023-12-03, 20:17
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Jag trodde det var 1 år visstid, ville företaget fortfarande nyttja dina tjänster så tvingas de anställa dig på heltid. Dock har jag förstått att det finns tjänster där man kan vara visstid längre (fick för mig att detta endast gällde speciella positioner). Med tanke på det rådande läget är det inte konstigt att AG är försiktiga när det kommer till anställningar. Skulle dock råda dig att höra dig för med facket, det är en rätt snårig sak detta.
1 år gäller oss snickare när det kommer till tjänstemän är det 24 månader...Så dom gav mig 4 för att kunna sparka mig och utnyttja mig till sista dagen. Hade jag fått fem månader är dom skyldiga att ge mig ett skriftligt förväl en månad före avslutad anställning. Nu behöver jag bara jobba till mars sedan går min visstidsanställning slut. Ska säga upp mig imorgon. Dom kan dra åt helvete.
Citera
2023-12-03, 20:19
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag kan inte förstå att ts sade upp sig från förra jobbet för att börja ett med visstidsanställning. Låter riktigt slarvigt.
Ja jag känner mig riktigt jävla korkad.
Citera
2023-12-03, 20:33
Medlem
Facket lär inte säga något. De hänvisar till kollektivavtal bla bla bla

De hänvisar till det som de själva godkänt
När det gäller anställningar uppsägningar omplaceringar

Det har hänt mig också.

Var tillsvidareanställd sen kom corona.
Blev uppsagd. Fick snabbt komma tillbaka efter ca 1 månad.

Fick då visstidsanställning 6 månader sen
en ny visstidsanställning i 6 månader. Sen blev jag uppsagd.

Under detta år sa nästan alla konsultchefer upp sig. Det största ärkesvinet var kvar och det var han som sa upp mig. Jag arbetade på Lernia.
Facket hörde inte ens av sig.
Citera
2023-12-03, 20:39
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Facket lär inte säga något. De hänvisar till kollektivavtal bla bla bla

De hänvisar till det som de själva godkänt
När det gäller anställningar uppsägningar omplaceringar

Det har hänt mig också.

Var tillsvidareanställd sen kom corona.
Blev uppsagd. Fick snabbt komma tillbaka efter ca 1 månad.

Fick då visstidsanställning 6 månader sen
en ny visstidsanställning i 6 månader. Sen blev jag uppsagd.

Under detta år sa nästan alla konsultchefer upp sig. Det största ärkesvinet var kvar och det var han som sa upp mig. Jag arbetade på Lernia.
Facket hörde inte ens av sig.
Välkommen till klubben fick jobb genom Lernia jag med.
Citera
2023-12-03, 20:46
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
1 år gäller oss snickare när det kommer till tjänstemän är det 24 månader...Så dom gav mig 4 för att kunna sparka mig och utnyttja mig till sista dagen. Hade jag fått fem månader är dom skyldiga att ge mig ett skriftligt förväl en månad före avslutad anställning. Nu behöver jag bara jobba till mars sedan går min visstidsanställning slut. Ska säga upp mig imorgon. Dom kan dra åt helvete.

Är man verkligen skyldig att ge fast? Handlar det inte mer om att det antingen gäller avsked eller fast? Sägs inget alls så ska väl anatällningen automatiskt gå över tilll fast?
Citera
2023-12-03, 20:57
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Nu behöver jag bara jobba till mars sedan går min visstidsanställning slut. Ska säga upp mig imorgon. Dom kan dra åt helvete.
Skall du inte ta och lugna dig lite och kolla med chefen hur de långsiktiga planerna för dig ser ut först?
Citera
2023-12-03, 21:10
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Är man verkligen skyldig att ge fast? Handlar det inte mer om att det antingen gäller avsked eller fast? Sägs inget alls så ska väl anatällningen automatiskt gå över tilll fast?
Då hade jag fått 6 månader och ej fyra som i det här fallet. Så dom har mer eller mindre redan sparkat mig...Då jag endast uppfyller 10 månader totalt.
Citera
2023-12-03, 21:12
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Skall du inte ta och lugna dig lite och kolla med chefen hur de långsiktiga planerna för dig ser ut först?
Jo men jag tänker följande, varför gav dom mig bara 4 månader och ej 6? Totalt har jag efter slutdatum arbetat 10 månader. Det måste ju innebära att dom kommer sparka mig efter mars månad. Eller har jag fel?
Citera
2023-12-03, 21:32
Medlem
Arbetsgivaren måste varsla minst två veckor provanställningens utgång att den ska upphöra. Om så inte görs går den automatiskt över till en tillsvidareanställning. Så i ditt fall är du numera tillsvidareanställd. Din chef kommer aldrig att kunna hävda något annat om han inte kan visa på att han sagt upp din provanställning. Han har dessutom bett dig arbeta kvar vilket ytterligare styrker att du numera är tillsvidareanställd.
Citera
2023-12-03, 21:33
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Jo men jag tänker följande, varför gav dom mig bara 4 månader och ej 6? Totalt har jag efter slutdatum arbetat 10 månader. Det måste ju innebära att dom kommer sparka mig efter mars månad. Eller har jag fel?
Du skall nog inte läsa in för mycket i det här, det kan lika gärna vara så att det här företaget har som praxis att ge 10 månader visstid för att ha gott om tid att fixa nytt kontrakt/bestämma sig om de skall fortsätta.

Återigen, prata med din chef om hur han tycker det går och vad de långsiktiga planerna för din anställning är. Du behöver inte överreagera innan du vet var du står.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in