Citat:
Ursprungligen postat av
klinkerhofen
staten borde ha köpt upp konkursboet 2008,
"Akut kris i oktober 2008: Swedbank var enligt uppgifter bara dagar från en konkurs då kunderna panikartat tömde sina konton.Statliga garantier: För att förhindra bankkollapsen gick svenska staten in med omfattande stöd. Det handlade främst om att garantera bankernas nyupplåning, vilket gjorde att staten tog över risken för bankernas lån.Likviditetsstöd: Riksbanken agerade för att säkerställa att bankerna hade tillgång till likviditet."
Swedbank ägs och styrs till största delen av Socialdemokraterna och LO (via Folksam och Sparbanksföreningen). Hade regeringen Reinfeldt tagit över Swedbank hade kommunister och socialister skrikit "Kommunism! Socialism!" på samma sätt som när A-lotteriernas bedrägliga beteende stoppades (det hade varit lustigt, men ändå!)
Förre socialdemokratiske statsministern Göran Persson är fortfarande styrelseordförande i Swedbank. Koncernchef är Göran Perssons tidigare statssekreterare, Jens Henriksson.
LOs nuvarande ordförande, Johan Lindholm, är tillika ordförande i Folksam SAK. (Folksam är fortfarande störste enskilde ägare i Swedbank).
Kommunals ordförande, Malin Ragnegård, sitter också i styrelsen för Folksam Sak. I syster-organisationen Folksam Liv sitter Åsa Lindestam, tidigare förste vice talman i Riksdagen och riksdagsman för Socialdemokraterna.
Sparbanks-stiftelserna (som utgör sparbanksföreningen) domineras ofta av tidigare kommunalråd med röda partibeteckningar.
Utöver att lura pensionärer på pengar (via lotterier) och "bidrag" från ovetande LO-medlemmar till det socialdemokratiska partiet så är Swedbank en stor inkomstkälla för partiet och LO.
Visste du t.ex. att ALLA utbetalningar från Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten MÅSTE gå via Swedbank? Ingen annan bank får sköta dessa utbetalningar. Får du din ersättning till ditt konto i annan bank lämnas först dina pengar över till Swedbank, där de kan sitta i upp till en vecka innan de skickas vidare till din bank.
Det är förstås en klen tröst nu när "löntagarfonderna" fått gå i graven; den lagstiftningen hade givit arbetarrörelsen kontrollen över samtliga stora svenska företag, utan att partiet hade behövt betala ett endaste öre.
Ändå påstår många att Sverige inte har så mycket korruption ...