2023-12-10, 23:15
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskar1987
Absolut kan våra ubåtar göra bra attacker men nu har vi så jäkla få ubåtar och så fort man skickat iväg en torped är man rejält röjd.

Hur många har vi idag? Fyra? Fem?
Citera
2023-12-10, 23:22
Medlem
Citat:
Jag tror att man kommer att hålla på ubåtarna tills det är riktigt akut då dom kan ligga väldigt nära fiendens hamnar utan att upptäckas eller om tex ett fientligt fartyg är på sådant avstånd att man kan anfalla och sedan fly till eget vatten typ skärgård. En ubåt kan sprinta i 20 knop dvs halva farten av ett ytfartyg som jagar den så den måste hinna gömma sig snabbt, har fienden ubåtsjaktheliopter är det än värre

20 knop är alltså 40 km/t och dom skjuter torped på säg 10 km avstånd som bäst och det attackerade fartyget är knappast ensamt så inte mycket tid att leka med efter avfyrad torped tror jag, men nu har jag inte tjänstgjort ombord på ubåt så ta allt med en stor nypa salt.
Ubåten röjer sin position direkt den avfyrar sin torped. Dom går ochså mycket sakta när dom går tyst några knop typ.
Ryska fartyg har ochså torpeder som avfyras som raketer med rätt lång räckvidd tex SS-N-14 Silex vilket gör att dom kommer hinna besvara elden innan dom själva träffas.

Tror definitivt vi behöver några större fartyg i våran marin man kan sätta upp och flytta luftvärns sköldar mycket effektivt med fartyg. Man kan blockera Kaliningrad tex så ryssarna inte kan använda kryssningsrobotar eller ballistiska robotar där ifrån.
Citera
2023-12-10, 23:36
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Jag tror att man kommer att hålla på ubåtarna tills det är riktigt akut då dom kan ligga väldigt nära fiendens hamnar utan att upptäckas eller om tex ett fientligt fartyg är på sådant avstånd att man kan anfalla och sedan fly till eget vatten typ skärgård. En ubåt kan sprinta i 20 knop dvs halva farten av ett ytfartyg som jagar den så den måste hinna gömma sig snabbt, har fienden ubåtsjaktheliopter är det än värre

20 knop är alltså 40 km/t och dom skjuter torped på säg 10 km avstånd som bäst och det attackerade fartyget är knappast ensamt så inte mycket tid att leka med efter avfyrad torped tror jag, men nu har jag inte tjänstgjort ombord på ubåt så ta allt med en stor nypa salt.

Den ryska östersjöflottans ubåtsjaktsfartyg gör max mellan 24 och 30 knop, vilket näppeligen är dubbelt så mycket som 20 knop. Och vid sjögång så kommer ubåtsjaktsfartygens hastighet att minska.

Vidare så behöver inte en ubåt röja sig för att skjuta torpedskott. Torpeden simmar tyst ut ut tuben och kan sedan gå iväg tyst och i låg fart, tills dess att den behöver accellerera. Så en ubåt kan t.ex. ligga still på botten, med en eller flera torpeder utskickade i olika riktningar, där torpeden/torpederna i sin tur ligger stilla och väntar. Så ett mål kan skenbarligen angripas från direkt motsatt riktning från där ubåten egentligen är.
Citera
2023-12-11, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Hur bedömer jag det faktum att Ryssland inte ens använder samma typ av IR-målsökare som väst och att Ryssland desperat har försökt köpa in denna teknik från väst?

Ja, ungefär som om väst skulle vara inne på våra första turbofläktmotorer efter att först ha byggt jetmotorer med radiokompressor och sedan med axialkompressor med EBK, medan Ryssland fortfarande höll på med kolvmotorer.

Ryssland är helt enkelt inte med i matchen och det kan vem som helst som har minsta kunskap se. En intressantare frågeställning är i.s.f. hur kinesiska och indiska IR-sensorer står sig jämfört med väst, eftersom de i.a.f. gör samma typ av sensorer.
Du tror och antar alltså, exakt som jag trodde.

Kan helt enkelt vara så att man kört kommersiellt och är toppenbra köper man, det gör de allra flesta problemet blir dock när man inte längre kan köpa, jämför om vi inte kan importera tomater från spanien, då måste vi börja bygga upp egna växthus och det tar sin tid.

I en kommersiell värld köper man in det man kan och fokuserar utvecklingen på det man ska vara bäst på.

Vi köper in massor med saker idag, men för 40 år sedan hade vi mycket mer egenutvecklat.
Citera
2023-12-11, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Nja det är fakta efter en krachad su35 i Ukraina som nu har utvärderats i Storbritannien. Sedan om du väljer och tro på någon fantasi källa så är det upp till dig.
Den som tror på fantasikällan är ju du, jag frågar efter fakta hela tiden men ingen fakta kommer.

Vad sitter det för sensor i Su-35, vems chip alltså varifrån kommer det och varifrån kommer chippet i den den franska vad den nu hette? Kom igen nu med riktig fakta.

Det är detta chippet som är nyckeln, inget annat bildprocessning kan ryssen så in i h-e bra
Citera
2023-12-11, 00:08
Medlem
Citat:
Jag vill veta hur ni två bedömer detta, men jag tror ni redan har gett mig svaret.

Ni gissar tror och läser trams på webben, dvs ingen objektiv fakta alls.

Låt mig säga så här, tror ni att man med ert sätt att bedöma. skulle kunna sälja på en kund "erat" IR sensor system? Vad svarar ni när kunden frågar efter metrics, svarar ni då "ser ni hur konkurrentens bild är kornig på twitter"

Sorry boys, ni vet inte ett skit

Visste ni att Vitryssland är kungar på optik mm tex?
https://www.eurasiantimes.com/maveri...hters-got/?amp
Där kan du läsa hur experter och forskare utvärderat su35 tex vad har du själv för källor?
Citera
2023-12-11, 00:36
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Du tror och antar alltså, exakt som jag trodde.

Kan helt enkelt vara så att man kört kommersiellt och är toppenbra köper man, det gör de allra flesta problemet blir dock när man inte längre kan köpa, jämför om vi inte kan importera tomater från spanien, då måste vi börja bygga upp egna växthus och det tar sin tid.

I en kommersiell värld köper man in det man kan och fokuserar utvecklingen på det man ska vara bäst på.

Vi köper in massor med saker idag, men för 40 år sedan hade vi mycket mer egenutvecklat.

Ah, så du menar alltså att eftersom Ryssland har varit desperata att köpa in västerländska IIR-system och eftersom många ryska IR-system ligger årtionden efter väst (notabelt deras målsökare IRST-system till flygplan), så menar det egentligen att Ryssland ligger i nivå med väst på området?

Med samma logik så är då talibanerna världsledande på mörkersikten, Turkiet är världsledande på stridsflyg och Argentina är världsledande på ubåtar.

Citat:
Den som tror på fantasikällan är ju du, jag frågar efter fakta hela tiden men ingen fakta kommer.

Vad sitter det för sensor i Su-35, vems chip alltså varifrån kommer det och varifrån kommer chippet i den den franska vad den nu hette? Kom igen nu med riktig fakta.

Det är detta chippet som är nyckeln, inget annat bildprocessning kan ryssen så in i h-e bra

I fallet med radarn så är radarn en PESA-radar och enligt Egypterna så var den mycket underlägsen radarn på franska Rafale. Uppgiven prestanda är att de kan upptäcka ett mål med 3,5kvm RCS på 200km vid volymsök, vilket innebär mindre än 100km mot en Gripen C IRST-systemet. Angiven precision vid SAR, är i nivå med vad F-15E åstadkom med en konventionell radar på 1980-talet. Smal bandvidd (vilket bl.a. förklarar den usla precisionen i SAR-mode) gör också radarn störkänslig, vilket ytterligare minskar den effektiva räckvidden.

Vad gäller IRST-systemet (OLS-35) är det icke bildalstrande, vilket ger den en mycket lägre kapacitet än IRST med IIR-sensor. OLS-35 sägs t.ex. kunna följa 4 mål samtidigt, vilket ska jämföras med IIR-system som i Gripen E och de senaste Eurofighter, som kan följa >500 mål samtidigt. Hur många mål som F-35 med EODAS kan följa samtidigt vill jag inte ens försöka gissa mig till.
Citera
2023-12-11, 18:45
Medlem
Vilken vapenstation tror/hoppas ni på till Luleå-klass? En eller två stycken? Typ Phalax, Thales,
Rheinmetall eller fartygsluftvärnskanon som på Visby gen 1? Eller en större sak

Själv tycker jag 55mm Boforsaren övertygar men idag finns mycket att välja på. Inget av systemen har mig veterligen blivit kombatproven så hur de funkar återstår att se. Jag ser det dock som ett av försvarslagren som ett fartyg kan ha, dessutom har det hög uthållighet, fungerar garanterat mot äldre sjömålsrobot och drönare. Bör väl kunna användas som artilleri även om den egenskapen känns passé.
Citera
2023-12-11, 19:52
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottastafur74
Vilken vapenstation tror/hoppas ni på till Luleå-klass? En eller två stycken? Typ Phalax, Thales,
Rheinmetall eller fartygsluftvärnskanon som på Visby gen 1? Eller en större sak

Själv tycker jag 55mm Boforsaren övertygar men idag finns mycket att välja på. Inget av systemen har mig veterligen blivit kombatproven så hur de funkar återstår att se. Jag ser det dock som ett av försvarslagren som ett fartyg kan ha, dessutom har det hög uthållighet, fungerar garanterat mot äldre sjömålsrobot och drönare. Bör väl kunna användas som artilleri även om den egenskapen känns passé.

Vare sig Phalanx eller 57mm Bofors är några vapenstationer. 57mm Bofors tar t.ex. upp flera våningar under däck.

Men om vi ser till pjäser generellt, så vore en 57mm rimligt. 127mm kommer mest till sin rätta vid beskjutning av markmål, för att skjuta varningsskott m.m.. Därutöver 2-4st 40mm L/70 och eventuellt några vapenstationer med 12,7mm ksp. Men hellre fler 40mm akan, än att bulta dit vapenstationer med tung ksp.

Citat:
Du har fel ton i dina inlägg, du klarar inte av att analysera på en objektiv sätt, du skulle aldrig platsa där jag jobbar, din kunskap kommer av användande av saker och ev kurser tror jag sedan försöker du verka duktig och raljerar men det blir tvärtom och leder till att de enda som lyssnar och kommenterar dina inlägg är ryggdunkare.

Du menar att jag inte skulle platsa som rysstroll...

Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Sovjet var traditionellt bra på optik. Analog sådan. Första halvan av kalla kriget. För här startade man på en bra nivå, men man lyckades givetvis inte behålla försprånget. Det har blivit någon sorts myt och faktoid att Ryssland skulle vara bra på "optik" (något som du förljuget har översatt själv till "bildbehandling"). I själva verket var man bara mindre efter här än på annat i modern tid². Man kan givetvis göra bildförstärkare, mörkersikten och sådant, men IIR existerar inte som rysk produkt. Och det är inte min sak att bevisa frånvaro, utan vill du hävda att ryssarna gör/kan IIR så får du belägga det. Default är att man alltså inte alls har denna förmågan.

När det gäller just optikproduktion, så gjorde Ryssland (ja eller Sovjetunionen) ett stort lyft runt 1940, då man som en del i i alliansen med Nazityskland, fick köpa Zeiss gamla produktionsanläggning. Detta resulterade i att Sovjetunionen under andra halvan av andra världskriget, fick fram optik som var riktigt skapligt. Efter andra världskriget så hade de så klart till gång till östtysk kompetens (kidnappade tyskar). Det fanns ju t.ex. en hel del optikproduktion i Dresden. Men att gå därifrån till att faktiskt utveckla tekniken, med bättre produktionsmetoder, nya ytbehandlingar m.m. var mycket svårare. På liknande sätt var det så klart på elektronikområdet. Sovjetunionen (Ukraina) var ett tag hyggliga, men bromsade av planekonomin och gamla sura gubbar i högsta Sovjet, som inte såg vad enormt dyra räknemaskiner skulle vara bra för, gjorde att man snabbt hamnade på efterkälken, när USA kom med transistorn och IC-kretsarna. Man gjorde ett ryck igen under andra halvan av det kalla kriget, när man försökte köpa in tekniken från Storbritannien och igen under Putineran, när man försökte köpa in tekniken från...jag vill minnas att det var Italien. Men i ingendera fallet så resulterade det i något annat än att man bara blev lite mindre hopplöst efter under en kort tid.

För USA så var det ganska chockande (på många plan) när man 1976 fick tillgång till en sprillans ny sovjetisk MiG-25. Inte nog med att flygplanen var svetsade för hand, att man till stor del inte använde flush riveting (d.v.s. 1930-talsteknik) att flygplanet var gjort i stål istället för titan, att max G-belastning bara var 2,2G med fulla tankar, att räckvidden var extremt kort och att motorerna bara kunde flyga jättejättesnabbt en enda gång, utan att därtill så var elektroniken i huvudsak baserad på radiorör.
Citera
2023-12-11, 22:06
Moderator
Neksnors avatar
IR-sensorer, oavsett bildalstrande förmåga, må, liksom rysk teknisk kompetens, vara intressant, men det är inte därför vi är här.

Nu tar vi varandra i hand och sjunger Nya svenska ytstridsfartyg.

/Mod
Citera
2023-12-11, 22:19
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Vare sig Phalanx eller 57mm Bofors är några vapenstationer. 57mm Bofors tar t.ex. upp flera våningar under däck.

Men om vi ser till pjäser generellt, så vore en 57mm rimligt. 127mm kommer mest till sin rätta vid beskjutning av markmål, för att skjuta varningsskott m.m.. Därutöver 2-4st 40mm L/70 och eventuellt några vapenstationer med 12,7mm ksp. Men hellre fler 40mm akan, än att bulta dit vapenstationer med tung ksp.

...
Jag tror mig ha läst att tyskarna har några fartyg med några kanoner som bör vara ganska kompakta, det var tydligen samma (27 mm?) kanon som sitter i Gripen. Kan det vara en ersättare till både 40 mm akan och tung ksp? Då kanonen ryms i ett flygplan bör den vara relativt kompakt. Plus en 57 mm akan i fören.
Citera
2023-12-11, 23:01
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag tror mig ha läst att tyskarna har några fartyg med några kanoner som bör vara ganska kompakta, det var tydligen samma (27 mm?) kanon som sitter i Gripen. Kan det vara en ersättare till både 40 mm akan och tung ksp? Då kanonen ryms i ett flygplan bör den vara relativt kompakt. Plus en 57 mm akan i fören.

Ja, tyskarna har både en 27mm (MLG 27) och en 35mm (Rheinmetall Oerlikon Millennium) som är intressanta. Båda tyska, respektive tysk-schweiziska revolverakan.

Frågan är dock om 35mm går att få utan Schweizisk IP (vilket jag ser som ett skallkrav, för all framtida krigsmaterielanskaffning).

27mm har nackdelen (jämfört med 40mm L/70) av att inte ha luftbrisadsammunition, att den har en mindre effektiv skottvidd och att lavetten bara rymmer tillräckligt med ammunition för 3 sekunders eldgivning (90 patroner), vilket bör räcka för 2-4 eldskurar. Därtill så är den underhållskrävande, med (ur minnet) krav på täta demonteringar för bl.a. byte av tätningarna mellan trumma och eldrör.

40mm L/70 i de två senaste versionerna* bär typiskt c.a. 100-200 patroner på pjäsen, vilket räcker för 12 till 50 eldskurar. 40mm kan också växla mellan flera olika ammunitionstyper, den har potential för styrd ammunition (Britterna och fransmännen var inne på det spåret till deras 40mm akan, som skulle få en laserstyrd 25mm projektil, för bekämpning av luftmål) och elevationsbegränsningarna är generösare**. Dock så är 40mm akan betydligt tyngre. 2,5 till 4 ton, v.s. 850kg för MLG 27.

Särskilt mot drönarhotet, så tror jag att 40mm L/70 har en fördel, p.g.a. sin i sammanhanget effektiva ammunition, höga precision, stora ammunitionsmängd och stora skottvidd. Där en MLG 27 måste öppna upp eld senare och riskerar att snabbt få slut på ammunition, så kan 40mm L/70 börja skjuta tidigare och göra så många fler eldöppnanden, innan den riskerar att få slut på ammunition.

(*) Mk3 samt en kompaktare lättviktsversion Mk4.
(**) Max 80 grader uppåt vs. 60 grader på MLG 27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in