Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
Jag tror mig ha läst att tyskarna har några fartyg med några kanoner som bör vara ganska kompakta, det var tydligen samma (27 mm?) kanon som sitter i Gripen. Kan det vara en ersättare till både 40 mm akan och tung ksp? Då kanonen ryms i ett flygplan bör den vara relativt kompakt. Plus en 57 mm akan i fören.
Ja, tyskarna har både en 27mm (MLG 27) och en 35mm (Rheinmetall Oerlikon Millennium) som är intressanta. Båda tyska, respektive tysk-schweiziska revolverakan.
Frågan är dock om 35mm går att få utan Schweizisk IP (vilket jag ser som ett skallkrav, för all framtida krigsmaterielanskaffning).
27mm har nackdelen (jämfört med 40mm L/70) av att inte ha luftbrisadsammunition, att den har en mindre effektiv skottvidd och att lavetten bara rymmer tillräckligt med ammunition för 3 sekunders eldgivning (90 patroner), vilket bör räcka för 2-4 eldskurar. Därtill så är den underhållskrävande, med (ur minnet) krav på täta demonteringar för bl.a. byte av tätningarna mellan trumma och eldrör.
40mm L/70 i de två senaste versionerna* bär typiskt c.a. 100-200 patroner på pjäsen, vilket räcker för 12 till 50 eldskurar. 40mm kan också växla mellan flera olika ammunitionstyper, den har potential för styrd ammunition (Britterna och fransmännen var inne på det spåret till deras 40mm akan, som skulle få en laserstyrd 25mm projektil, för bekämpning av luftmål) och elevationsbegränsningarna är generösare**. Dock så är 40mm akan betydligt tyngre. 2,5 till 4 ton, v.s. 850kg för MLG 27.
Särskilt mot drönarhotet, så tror jag att 40mm L/70 har en fördel, p.g.a. sin i sammanhanget effektiva ammunition, höga precision, stora ammunitionsmängd och stora skottvidd. Där en MLG 27 måste öppna upp eld senare och riskerar att snabbt få slut på ammunition, så kan 40mm L/70 börja skjuta tidigare och göra så många fler eldöppnanden, innan den riskerar att få slut på ammunition.
(*) Mk3 samt en kompaktare lättviktsversion Mk4.
(**) Max 80 grader uppåt vs. 60 grader på MLG 27.