Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det har skrivits här i tråden. Men det kanske inte är sant?
Det är väl mer ADHD-personer som sysslar med droger? De autistiska har sällan några vänner, eller bara sådana som också är autister och samlas kring något väldigt speciellt intresse. De befinner sig aldrig på partyn eller nattklubbar, där någon kan introducera dem till knarkvärlden. Det är väl sällan någon kommer på själv "idag ska jag testa knark!" Inte heller vet de hur man får tag i det.
Citat:
Ursprungligen postat av
marageo
Ja, vad är mest trovärdigt, familjen eller spekulationer på FB…
Det är vanligt att autistiska personer självmedicinerar med droger, ja. Kanske inte de med svåraste varianten dock. Behövs ingen som introducerar, finns ju på nätet…
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det är dock lite konstigt. att inte en enda vän till honom har talat ut i media eller sociala media. Det brukar det alltid vara någon som gör. Inte heller har de ordnat någon egen sökning. Jämför detta med när Deniz Azda försvann - då var det hur många som helst kamrater till honom som sökte i ett par veckor.
...fast då är det väl "andra" droger, typ mediciner..? Inte kokain eller heroin.
Först och främst - innan det blir en trådsanning - så vill jag understryka ännu en gång
att Elliot skulle vara autistisk är enbart en spekulation utifrån den lilla informationen som framkommit och bland annat min kännedom om pappan. Det finns alltså inga bevis på att han skulle vara det.
Ni har nog båda rätt i era påståenden.. personer med Autism är ofta (inte alltid) lite tillbakadragna socialt och springer kanske inte så ofta runt på nattklubbar och liknande, vilket generellt är betydligt mer vanligt bland människor med ADHD som gillar kickar, impulser och sociala interaktioner.
Jag är inte så kunnig inom droger och vilken drog som har vilken effekt, men jag skulle nog gissa att personer med Autism letar sig till droger som minskar ångest medan personer med ADHD letar sig till droger som ger ett rus/en kick, grovt generaliserat alltså. Som Marageo skriver så finns droger på nätet och många med Autism skulle nog välja den metoden för att slippa mänsklig kontakt. Vilket talar emot att Elliot skulle hamnat i en situation där han börjat langa. Även hans stadiga inkomst och att han verkat vara populär på jobbet talar emot ett missbruk. ("Talar emot" är inte samma som omöjliggör).
Det som talar för att någon autistisk skulle hamna i en situation där man langar, är att många med Autism försöker smälta in socialt och för att slippa riskera att hamna utanför så säger man ja till saker som man egentligen inte vill. Alternativt att det kan vara väldigt svårt att säga nej till någon som är påstridig, eller att de helt enkelt inte läst av situationen på rätt sätt och förstått vad de gett sig in i. Jag tänker att de som sysslar med langning använder en hel del kodord som kan vara otroligt svårt att förstå för någon inom spektrat.
Personligen tror jag inte på langning i Elliots fall, men man ska aldrig säga aldrig.