2023-12-22, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PAJ22
En fundering...man vet när/vart mobilen sist var aktiv. Kollar polisen andra mobiler som var uppkopplade ungefär samma tidpunkt mot samma mobilmast?

Nu killgissar jag...men kan han ha blivit påkörd av en lastbil och blivit dumpad i något vattendrag? Kan denna lastbil haft en kranarm som man sedan lyfte upp bilen med.

Jo jag vet att jag freestylar...men detta case är skumt 🤔
Antagligen har dom kollat vilka fler som var uppkopplad mot Samma mast, och antagligen så finns ingen koppling mellan Elliot och övriga som är uppkopplad mot Samma mast.
Det här fallet är väl inte skummare än att Elliot antingen är död, därav att ingen hört av honom, eller så håller han sig borta självmant och därför har ingen hört av honom.
Sitta på flashback och spekulera i att han krockat med lastbilar som sedan lyfte upp honom med kranarm är nog fan det dummaste jag har hört och om det är sånt här som oroliga schelleftebor har i sina tankar så förstår jag om Elliot tappat sitt hopp på mänskligheten
Citera
2023-12-22, 11:57
Medlem
Tror väl fortfarande mest på att han och bilen finns någonstans därute efter en avåkning. Gömd i tät vegetation, under snön eller i ett vattendrag. Framför allt med hänsyn till väderleken. Det går ju dock inte heller att utesluta brott eller något annat.

Jag minns dock själv alltför väl mindre genomtänkta beslut med nytt körkort och den första bilen. När det absolut finns en förbättringspotential i konsekvenstänket p.g.a. ens unga ålder.

Följande skall dock bara ses som ett hypotetiskt resonemang utan någon som helst vetskap om vad som egentligen hänt.

Om man ändå skall spekulera lite eftersom ingen tycks veta vart han var på väg så tänker jag så här.

En 20-årig norrlandskille som skaffat ny bil vill kanske testa hur bra den är att köra i ett vinterväglag. Och samtidigt bara kunna köra omkring i den egna bilen och ev. lyssna på musik. Även om han kanske är lite trött efter jobbet så kanske det ändå var ett alternativ eftersom han är ledig nästa dag.

Så istället för att köra direkt hem så kör han Gamla Kågevägen till Kåge. Hans avsikt är kanske sedan att köra E4 tillbaka mot Skellefteå. Men ett ev. tilltagande snöande och dålig sikt vid Kåge samtidigt som det är mörkt gör att han i så fall tar ett felbeslut och ansluter till E4 och kör norrut istället. Eller så har han helt enkelt tänkt sig en liten utflykt vidare till exempelvis Piteå (något som sommartid bara tagit ca 1 timma enkel resa) och således underskattat vägförhållandena på E4. I synnerhet om det hade varit någorlunda körbart fram till Kåge.

Att han först senare ev. hamnar i en snökanon gör ju inte heller att det blir ett särskilt orealistiskt scenario. Snökanoner som lokalt ger stora mängder snö och som han kanske själv aldrig kört i tidigare. När någon dessutom påstår att det tog 13 timmar att köra från Umeå till Kåge (eller om det var Byske) denna dag så inser man också hur besvärligt det var att ta sig fram på E4. Och hur extremt dålig sikten stundtals troligtvis var.

Men som sagt bara en av många hypoteser och kanske inte ens vad som nu stämmer med det Polisen känner till.
Citera
2023-12-22, 12:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Ja, vad är mest trovärdigt, familjen eller spekulationer på FB…
Det är vanligt att autistiska personer självmedicinerar med droger, ja. Kanske inte de med svåraste varianten dock. Behövs ingen som introducerar, finns ju på nätet…

Det är dock lite konstigt. att inte en enda vän till honom har talat ut i media eller sociala media. Det brukar det alltid vara någon som gör. Inte heller har de ordnat någon egen sökning. Jämför detta med när Deniz Azda försvann - då var det hur många som helst kamrater till honom som sökte i ett par veckor.

...fast då är det väl "andra" droger, typ mediciner..? Inte kokain eller heroin.
Citera
2023-12-22, 12:32
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, den statistiskt vanligaste och enklaste lösningen är oftast den riktiga. Jag är dock rädd att polisen har gjort samma misstag igen som när det gällde den pensionerade kvinnliga prästen som vi diskuterade tidigare i tråden; att de inte har sökt ordentligt längst vägarna, utan i stället sysslat med "inre spaning" (som är bekvämare för poliserna själva...).

När det gäller prästen, så hade de ju gått ända tillbaka till hennes barndom för att leta efter ett mordmotiv... och samtidigt satt hon i bilen och frös ihjäl. Vad var mest sannolikt, liksom - att en hämnare från barndomen skulle ha fört bort henne för att tortera ihjäl henne efter 70 år, eller att hon skulle ha kört fast i snön någonstans i de stora snömängderna? Bilen var ju borta, det visste de.
Verkar som att vi tror rätt lika. Men jag tror snarare att bilen farit av vägen och hamnat bland träd, i ett dike eller liknande. Även om det viltstängsel, eller om det är tätt mellan träden kan en bil ta sig rätt långt bort från vägen om oturen är framme.

(Som jag nämnt tidigare i tråden har jag själv åkt av E4an i en snöstorm. Mycket märkligt händelseförlopp där min bil, trots måttlig fart gjorde en hyfsad flygtur, roterande. Litet annorlunda landning och jag skulle ha glidit nedför en lång sluttning och hamnat utom synhåll från vägen. Ingen avåkning är den andra lik.)
Citera
2023-12-22, 12:40
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Det är dock lite konstigt. att inte en enda vän till honom har talat ut i media eller sociala media. Det brukar det alltid vara någon som gör. Inte heller har de ordnat någon egen sökning. Jämför detta med när Deniz Azda försvann - då var det hur många som helst kamrater till honom som sökte i ett par veckor.

...fast då är det väl "andra" droger, typ mediciner..? Inte kokain eller heroin.
Har också varit litet förvånad över att inga vänner eller bekanta skrivit på sociala medier eller här. Det brukar nästan alltid dyka upp någon. Men det kan ju vara så enkelt som att familjen och deras vänner är aktiva medlemmar i en kristen församling och att det som sker och sägs i församlingen stannar där. De verkar ju t ex ha haft en rätt stor samling i en kyrka nyligen.
Citera
2023-12-22, 12:48
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reality-Tankom
Tror väl fortfarande mest på att han och bilen finns någonstans därute efter en avåkning. Gömd i tät vegetation, under snön eller i ett vattendrag. Framför allt med hänsyn till väderleken. Det går ju dock inte heller att utesluta brott eller något annat.

Jag minns dock själv alltför väl mindre genomtänkta beslut med nytt körkort och den första bilen. När det absolut finns en förbättringspotential i konsekvenstänket p.g.a. ens unga ålder.

Följande skall dock bara ses som ett hypotetiskt resonemang utan någon som helst vetskap om vad som egentligen hänt.

Om man ändå skall spekulera lite eftersom ingen tycks veta vart han var på väg så tänker jag så här.

En 20-årig norrlandskille som skaffat ny bil vill kanske testa hur bra den är att köra i ett vinterväglag. Och samtidigt bara kunna köra omkring i den egna bilen och ev. lyssna på musik. Även om han kanske är lite trött efter jobbet så kanske det ändå var ett alternativ eftersom han är ledig nästa dag.

Så istället för att köra direkt hem så kör han Gamla Kågevägen till Kåge. Hans avsikt är kanske sedan att köra E4 tillbaka mot Skellefteå. Men ett ev. tilltagande snöande och dålig sikt vid Kåge samtidigt som det är mörkt gör att han i så fall tar ett felbeslut och ansluter till E4 och kör norrut istället. Eller så har han helt enkelt tänkt sig en liten utflykt vidare till exempelvis Piteå (något som sommartid bara tagit ca 1 timma enkel resa) och således underskattat vägförhållandena på E4. I synnerhet om det hade varit någorlunda körbart fram till Kåge.

Att han först senare ev. hamnar i en snökanon gör ju inte heller att det blir ett särskilt orealistiskt scenario. Snökanoner som lokalt ger stora mängder snö och som han kanske själv aldrig kört i tidigare. När någon dessutom påstår att det tog 13 timmar att köra från Umeå till Kåge (eller om det var Byske) denna dag så inser man också hur besvärligt det var att ta sig fram på E4. Och hur extremt dålig sikten stundtals troligtvis var.

Men som sagt bara en av många hypoteser och kanske inte ens vad som nu stämmer med det Polisen känner till.
Ja, det där är fullt möjligt. Man ska inte underskatta hur svårt det att köra bil i svårt väder med relativt nytt körkort och med nyinköpt bil som man inte hunnit bli riktigt van vid.

För att komplettera din redogörelse med en detalj: Om man kör i mörkret, det råder starkt snöfall/snödrev och det är få bilar på vägen är det inte alldeles ovanligt att man inte riktigt ser var vägen går för all fallande och rykande snö. Det händer faktiskt att folk inte uppfattar att vägen svänger utan kör rakt fram och hamnar i ett dike, på en åker eller till och med i skogen. Har man foten på gaspedalen ända tills dess att höger framhjul går över kanten kan man komma rätt långt bort från vägen.
Citera
2023-12-22, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SivansLillebror
"Framför människorna i kyrkan berättar Anna om hur Elliott var när han var yngre. Han försvann ibland och varje gång han blev hittad var han helt obekymrad.

Han var alltid med en kompis.

– Att hitta Elliott när han var barn handlade om att räkna ut vilken kompis han var med. Det här gjorde att vi förstod att något var oerhört fel den där morgonen när han inte dök upp på jobbet."

Jag låter en annan användares ord svara på vilka som brukar agera på det sättet mamman beskriver Elliot:

Citat:
Ursprungligen postat av Nilahawen
Då känns autism som en bättre förklaring. Jag vet en ung tös som drog till Skåne på arbetsintervju och blev av med sin telefon på vägen. Föräldrarna var oroliga som tusan, då det gick dagar utan nån som helst kontakt och de anmälde henne försvunnen. Sen när hon kom hem så hade tösen sån stereotypisk autistiskt oförståelse för varför de varit oroliga, då de visste att hon skulle vara på resande fot några dagar.

Min misstanke gick upp väldigt många procent efter den beskrivningen från mamman.
Citera
2023-12-22, 15:00
Medlem
Citat:
Det har skrivits här i tråden. Men det kanske inte är sant?

Det är väl mer ADHD-personer som sysslar med droger? De autistiska har sällan några vänner, eller bara sådana som också är autister och samlas kring något väldigt speciellt intresse. De befinner sig aldrig på partyn eller nattklubbar, där någon kan introducera dem till knarkvärlden. Det är väl sällan någon kommer på själv "idag ska jag testa knark!" Inte heller vet de hur man får tag i det.
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Ja, vad är mest trovärdigt, familjen eller spekulationer på FB…
Det är vanligt att autistiska personer självmedicinerar med droger, ja. Kanske inte de med svåraste varianten dock. Behövs ingen som introducerar, finns ju på nätet…
Citat:

Först och främst - innan det blir en trådsanning - så vill jag understryka ännu en gång att Elliot skulle vara autistisk är enbart en spekulation utifrån den lilla informationen som framkommit och bland annat min kännedom om pappan. Det finns alltså inga bevis på att han skulle vara det.

Ni har nog båda rätt i era påståenden.. personer med Autism är ofta (inte alltid) lite tillbakadragna socialt och springer kanske inte så ofta runt på nattklubbar och liknande, vilket generellt är betydligt mer vanligt bland människor med ADHD som gillar kickar, impulser och sociala interaktioner.

Jag är inte så kunnig inom droger och vilken drog som har vilken effekt, men jag skulle nog gissa att personer med Autism letar sig till droger som minskar ångest medan personer med ADHD letar sig till droger som ger ett rus/en kick, grovt generaliserat alltså. Som Marageo skriver så finns droger på nätet och många med Autism skulle nog välja den metoden för att slippa mänsklig kontakt. Vilket talar emot att Elliot skulle hamnat i en situation där han börjat langa. Även hans stadiga inkomst och att han verkat vara populär på jobbet talar emot ett missbruk. ("Talar emot" är inte samma som omöjliggör).

Det som talar för att någon autistisk skulle hamna i en situation där man langar, är att många med Autism försöker smälta in socialt och för att slippa riskera att hamna utanför så säger man ja till saker som man egentligen inte vill. Alternativt att det kan vara väldigt svårt att säga nej till någon som är påstridig, eller att de helt enkelt inte läst av situationen på rätt sätt och förstått vad de gett sig in i. Jag tänker att de som sysslar med langning använder en hel del kodord som kan vara otroligt svårt att förstå för någon inom spektrat.

Personligen tror jag inte på langning i Elliots fall, men man ska aldrig säga aldrig.
Senast redigerad av Rudan88 2023-12-22 kl. 15:25.
Citera
2023-12-22, 15:01
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Jag låter en annan användares ord svara på vilka som brukar agera på det sättet mamman beskriver Elliot:

Min misstanke gick upp väldigt många procent efter den beskrivningen från mamman.
Jo så är det. Var kan han ha varit efter arbetstidens slut?. Är han helt vilsen eller är han lättpåverkad där han blir utnyttjad med att utföra tjänster. Typ att kanske skjutsa någon eller något annat uppdrag på någon sorts befallning. Frågorna hopar sig. Tänk om det gått att fylla dessa 5 timmar med var har han varit före signalen från telefonen till masten i Jävre.
Citera
2023-12-22, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Jo så är det. Var kan han ha varit efter arbetstidens slut?. Är han helt vilsen eller är han lättpåverkad där han blir utnyttjad med att utföra tjänster. Typ att kanske skjutsa någon eller något annat uppdrag på någon sorts befallning. Frågorna hopar sig. Tänk om det gått att fylla dessa 5 timmar med var har han varit före signalen från telefonen till masten i Jävre.

Exakt, den tidslinjen skulle man vilja se.. vart åkte han efter jobbet och när åkte han norrut? I ärlighetens namn så vet vi ju inte ens att Elliot hade bilen på jobbet den där dagen, han kan väl lika gärna ha samåkt med någon? Inte för att det kanske gör någon skillnad, annat än att i så fall skulle någon ha släppt av honom någonstans och kanske varit den sista som såg han. Det gick något rykte om att han skulle ha setts hemma på eftermiddagen, men det verkar obekräftat?

Man tycker ju att polisen borde ha fått fram den här informationen på 9 dagar med datan från masttömningen i sina händer! Jag fattar att allmänheten aldrig kommer få ta del av de exakta siffrorna, men de borde väl åtminstone kunna gå ut med vilken tid han åkte norrut och i vilken riktning han färdades när han stängde av telefonen.
Citera
2023-12-22, 15:14
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Exakt, den tidslinjen skulle man vilja se.. vart åkte han efter jobbet och när åkte han norrut? I ärlighetens namn så vet vi ju inte ens att Elliot hade bilen på jobbet den där dagen, han kan väl lika gärna ha samåkt med någon? Inte för att det kanske gör någon skillnad, annat än att i så fall skulle någon ha släppt av honom någonstans och kanske varit den sista som såg han. Det gick något rykte om att han skulle ha setts hemma på eftermiddagen, men det verkar obekräftat?

Man tycker ju att polisen borde ha fått fram den här informationen på 9 dagar med datan från masttömningen i sina händer! Jag fattar att allmänheten aldrig kommer få ta del av de exakta siffrorna, men de borde väl åtminstone kunna gå ut med vilken tid han åkte norrut och i vilken riktning han färdades när han stängde av telefonen.
Du hade den exakta tiden arbetstiden slut samt signalen till masten. Vilka var dom tiderna?. Är det dessa? 15.30 - 21.21.
Senast redigerad av sherlocksnake 2023-12-22 kl. 15:24.
Citera
2023-12-22, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Du hade den exakta tiden arbetstiden slut samt signalen till masten. Vilka var dom tiderna?.

Det sägs att han slutade jobbet 15.30 och telefonen stängdes av 21.21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in