Det är ju inte svårt att föra en bil utomlands. Det gjordes ju med en av pedofilvåldtäktsmördaren Philip wesths bilar. Men polisen har väl kollat kameror vid gränserna.
Ja det är ett rimligare scenario att bilen tagits utomlands mot Finland/Ryssland, än att någon byggt om den till en EPA med alla risker som det innebär. Det är väl ca 20 mil till Haparanda från Jävre.
Jag minns inte om det var polisen som sökte efter vägarna i Finland eller om det var Missing People, men gränsen via Haparanda är i såna fall sökt. Men jag tror MP lagt ner mer tid än polisen, polisen har inte som praxis att söka efter försvunna personer, framförallt inte killar/män.
Det kanske lurar någon pedofil/våldtäktsman i trakterna kring Skellefteå/Västerbotten ? Tänker en Anders Eklund typ i 55-65 års ålder.
Tänker även på Elias som försvann ett halvår senare.
Förvisso är det långsökt eftersom det är närmare 50 mil mellan orterna, men det kan ju vara någon campare eller latbilschaffis som söker unga killar på nätet, och som rör sig inom ett större geografiskt område än sina hemtrakter.
Det är inte helt ovanligt att skilsmässobarn har sociala problem och ångest vilket troligen både Elliot och Elias hade, en del barn tar ju på sig skulden för sina föräldrars skilsmässor.
Jag skulle tro säga att det troligen rör sig om familje-problem i båda fallen, kanske är detta mer likt Johan fallet i Sundsvall än vi anar, personer som flyttar, i samband med mord, har ofta något att dölja.
Senast redigerad av Enhemligidentitet 2024-11-27 kl. 10:45.
Tror det är bättre att gå tillbaka till dagarna runt försvinnandet.
Det är mindre chans att dö i dåligt väder än i bra, och ännu mindre om det snöar än regnar.
Vet inte så mycket om bilar men Bilen är ju värd en del pengar också, så en ev. Brottsling vill väl inte slösa bort den om det är ekonomiska motiv. Det är ju synd om bästa hypotesen är att "jäcre, nu stänger ja av mobilen svänger 90 grader högrer och krockar med ett träd. "
Det är ofta i bra väder olyckor händer eftersom folk kör påverkade av alkohol eller droger.
Dom flesta stannar hemma när det är snöstorm och dåligt väder, om man inte åker till och från jobbet.
Det mystiska är att Elliots mobil stänger av sig vid 21 tiden på kvällen, 21:21 tror jag det var.
Någon var tidigare inne på att just tidpunkten kanske inte var en slump.
21+21=42=meningen med livet.
Idag är det 1 år sedan försvinnandet, vila i frid.
I "Norran" finns ett fint reportage med Elliott föräldrar på 1-årsdagen av hans försvinnande som ger en annan bild om vem Elliot var än vad som har spekulerats här.
Finns även ett reportage där polisen berättar vad de vet bl.a att Elliots mobil var i S-å centrum vid 20 tiden och sen stängdes av manuellt i Jävre kl 21:21.
Det får mej att fundera, det kanske inte var Elliot som stängde av mobilen utan nån annan person i en annan bil som åkte norrut.
Elliots bil kanske åkte söderut och Elliott har blivit tagen av daga och blivit dumpad nånstans i södra Sverige.
Isåfall har ju ev gärningsman haft ett stort försprång med tanke på att sökandet har varit koncentrerat norrut.
Jag hoppas av hela mitt hjärta att Elliot hittas så familj, släkt och vänner får ett avslut❤️
I "Norran" finns ett fint reportage med Elliott föräldrar på 1-årsdagen av hans försvinnande som ger en annan bild om vem Elliot var än vad som har spekulerats här.
Finns även ett reportage där polisen berättar vad de vet bl.a att Elliots mobil var i S-å centrum vid 20 tiden och sen stängdes av manuellt i Jävre kl 21:21.
Det får mej att fundera, det kanske inte var Elliot som stängde av mobilen utan nån annan person i en annan bil som åkte norrut.
Elliots bil kanske åkte söderut och Elliott har blivit tagen av daga och blivit dumpad nånstans i södra Sverige.
Isåfall har ju ev gärningsman haft ett stort försprång med tanke på att sökandet har varit koncentrerat norrut.
Jag hoppas av hela mitt hjärta att Elliot hittas så familj, släkt och vänner får ett avslut❤️
Citerar lite från en lång artikel i Norran där vi får veta lite mer om Elliot och varför mamman flyttade till Skåne.
Att vi vet så lite från Elliots kompisar är inte annorlunda än vad vi vet om andra i Skellefteå.
Dom verkar ha en tystnadskultur där uppe och det är väldigt svårt att få fram något om personerna.
Som exempel, stalkern Sabrin vet vi knappt någonting om trots 2.583 inlägg i den tråden och hon är välkänd och avskydd och det har till och med varit en TV serie om hennes vidriga stalkande.
Tyvärr framkommer det inte mer om Elliots försvinnande, det är ett mysterium. Inga ledtrådar finns.
När hans föräldrar åkte till hans lägenhet efter försvinnandet när han uteblev från middagen på torsdagen och jobbet på fredagen och hans telefon var avstängd så var lampan i hallen tänd.
Det stod matlådor i kylen och det enda som var borta var skorna, jackan och bilen.
Från artikeln
Elliott tyckte om djur, berättar Erik. Han trivdes i naturen och tyckte mycket om att fiska. Men han gillade också att lära sig nya saker, stå i folkhavet under konserter, gå på fester och umgås med sina kompisar.
– Man fick bjuda på mat och passa på innan telefonen ringde och någon kompis ville ses. Så var vår kontakt efter att han hade flyttat hemifrån, säger Anna.
Erik instämmer.
– För honom kretsade det kring jobbet och kompisar. Han gick ju även hem hos sina jobbarkompisar och många av dem var ju kanske 10–20 år äldre. Han kunde dra jämnt med dem också.
Det blev helt enkelt för mycket.
– Jag har varit ute i ärenden och bara velat ha något annat att tänka på när folk plötsligt har stoppat mig för att prata om det absolut värsta som har hänt i mitt liv, och jag har varit oförberedd. Det har varit jobbigt.
Hon hamnade i en ohållbar situation, där hon varken ville gå utanför dörren av rädsla för att behöva parera samtalen om Elliott, samtidigt som hon heller inte ville bli isolerad i hemmet.
– I våras tog vi kontakt med vänner i södra Sverige och sen några månader tillbaka bor vi i Skåne. För mig personligen har det blivit lättare att läka och att komma ut och... Faktiskt börja om på nytt. https://www.norran.se/story-nyheter/...e-mig/r4z9z35l
Elliot var alltså ingen ensamvarg och hade kompisar. Alla idiotiska inlägg om att mamman har med hans död att göra och det är därför hon har flyttat, är just bara det... helt idiotiska.
Att inte kunna gå utanför dörren utan att bli stoppad hela tiden på offentliga platser blev ett stresspåslag trots att människorna ville väl.
Efter flytten kan mamman börja läka, men Elliot finns med henne varje dag i tankarna men ingen i hans familj tror längre att han lever. Inga bankkonton är rörda på 1 år.
Hoppas verkligen att Elliot hittas så att familjen får ett riktigt avslut.
Det enda polisen vet är detta: Polisen vet att Elliott lämnade sin arbetsplats på Alimak den 28 november klockan 15.30. Det finns en bild från en övervakningskamera som visar honom lämna jobbet i sina arbetskläder.
Några timmar senare, runt åtta-tiden på kvällen, börjar Elliotts mobiltelefon att röra på sig.
Hans mobiltelefon visade aktivitet i centrala Skellefteå och norrut längs E4. Sedan dess har telefonen varit avstängd.
Klockan 21:21 plockar den norra mobilmasten i Jävre upp en signal från telefonen när den slås av manuellt. Sedan dess har telefonen varit avstängd.
Elliott tankade sin bil på lördagen den 25 november, och genom att räkna på literpriset under den aktuella dagen tror man att han inte tankade en full tank.
Senast redigerad av Timeout 2024-11-28 kl. 15:37.
Elliott borta i ett år: "Oerhört frustrerad"
Efter ett år är Skelleftebon Elliott och hans grå Volvo fortfarande försvunna.
Under månaderna som förflutit sedan den 28 november i fjol har sökinsatserna varit omfattande men det finns ännu inget svar på vad som hänt Elliott.
Alla väntar på att bilen ska hittas.
– Hittar vi bilen har vi en plats där vi kan fortsätta leta, säger polisen Stefan Lundström.
MP:s insatsledaren Martin Persson är hoppfull.
I veckan blev det precis klart att Missing People ska få använda en avancerad utrustning för att söka efter Elliotts bil i vattnet. Det handlar om en apparat som kan läsa av vad som finns under vattenytan.
– Den skannar av ända ner till botten, och då kan man se precis allt, säger han.
Tanken är att placera apparaten i en pulka, och dra den efter en snöskoter. Inget datum är satt för sökinsatsen, men det måste bli ordentlig vinter först.
– Det måste finnas is för att vi ska kunna använda den, säger Martin Persson. https://www.norran.se/nyheter/skelle...nande/jp40x90j
Att mamman lägger ut en video på sin fb med låttexten i'm not leaving i'm arriving får åtminstone mig att tro att hon är inne på att Elliott begått självmord om hon nu inte är så absurt inne på det mediala och att hon själv är en del i hans försvinnande..
Ett år sedan Elliotts försvinnande – mamman: ”Har varit fruktansvärt”
Ny metod väcker hopp i jakten på spår: ”Kanske kan få ett avslut” Publicerad: 2024-11-28
Det har gått exakt ett år sedan Elliott, 20, senast syntes till i Skellefteå.
Inga spår har ännu hittats – men en ny metod som snart kan testas ger en ljusglimt i sökandet.
– Det ger oss hopp om att vi kanske ska få ett avslut, kanske få en hint om vad som hände, säger Anna Larsson, Elliotts mamma.
Det väcks också nytt hopp i sökandet. Missing people ska testa att skanna av isen med en GPR, ground-penetrating radar, som kan känna av metaller under ytan. ”Hopp om ett avslut”
Först när isen lägger sig kommer det gå att testa metoden. https://www.tv4.se/artikel/6vwRtu6z3...-fruktansvaert
Jag begriper inte varför detta fått sådan enorm publicitet, det finns bara två alternativ; Antingen har han stuckit in i Finland och därifrån var som helst, eller så är han död i bilen som är under vatten, och det kan vara precis var som helst även det. Lever han så vill han uppenbarligen inte bli funnen, är han död i bilen så kommer det förr eller senare fram.
Oavsett om han är död på riktigt eller inte så är han ju självvalt det mot omvärlden, bara utgå från det och släppa det tills slumpen visar resultatet.
Här om dagen, så kunde man i Expressen läsa om ett par som försvann i södra USA, för fyrtio år sedan.
Nu har de hittats i sin bil i ett vattendrag, så det är tydligen fullt möjligt att en bil kan ligga i vattnet utan att bli upptäckt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!