Citat:
Ursprungligen postat av
Mindbreath
Det var 12 år sen jag rökte heroin sist. Hade hållit på i nio år med heroin och 13 år med droger över lag. Har i princip inte tagit droger, förutom lite hasch och gräs, sedan jag åkte in på kåken 2011. Har helt bytt liv, brutit med alla gamla kontakter, flyttat, skaffat jobb och familj, lyssnar inte ens på samma musik som då. Ändå kommer det smygande ibland. Suget efter heroin. När jag känner mig stressad och ångesten kommer krypande. Då vill man bara kasta sig tillbaka i tiden. Rulla ut foliet och tända på.
Kommer jag någonsin bli kvitt suget? Eller kommer den här skuggan förfölja mig hela livet?
Om jag ska vara helt ärlig kommer nog suget aldrig riktigt att försvinna, någonstans i bakhuvudet kommer de "bra" med drogen alltid att finnas kvar. Det kan vara små saker som lukter, ljud, eller att man ser något som gör att hjärnan direkt drar igång, antagligen därför du vid stressiga stunder kommer fram till (omedvetet) att heroinet skulle vara lösningen. Du har förmodligen under dina 9 år med heroin använt det som en flykt från just jobbiga situationer, och då gör hjärnan kopplingen.
Det gäller bara att vara stark nog att inse att det inte är lösningen på något, stay clean soldier du är inte ensam! <3
Edit*
Kan tillägga att skaffa en hobby är väldigt viktigt, Personligen var musik något som fick mig att hålla mig rak. Köpte FruityLoops och det har blivit mitt nya beroende haha, ska köpa mig en guitarr och lära mig spela också.
Om du inte redan har något att sänka tid i så är ett tips att skaffa det, kan vara vad som helst, lägga pärlplattor, måla, fågelskåda, gräv ner dig i växter osv.
Detta är något jag tror alla behöver, hitta något att spendera sin tid på som inte är Sociala medier/jobb/bekanta. När jag håller på med musiken är det bara jag och mina tankar, och dom är viktiga att jobba med om man vill må bra.