Citat:
Har själv aldrig tagit heroin men har missbrukat en massa andra droger och levde ett liv jag aldrig återvänder till igen. Det var länge sedan jag bröt med det livet men visst är det som du beskriver, saker och händelser som påverkar en negativt i livet efter kan ibland skapa ett sug av att återvända och bara skita i allt. Men man sitter ju med facit i hand och vet vad det skulle innebära. Allt man lyckats bygga upp i det "nya livet" har tagit så många år (för mig 20). Skulder är borta, straffregistret rent och jag har skapat en tillvaro jag aldrig haft tidigare i livet, trygghet. Ett hem att komma till som jag längtar till varje dag när jag är på jobbet eller någon annanstans.Det var 12 år sen jag rökte heroin sist. Hade hållit på i nio år med heroin och 13 år med droger över lag. Har i princip inte tagit droger, förutom lite hasch och gräs, sedan jag åkte in på kåken 2011. Har helt bytt liv, brutit med alla gamla kontakter, flyttat, skaffat jobb och familj, lyssnar inte ens på samma musik som då. Ändå kommer det smygande ibland. Suget efter heroin. När jag känner mig stressad och ångesten kommer krypande. Då vill man bara kasta sig tillbaka i tiden. Rulla ut foliet och tända på.
Kommer jag någonsin bli kvitt suget? Eller kommer den här skuggan förfölja mig hela livet?
Kommer jag någonsin bli kvitt suget? Eller kommer den här skuggan förfölja mig hela livet?
Lever ett enkelt liv idag, vanligt knegarjobb och en lön jag överlever på. Det räcker gott och väl som trygghet för mig. Har man levt ett liv i kriminalitet och missbruk så har har man sällan några större krav på hur ett normalt liv ska vara. Man nöjer sig med det lilla man har och det är mycket värt, jämfört med hur man hade det tidigare.
Tänk på det när suget kommer. Man kanske inte har ett liv som alla andra men det lilla man har slitit för värderar man högt. Inget man vill bli av med. Bättre att ha suget än ingenting alls.