Citat:
Ursprungligen postat av
Mindbreath
Det var 12 år sen jag rökte heroin sist. Hade hållit på i nio år med heroin och 13 år med droger över lag. Har i princip inte tagit droger, förutom lite hasch och gräs, sedan jag åkte in på kåken 2011. Har helt bytt liv, brutit med alla gamla kontakter, flyttat, skaffat jobb och familj, lyssnar inte ens på samma musik som då. Ändå kommer det smygande ibland. Suget efter heroin. När jag känner mig stressad och ångesten kommer krypande. Då vill man bara kasta sig tillbaka i tiden. Rulla ut foliet och tända på.
Kommer jag någonsin bli kvitt suget? Eller kommer den här skuggan förfölja mig hela livet?
Jag tror, utifrån egna erfarenheter att opiat-ruset alltid kommer ligga där och gnugga på din själ. Däremot är det som med allt annat, man vänjer sig och till slut tänker man inte på det
lika mycket, för att slutligen vara en fullt hanterbar del av vardagen som varken stör eller är ivägen för att ta itu med problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
barfotalasse
Du har missbrukargener och kommer med största sannolikhet att trilla dit igen. Med allt vad det innebär. Få sparken på jobbet, frugan drar och du förlorar vårdnaden för ungarna etc.
Har i princip aldrig stött på gamla heroinister med missbrukargener som inte trillat dit igen. Då jag jag jobbat i samband med missbrukarmiljö i över 20 år. Chansen att du skulle vara ”the one” och klara dig drogfri resten av livet ser jag som obefintlig.
Sedan kommer du sitta i rännstenen, på härbärget eller i bästa fall i en sunkig knarkarkvart som socialen betalar medans du nödgas syssla med småkriminalitet och tiggeri för att få ihop till nästa fix när socialbidraget är slut.
Missbrukargener? Missbruk är en social konstruktion som framkallas av miljö och arv, inte genetik.
Varför du har sådan svartsynt attityd emot missbrukare är för att du igenom jobb eller andra forum träffat uteslutande de som varit rena och trillat dit igen. Du ser inte de som är rena - för de ... ja, helt enkelt ser du inte.