2024-02-26, 13:07
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Precis. Massvis med folk är emot VAR på grund av att det sköts uselt på annat håll. Men varför inte istället jobba för att VAR ska skötas ordentligt istället?
Som du säger, kör ett domarrum där det sitter lite folk och kollar kamerabilder, dom får X antal sekunder på sig att ta sina beslut som dom direkt meddelar till domaren på plan som får rätta sig efter deras beslut.
Det blir snabbt, det blir rättvist. Förhoppningsvis.

Känns svårt att lita på förbundets förmåga att införa VAR på ett sätt som inte blir pannkaka.
Citera
2024-02-26, 13:55
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Det är inte en helt lätt fråga för klubbar med mindre publikstöd. Jag hatar att VAR tar bort mycket känslor från sporten. Men jag hatar också att storlagen får mycket mer domslut med sig när domare inte klarar av att stå emot hårt tryck.

Håller man på en större klubb förstår jag att det är en lätt fråga dock. Klart man inte vill bli av med sina domarfördelar och ingen vill egentligen ha massa avbrott eller vara rädda för att fira mål.

Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag är okej med VAR om det används för att rätta till uppenbara fel och inte medför långa spelstopp med flera minuters överläggning som förstör matchupplevelsen. Inte heller tycker jag att domaren på plan ska behöva springa ut till någon jävla skärm vid sidlinjen. Dom i VAR-båset får typ 30 sekunder att fixa till domslutet sen får det räcka.

Done and done. Best of both worlds.

Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Precis. Massvis med folk är emot VAR på grund av att det sköts uselt på annat håll. Men varför inte istället jobba för att VAR ska skötas ordentligt istället?
Som du säger, kör ett domarrum där det sitter lite folk och kollar kamerabilder, dom får X antal sekunder på sig att ta sina beslut som dom direkt meddelar till domaren på plan som får rätta sig efter deras beslut.
Det blir snabbt, det blir rättvist. Förhoppningsvis.

Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Känns svårt att lita på förbundets förmåga att införa VAR på ett sätt som inte blir pannkaka.

Enig.

Gillade Stockholms fotbollsförbunds beslut utifrån hur jag har förstått att de argumenterade.
"Vi är inte kategoriskt emot, vi vill se ett konkret förslag först att ta ställning till och rösta om.". Typ.

Sannolikheten att vi skulle få fram ett system som faktiskt vore till fördel för sporten all and all känns dock osannolikt när ingen annan hittills har lyckats.
Citera
2024-02-26, 14:47
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Med tanke på att AFCON kunde väva in VAR på ett sånt sätt att det blev hyllat världen över borde det gå att lösa. Samma turnering där endast en upplaga tidigare bjöd på en domare som blåste av matchen för tidigt två gånger och läkare som körde på spelaren med golfbil. Men tror tekniken måste bli jävligt mycket bättre om det ska utföras flawless i AS. Eller så får vi implementera Wenger-offsiden.
Citera
2024-02-26, 18:05
Medlem
johnny_viciouss avatar
Jag har ju haft förmånen att få gå på en del matcher där mitt lag spelar med VAR, och jag tycker ärligt talat inte att det förstört så värst mycket från supporterupplevelsen.

Jag tror att alla i alla fall kan enas om att domarnivån i allsvenskan är otroligt låg, på gränsen till oacceptabel. Något måste man ju göra åt det.
Citera
2024-02-26, 18:13
Medlem
Jag är både för och emot var, det måste gå snabbt och rätt till och det har visat sig vara problem i andra länder, men kan man få det att fungera så ja.
Jag har dock jävligt svårt att se självupptagna as till domare som Klitte och Al-Hakim låta nån annan ta över domslut, dom skulle väl gå emot Var.
Al-Hakim är ju helblind och kan inte ens erkänna grova misstag och Klitte är usel och vill bestämma allt.
Citera
2024-02-26, 18:28
Medlem
Valvantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Farmarlag är okej men VAR, där går minsann gränsen! Mot den moderna fotbollen!

Ni är fan skitroliga i Bajen.

Kasta sten i glashus verkar du gilla.
Citera
2024-02-26, 20:35
Moderator
easy_dans avatar
VAR fungerar ju inte, något som förespråkarna helt blundar för. Det blir inte rättvist ändå, och diskussioner om domslut upphör ju heller inte. Ja vissa enskilda felaktiga domslut korrigeras men inte alla och nya fel uppstår istället.
Citera
2024-02-26, 21:15
Medlem
ZlatanManias avatar
Problemet med VAR är ju också att det inte är ett hjälpmedel för domarna (som det ska va) utan ett verktyg som går in och "korrigerar" beslut som domarna redan tagit men som nån annan vill att denne ska kolla på en extra gång och allt som oftast blir det så att domaren ändrar sitt beslut. På detta så brukar det ta alldeles för lång tid.

Jag förstår dock läget. VAR är här och här för att stanna men det måste skötas på rätt sätt. Sen känns det som en tidsfråga innan det slutligen kommer in i svensk fotboll.
Citera
2024-02-26, 21:34
Medlem
Valvantos avatar
Såhär ser det ut när Besara får lira på sin position. Svårt att motivera att han ska spela längre ner i banan bara för att Mikkelsen ska få vara 10a. Visst, han har gjort det bra hittills men Besan är överlägsen. Som jag sagt tidigare, sälj norrbaggen och ta in ny 6/8a.
Citera
2024-02-26, 22:24
Medlem
Lite pajig motivering av aik för att inte gå på matchen. Ändå bra att man markerar mot var då vi inte ska tvinga klubbar att avsätta resurser till att införa något som inte förväntas tillföra ökad underhållning till svensk fotboll för närvarande.
Citera
2024-02-26, 23:01
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swabulu
Lite pajig motivering av aik för att inte gå på matchen. Ändå bra att man markerar mot var då vi inte ska tvinga klubbar att avsätta resurser till att införa något som inte förväntas tillföra ökad underhållning till svensk fotboll för närvarande.
Fattar vad du menar även om jag(väldigt partiskt) tycker att det är rimligt motiverat. Sen ska man väl säga att det är supportergrupper och inte självaste AIK som uppmanar till bojkotten.

Citera
2024-02-26, 23:01
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swabulu
Flikar in med länk ang. AIK-supportrarns uppmaning till bojkott av premiären:

https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/aik-supportergrupper-bojkottar-bp-match-se-till-sa-att-laktarna-ekar-tomma/

Tycker det är en klockren markering på goda grunder och bra att de trycker in en känga mot sänket Reinfeldt på samma gång också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in