2024-02-26, 06:53
Medlem
eternussermos avatar
AVSLÖJAR: Häcken lägger ned sin VAR-röst på årsmöte

https://www.aftonbladet.se/a/XbPk9W

BP i Stockholm och Häcken i Göteborg, bedrövligt.
Citera
2024-02-26, 07:22
Medlem
Valvantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo

Hur kan man vilja få skiten till Sverige?! Smutsföreningar.
Citera
2024-02-26, 08:16
Medlem
trazkeis avatar
Citat:

Det är inte en helt lätt fråga för klubbar med mindre publikstöd. Jag hatar att VAR tar bort mycket känslor från sporten. Men jag hatar också att storlagen får mycket mer domslut med sig när domare inte klarar av att stå emot hårt tryck.

Håller man på en större klubb förstår jag att det är en lätt fråga dock. Klart man inte vill bli av med sina domarfördelar och ingen vill egentligen ha massa avbrott eller vara rädda för att fira mål.
Senast redigerad av trazkei 2024-02-26 kl. 08:18.
Citera
2024-02-26, 09:22
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Det är inte en helt lätt fråga för klubbar med mindre publikstöd. Jag hatar att VAR tar bort mycket känslor från sporten. Men jag hatar också att storlagen får mycket mer domslut med sig när domare inte klarar av att stå emot hårt tryck.

Håller man på en större klubb förstår jag att det är en lätt fråga dock. Klart man inte vill bli av med sina domarfördelar och ingen vill egentligen ha massa avbrott eller vara rädda för att fira mål.
Sedan har ni också en lång historia i att försöka påverka fotbollen via t.ex. TK och andra instanser utanför planen.

De är rätt väntat att ni "viker" er i denna frågan.
Citera
2024-02-26, 09:48
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei

Det där är ju rent trams och småstadsmentalitet. Finns inget som stödjer detta med någon som helst evidens.

När man dessutom ser hur VAR funkar i t.ex. Norge där en sån som Billborn som inte tränar någon storklubb bara konstaterar "Katastrof". Jag tycker själv att det förstör fotbollen med all den tid det tar. Räcker om vi kan få GLT vilket är snabbt och kan vänta på andra teknologiska uppfinningar som att upptäcka offside.
Citera
2024-02-26, 10:46
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Citat:
Det där är ju rent trams och småstadsmentalitet. Finns inget som stödjer detta med någon som helst evidens.

När man dessutom ser hur VAR funkar i t.ex. Norge där en sån som Billborn som inte tränar någon storklubb bara konstaterar "Katastrof". Jag tycker själv att det förstör fotbollen med all den tid det tar. Räcker om vi kan få GLT vilket är snabbt och kan vänta på andra teknologiska uppfinningar som att upptäcka offside.

Man behöver bara titta på de bortdömda målen i ligacupfinalen igår för att fatta vilket elände VAR är. När Sterlings mål skulle granskas väljer man att endast titta på en vinkel trots att man garanterat har tillgång till fler.

Håll skräpet långt borta från svensk fotboll!
Citera
2024-02-26, 11:46
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Det där är ju rent trams och småstadsmentalitet.
Det är inte trams, och det är inte småstadsmentalitet. Småstadsmentalitet är att se situationen, men acceptera den. "Inte ska väl lilla vi kräva att domarna dömer rättvist, storlagen bör fortsätta att få med sig felaktiga beslut i alla matcher". Det som möjligen är småstadsmentalitet är att de "lägger ner rösten", istället för att klart och tydligt rösta för VAR och en upprustning av svensk domarkår.
Citera
2024-02-26, 12:01
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valvanto
Hur kan man vilja få skiten till Sverige?! Smutsföreningar.
Farmarlag är okej men VAR, där går minsann gränsen! Mot den moderna fotbollen!

Ni är fan skitroliga i Bajen.
Citera
2024-02-26, 12:02
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det är inte trams, och det är inte småstadsmentalitet. Småstadsmentalitet är att se situationen, men acceptera den. "Inte ska väl lilla vi kräva att domarna dömer rättvist, storlagen bör fortsätta att få med sig felaktiga beslut i alla matcher". Det som möjligen är småstadsmentalitet är att de "lägger ner rösten", istället för att klart och tydligt rösta för VAR och en upprustning av svensk domarkår.
Nä, det är att tro att "Stokkholmarna (sic) får allting givet" trots att vi betalar för simhallar och annan skit. Tro att man alltid är i underläge fast det är tvärtom.
Citera
2024-02-26, 12:21
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Nä, det är att tro att "Stokkholmarna (sic) får allting givet" trots att vi betalar för simhallar och annan skit. Tro att man alltid är i underläge fast det är tvärtom.
Haha, som om det vore en "åsiktsfråga" huruvida storlagen får domarfördelar i svensk fotboll. Det är ett helt självklart faktum. Alla ser det. Jag är helt övertygad om att VAR skulle göra den saken mycket bättre, för det handlar nämligen om bekvämlighet och rädsla från domarna. De har svårare att ta beslut när de vet att de kan möta kritikstorm än när de vet att ingen bryr sig. Igår t.ex. så hade Nordic United en helt jävla solklar straff mot DIF. Domaren blåste inte. Alla vet att han hade blåst 100 gånger av 100 om det var omvänd situation. Om VAR skulle införas så skulle domaren få en ny faktor att räkna in. "Ok, nu måste jag helt plötsligt börja bry mig om att det sitter kameror här som granskar mina beslut och lätt upptäcker om jag är helt åt helvete fel ute. Det är inte bara rädslan för hätsk stämning och mediekritik jag behöver bry mig om. Bäst att skärpa till sig".
Citera
2024-02-26, 12:39
Medlem
Teus avatar
Jag är okej med VAR om det används för att rätta till uppenbara fel och inte medför långa spelstopp med flera minuters överläggning som förstör matchupplevelsen. Inte heller tycker jag att domaren på plan ska behöva springa ut till någon jävla skärm vid sidlinjen. Dom i VAR-båset får typ 30 sekunder att fixa till domslutet sen får det räcka.

Done and done. Best of both worlds.
Citera
2024-02-26, 12:55
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag är okej med VAR om det används för att rätta till uppenbara fel och inte medför långa spelstopp med flera minuters överläggning som förstör matchupplevelsen. Inte heller tycker jag att domaren på plan ska behöva springa ut till någon jävla skärm vid sidlinjen. Dom i VAR-båset får typ 30 sekunder att fixa till domslutet sen får det räcka.

Done and done. Best of both worlds.
Precis. Massvis med folk är emot VAR på grund av att det sköts uselt på annat håll. Men varför inte istället jobba för att VAR ska skötas ordentligt istället?
Som du säger, kör ett domarrum där det sitter lite folk och kollar kamerabilder, dom får X antal sekunder på sig att ta sina beslut som dom direkt meddelar till domaren på plan som får rätta sig efter deras beslut.
Det blir snabbt, det blir rättvist. Förhoppningsvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in