Hejsan TS!
Jag beklagar att du fått ett så tråkigt besked. Oavsett hur detta slutar kommer du ha det tufft ett tag framöver.
Jag har läst tråden och lade märke till att dina tankar verkar vara lite "all over the place" för att citera prinsen.
Citat:
"Lika bra att man super ihjäl sig kanske?"
"Kommer inte gå att bota men med bromsmediciner hoppas jag att jag kan få leva 5 år till."
"Det är Gud som har bestraffat mig. Eftersom jag är en hemsk människa som gjort mycket dumt. Sitter och diskuterar med mina kompisar nu vilka låtar jag ska ha på min begravning."
"Jag är fan inte döende jag ska överleva detta. Jag är så pass ung. Och har inga andra sjukdomar."
"Låter som att det är kört och bara vänta på att dö. Fyfan vad livet är orättvist."
"Jag är fan bara 33 år och är frisk i övrigt. Och nej det har inte spridit sig i skelettet. Dom vill bara skrämma upp en av det som står i journalen."
Som flera andra har påpekat borde du se till att få någon (professionell) att prata igenom detta med, så du får bena ut dina tankar lite och förhoppningsvis få hjälp med att tackla detta. En psykolog, terapeut, kurator, eller kanske en diakon eller präst med tanke på dina funderingar om Gud (jag tror inte alls att Gud straffat dig för att du är hemsk).
Man måste inte välja utan kan träffa både någon från vården och någon från kyrkan. Troligen kan du få hjälp att hitta någon om du kontaktar den vårdavdelning du haft kontakt med, även din vårdcentral borde kunna lotsa dig rätt. Religiösa själavårdare kan du nå via den församling du tillhör, även om du inte är medlem i Svenska kyrkan bor du inom någon församlings område.
Det är lite oklart hur mycket information du egentligen fått av din läkare, men du borde se till att få prata med denne snarast för att få veta vad som är planerat framöver och hur mycket de egentligen vet i nuläget. Av det du klistrade in verkar det ju som att de planerade åtgärderna och MDK ska ha varit redan. Sedan kan det så klart vara så att de inte heller vet allt ännu, men det borde i alla fall gå att få reda på vad som ska ske härnäst i form av provtagning eller behandling. Får intrycket av att allt hänger i luften just nu och du inte har fått någon sorts plan?
Citat:
Ursprungligen postat av
EnOroligSjal
Vad får jag äta då? Något du rekommenderar?
Jag har sett att många i tråden har rekommenderat kost med lite kolhydrater. Om du är intresserad av att ta reda på mer om det kan jag rekommendera sidan
https://www.dietdoctor.com/se/
Den drivs av en svensk läkare och hela sidan finns på svenska. Där finns en hel del information om lågkolhydratkost, vad man kan äta, recept, omställningsbesvär och hur man undviker dem, mm mm mm. Även fasteförespråkaren Jason Fung, vars bok någon rekommenderade dig tidigare, skriver på den sidan.
Ketos och fasta har blivit lite av en trend och vissa förespråkare verkar tro det kan lösa precis alla problem i hela världen. Även om jag själv är positivt inställd till både fasta och LCHF/keto får man vara lite skeptisk och inte tro på allt, det finns många knasbollar med Youtubekanal därute. Läs på och fundera själv på om du tror det är något för dig. Det går ju även att prova ett par veckor och se hur det känns.
Slutligen önskar jag dig lycka till, hoppas du får bra hjälp och tar dig genom detta, och att du har stöd från t ex de där kompisarna du nämnde och andra i din närhet!
Det tar emot en aning att skriva det förlöjligande begreppet, men vad fan, här kommer en STYRKEKRAM!