2023-12-02, 22:55
Medlem
halvtomts avatar
Amen vad fan ni kan ju inte använda en sketen chatbot för att läsa sjukjournalen.

Jag är ledsen att det här händer dig, TS, men du bör nog inte kasta in handuken förens doktorn säger att det är dags. Kram på dig!
Citera
2023-12-03, 00:14
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnOroligSjal
Låter som att det är kört och bara vänta på att dö. Fyfan vad livet är orättvist.
Fast det här är inte my info för dig. Du borde fokusera på att träffa din läkare och diskutera behandling. Inget beskriver hur utgångsläget är eller allvaret i den.
Citera
2023-12-03, 01:10
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
33 var ändå väldigt ungt. Har du haft många partners? Kan du ha förstört något annat organ kroppen behöver.

ANnars säger jag bara usch. Ta kontakt med diakonin. Strunta i vad du tycker om kyrkan, gör det för din egen skull.
Fhur skulle ett annat förstört organ ha något med prostatan att göra? Killen har bara haft livets oflyt helt enkelt, kan hända vem som helst. Är själv exakt lika gammal som TS och kan inte tänka mig den ångesten. Har det gått in i skelettet kan det bli tufft men jag tror nog ändå att det går att överleva, speciellt då han är ung. Cancer skiter tyvärr i ålder, hade en klasskompis som genomled det helvetet under årskurs 8-9 men han mår bra idag. Min mamma har haft cancer men hon klarade sig, likaså min bästa kompis mamma osv. Är betydligt större chans att överleva idag jämfört med för bara 20-30 år sedan.
Citera
2023-12-03, 01:18
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Svaret openAI gav år följande på det du klistrade in.

Det verkar som att resultaten från undersökningen indikerar en avancerad prostatacancer med spridning utanför prostatan till omgivande vävnader och andra organ, särskilt lungorna. Det nämns också en misstanke om skelettmetastaser. Patienten ska genomgå ytterligare undersökningar och förberedelser inför diskussionen om behandlingsalternativ med en onkolog på nästa MDK. Det är väsentligt att fortsätta med de föreslagna undersökningarna för en fullständig bedömning och behandlingsplan.

Frågade sedan om hur den avgjorde om lungor och skelett.

Svar

I texten från undersökningen nämns "sammanlagt 10 stycken metastassuspekta lung parenkymnoduli" vilket antyder närvaron av misstänkta noduler i lungvävnaden. Det finns även en notering om en större nodul i höger lunglob. Det är viktigt att notera att dessa beskrivningar pekar på tecken som kan associeras med möjlig spridning till lungorna, vilket kräver ytterligare utredning för att fastställa om det rör sig om metastaser eller andra förändringar.

Ledsen för det här.
Låt dig inte nedslås av vad en AI säger. Kom ihåg att all AI är programmerad av människor. Att det spridit sig till lungor och skelett om det är så är problematiskt men cancervården av idag är bra i Sverige och om insatser sätts in snarast hoppas jag att att du kan bli kvitt det. Säger inte att du kommer klara det, är ingen läkare, men att ge upp nu vore otroligt dumt. Tyvärr kan du nog inte göra mycket mer än att vänta.
Citera
2023-12-03, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodde03
Har fått uppfattning att operation kan ställa till med problem, känner tre män som strålat och idag lever obekymrat.
Man tar vad läkarteamet erbjuder.
Urinblåsan kan säkert påverkas men mindre än vid operation.
Om urinblåsan är tom så påverkas den mera så gå på toaletten, i så fall, efter strålningen inte före.
Citera
2023-12-03, 03:24
Medlem
whack-a-moles avatar
Har du fått en ”2nd opinion”?
Svensk cancervård är under all kritik och det är endast Karolinska som klassificeras som godkänt av EU. Dessutom har Sverige ett väldigt dåligt rykte att patienten inte erbjuds dom mest effektiva och nya medicinerna. Dom anses vara för kostsamma i Sverige.

Du är ung. Det är många svenskar som åker till Finland för att få en utförlig diagnos och läkemedel förskrivna. När du får recept där godkänner svenska sjukvården att den skrivs ut till dig här. Det kostar ungefär 50K att få en bedömning i Finland. Det är väl värt det med tanke på din ålder och cancervården där ligger ljusår före den svenska. Du får googla på nätet och se hur dina alternativ är.
Får jag fråga vilket/vilka sjukhus har du varit på i Sverige?
Annars är USA och UK bra alternativ. Mer kostsamt men man kan inte sätta ett pris på sin överlevnad.
Har en del del släktingar och vänner som har drabbats av prostatacancer men i tidigare skede än dig. Jag är inte läkare men har arbetat för en på ett av världens bästa universitetssjukhus i USA.
Citera
2023-12-03, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara
Det går inte at försöka svälta cancerceller för att förhindra tillväxt.
Tvärtom behöver en cancersjuk person r all den näring och energi den kan få.

Jag har sett att det skrivs en helt felaktig uppgift om att cancersjuka inte ska äta socker.
När det gäller medicinska frågor verkar det vara vanligt att felaktigheter skrivs och sprid.

Ja det har bara varit känt sen 30-talet då Otto Warburg fick Nobelpriset för sina upptäckter om cancerceller och dess metabolism men fortsätt du och mata cancercellerna med socker om du tycker det är en bra ide.

Varför tror du man ger en glukoslösning med kontrastfärg när man gör scanning efter tumörer? Därför att cancercellerna tar upp i princip all glukos och lyser upp på bilderna som en jävla julgran.

Resultat där man testat fasta ihop med chemo:
https://tcr.amegroups.org/article/view/12654/html
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8190229/
https://jenci.springeropen.com/articles/10.1186/s43046-022-00141-4
https://karger.com/che/article/65/3-4/77/66690/Diet-and-Chemotherapy-The-Effects-of-Fasting-and
https://jeccr.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13046-019-1189-9
Citera
2023-12-03, 12:21
Medlem
Han har inte prostatacancer….
Citera
2023-12-03, 12:31
Medlem
Hejsan TS!

Jag beklagar att du fått ett så tråkigt besked. Oavsett hur detta slutar kommer du ha det tufft ett tag framöver.
Jag har läst tråden och lade märke till att dina tankar verkar vara lite "all over the place" för att citera prinsen.
Citat:
"Lika bra att man super ihjäl sig kanske?"

"Kommer inte gå att bota men med bromsmediciner hoppas jag att jag kan få leva 5 år till."

"Det är Gud som har bestraffat mig. Eftersom jag är en hemsk människa som gjort mycket dumt. Sitter och diskuterar med mina kompisar nu vilka låtar jag ska ha på min begravning."

"Jag är fan inte döende jag ska överleva detta. Jag är så pass ung. Och har inga andra sjukdomar."

"Låter som att det är kört och bara vänta på att dö. Fyfan vad livet är orättvist."

"Jag är fan bara 33 år och är frisk i övrigt. Och nej det har inte spridit sig i skelettet. Dom vill bara skrämma upp en av det som står i journalen."
Som flera andra har påpekat borde du se till att få någon (professionell) att prata igenom detta med, så du får bena ut dina tankar lite och förhoppningsvis få hjälp med att tackla detta. En psykolog, terapeut, kurator, eller kanske en diakon eller präst med tanke på dina funderingar om Gud (jag tror inte alls att Gud straffat dig för att du är hemsk).
Man måste inte välja utan kan träffa både någon från vården och någon från kyrkan. Troligen kan du få hjälp att hitta någon om du kontaktar den vårdavdelning du haft kontakt med, även din vårdcentral borde kunna lotsa dig rätt. Religiösa själavårdare kan du nå via den församling du tillhör, även om du inte är medlem i Svenska kyrkan bor du inom någon församlings område.

Det är lite oklart hur mycket information du egentligen fått av din läkare, men du borde se till att få prata med denne snarast för att få veta vad som är planerat framöver och hur mycket de egentligen vet i nuläget. Av det du klistrade in verkar det ju som att de planerade åtgärderna och MDK ska ha varit redan. Sedan kan det så klart vara så att de inte heller vet allt ännu, men det borde i alla fall gå att få reda på vad som ska ske härnäst i form av provtagning eller behandling. Får intrycket av att allt hänger i luften just nu och du inte har fått någon sorts plan?

Citat:
Ursprungligen postat av EnOroligSjal
Vad får jag äta då? Något du rekommenderar?

Jag har sett att många i tråden har rekommenderat kost med lite kolhydrater. Om du är intresserad av att ta reda på mer om det kan jag rekommendera sidan https://www.dietdoctor.com/se/
Den drivs av en svensk läkare och hela sidan finns på svenska. Där finns en hel del information om lågkolhydratkost, vad man kan äta, recept, omställningsbesvär och hur man undviker dem, mm mm mm. Även fasteförespråkaren Jason Fung, vars bok någon rekommenderade dig tidigare, skriver på den sidan.

Ketos och fasta har blivit lite av en trend och vissa förespråkare verkar tro det kan lösa precis alla problem i hela världen. Även om jag själv är positivt inställd till både fasta och LCHF/keto får man vara lite skeptisk och inte tro på allt, det finns många knasbollar med Youtubekanal därute. Läs på och fundera själv på om du tror det är något för dig. Det går ju även att prova ett par veckor och se hur det känns.

Slutligen önskar jag dig lycka till, hoppas du får bra hjälp och tar dig genom detta, och att du har stöd från t ex de där kompisarna du nämnde och andra i din närhet!
Det tar emot en aning att skriva det förlöjligande begreppet, men vad fan, här kommer en STYRKEKRAM!
Citera
2023-12-03, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvenator
Han har inte prostatacancer….
Menar du att han har någon annan sorts cancer eller bara trollar?

Det kan så klart vara så att TS är en fullt frisk fjortis som sitter hemma och fnissar över alla som försöker stötta och hjälpa. Den risken tar man alltid när man skriver på forum, men i så fall kan kanske det som skrivs i tråden vara till nytta för någon annan som efter ett cancerbesked söker på flashback.
Citera
2023-12-03, 12:47
Medlem
[quote=eyefucker|86583842]Inte för att vara sådan , men finns en tråd här om ung man runt 50? som fick canser skrev om allt här.till det sista super bra tråd som.får alla att hitta mer hopp och glädje med livet .
/QUOTE]
Tänker du kanske på Bröds tråd? (FB) Jag har cancer - vet att jag snart ska dö. (OlikaBroed död 211222, Picasso2 221211)
Citera
2023-12-03, 15:18
Bannlyst
Basalcellscancer är väl hudcancer? Nej något stämmer inte här. Jag tror inte att jag har prostatacancer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in