• 1
  • 2
2023-11-29, 18:59
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Exempel:
Köper en laptop för 10k för företaget.
Är ännu inte momsregistrerad.
Förstått att jag betalar 10k nu och sedan får jag pengar åter vid redovisningen.

Min fråga:
Hur blir det med årsskiftet. 2023 är ju snart slut. Kan jag köpa den nu och ändå få pengar tillbaka nästa år även om momregistreringen kaske godkänns i januari eller februari?
Citera
2023-11-29, 19:14
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Exempel:
Köper en laptop för 10k för företaget.
Är ännu inte momsregistrerad.
Förstått att jag betalar 10k nu och sedan får jag pengar åter vid redovisningen.

Min fråga:
Hur blir det med årsskiftet. 2023 är ju snart slut. Kan jag köpa den nu och ändå få pengar tillbaka nästa år även om momregistreringen kaske godkänns i januari eller februari?

Är ingen stor fantast vad beträffar skatteverkets verksamhet, men för att veta exakt vad som gäller i detta fall kan du läsa om frågeställningen på: skatteverket.se
Citera
2023-11-29, 21:42
Medlem
Citat:
Hur blir det med årsskiftet. 2023 är ju snart slut. Kan jag köpa den nu och ändå få pengar tillbaka nästa år även om momsregistreringen kanske godkänns i januari eller februari?
Ring till Skatteverket och fråga, de är hjälpsamma.
Citera
2023-11-29, 22:14
Medlem
Du kan tidigast få tillbaka ingående moms from. den dagen då du blir momsregistrerad.

Edit: Förtydligande - du kan alltså inte få tillbaks moms för ett köp som gjordes innan du/ditt företag blev momsregistrerat.
Citera
2023-11-29, 23:53
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarsmolket
Du kan tidigast få tillbaka ingående moms from. den dagen då du blir momsregistrerad.

Edit: Förtydligande - du kan alltså inte få tillbaks moms för ett köp som gjordes innan du/ditt företag blev momsregistrerat.

Trist, men bra att veta.
Kanske smartare att vänta lite då.
Sedan kan man väl även köpa den typ skattefritt om det är till företaget. Blir väl nästan halva priset från min ficka om man tänker att arbetsgivaravgift och moms är nästan 50 %?
Finns det något avdrag jag kan göra redan innan momsregistreringen?
Jag får lite skattereduktion senare på köpet? Måste det köpas från företagskontot?
Citera
2023-11-30, 07:05
Medlem
Citat:
Trist, men bra att veta.
Sedan kan man väl även köpa den typ skattefritt om det är till företaget. Blir väl nästan halva priset från min ficka om man tänker att arbetsgivaravgift och moms är nästan 50 %?
Jag får lite skattereduktion senare på köpet? Måste det köpas från företagskontot?

Vad är det för ett sorts företag du ska driva? Företagsform?
Citera
2023-11-30, 12:41
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vad är det för ett sorts företag du ska driva? Företagsform?

Enskild firma i första hand.
Citera
2023-11-30, 14:28
Medlem
Citat:
Trist, men bra att veta.

Alltså om inköpet är något som skall vara avdragsgillt så är det det även utan momsregistrering, jag tror dock att man även som ej momsregistrerad skall räkna på exkl.moms-beloppet. Alltså den laptopen du tänker köpa kostar 10k inkl.moms så kostar den 8k och moms på 2k. Som momsregistrerad får du dra av 8k som kostnad och 2k som ingående moms. Utan momsregistrering får du (om jag tror rätt) dra av 8k som kostnad. Alltså inte en överdrivet stor betydelse, isht om du faktiskt behöver den i verksamheten innan dess.

Sen kan man ju fråga sig varför det dröjer så med att bli momsregistrerad? Jag trodde det skulle gå som blixten, jag menar att du kontaktar SKV och ber om att få betala skatt så borde de ju inte dra fötterna efter sig precis...
Citera
2023-11-30, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Alltså om inköpet är något som skall vara avdragsgillt så är det det även utan momsregistrering, jag tror dock att man även som ej momsregistrerad skall räkna på exkl.moms-beloppet. Alltså den laptopen du tänker köpa kostar 10k inkl.moms så kostar den 8k och moms på 2k. Som momsregistrerad får du dra av 8k som kostnad och 2k som ingående moms. Utan momsregistrering får du (om jag tror rätt) dra av 8k som kostnad. Alltså inte en överdrivet stor betydelse, isht om du faktiskt behöver den i verksamheten innan dess.

Sen kan man ju fråga sig varför det dröjer så med att bli momsregistrerad? Jag trodde det skulle gå som blixten, jag menar att du kontaktar SKV och ber om att få betala skatt så borde de ju inte dra fötterna efter sig precis...
Är företaget inte momsregistrerat är hela beloppet en avdragsgill kostnad. Samma gäller när du köper något som det inte är tillåtet att lyfta momsen på, personbil exempelvis.
Citera
2023-12-01, 13:43
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Är företaget inte momsregistrerat är hela beloppet en avdragsgill kostnad. Samma gäller när du köper något som det inte är tillåtet att lyfta momsen på, personbil exempelvis.

Aha, men den är det även om företaget ÄR momsregistrerat?
Är du säker?
Citera
2023-12-01, 13:44
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Tack för fina svar
Citera
2023-12-01, 14:23
Medlem
Citat:
Aha, men den är det även om företaget ÄR momsregistrerat?
Är du säker?
Eftersom just personbilar inte medger momsavlyftning så är totala inköpssumman en kostnad som får dras av. Vid leasing av bilar gäller andra regler.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in