Citat:
Ursprungligen postat av
NewInGothenburg
Trist, men bra att veta.
Kanske smartare att vänta lite då.
Sedan kan man väl även köpa den typ skattefritt om det är till företaget. Blir väl nästan halva priset från min ficka om man tänker att arbetsgivaravgift och moms är nästan 50 %?
Finns det något avdrag jag kan göra redan innan momsregistreringen?
Jag får lite skattereduktion senare på köpet? Måste det köpas från företagskontot?
Alltså om inköpet är något som skall vara avdragsgillt så är det det även utan momsregistrering, jag tror dock att man även som ej momsregistrerad skall räkna på exkl.moms-beloppet. Alltså den laptopen du tänker köpa kostar 10k inkl.moms så kostar den 8k och moms på 2k. Som momsregistrerad får du dra av 8k som kostnad och 2k som ingående moms. Utan momsregistrering får du (om jag tror rätt) dra av 8k som kostnad. Alltså inte en överdrivet stor betydelse, isht om du faktiskt behöver den i verksamheten innan dess.
Sen kan man ju fråga sig varför det dröjer så med att bli momsregistrerad? Jag trodde det skulle gå som blixten, jag menar att du kontaktar SKV och ber om att få betala skatt så borde de ju inte dra fötterna efter sig precis...