Annan fråga om momsregistrering. Vad är det man behöver göra extra om man gör den innan nyår respektive efter nyår? Det blir lite mer arbete om man gör den nu va?
Senast redigerad av NewInGothenburg 2023-12-06 kl. 05:43.
Exempel:
Köper en laptop för 10k för företaget.
Är ännu inte momsregistrerad.
Förstått att jag betalar 10k nu och sedan får jag pengar åter vid redovisningen.
Min fråga:
Hur blir det med årsskiftet. 2023 är ju snart slut. Kan jag köpa den nu och ändå få pengar tillbaka nästa år även om momregistreringen kaske godkänns i januari eller februari?
Är du inte momsregistrerad och har ett kvitto eller faktura med datum som matchar det datum du inte var momsregistrerad så kan du inte dra moms. Ganska självklart när du tänker efter, eller hur.
Är du inte momsregistrerad och har ett kvitto eller faktura med datum som matchar det datum du inte var momsregistrerad så kan du inte dra moms. Ganska självklart när du tänker efter, eller hur.
Nej, det är inte självklart om sätter dig in i hur det fungerar på riktigt.
Nevermind. Jag var säker på attför 15 år sen när jag startade, kunde man spara kvitton från ett år tillbaka innan uppstqrt av EF och få tillbaks momsen på de inköpen, men det måste varit fel eller så har r3glerna ändrats. Eller så gällde det med att kunna ta betalt innan, alltså fakturor.
Nevermind. Jag var säker på attför 15 år sen när jag startade, kunde man spara kvitton från ett år tillbaka innan uppstqrt av EF och få tillbaks momsen på de inköpen, men det måste varit fel eller så har r3glerna ändrats. Eller så gällde det med att kunna ta betalt innan, alltså fakturor.
Det finns regler som påminner om detta även idag.
Läs på Skatteverkets hemsida.
Även Verksamt.se tar upp frågan.
"Om du köpt varor eller tjänster innan du startade företaget så kan du i vissa fall få dra av momsen"
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!