2023-11-27, 14:13
  #109
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
I dagens DN skriver man lite mer djupare om den ADHD-epidemi som tycks gå över Sverge.

https://www.dn.se/sverige/fakta-i-fragan-har-vi-en-adhd-epidemi-i-sverige/

I artikeln finns också ett antal grafer. Sverige ligger i topp vad gäller förskrivning av ADHD-medicin (bara USA o Canada ligger före), medan många av de Europeiska länderna har extremt mycket lägre förskrivning (en faktor 100 gånger färre).
https://api.quickshot-widgets.net/uploads/2023/11/Webb_FiF_adhd-03-1700146103271.png

I artikeln resonerar man kring ämet. Det har alltså inte varit en konstant hög nivå, utan en kraftig ökning. Nästan var 10:e ung kille får ADHD-medicin. Tjejerena ligger inte långt efter.

Artikeln funderar på om det är diagnos-metoderna som blivit bättre, eller om det möjligen är skolsystemet som är orsaken. En annan teori är att de som är födda sent på året har en högre andel diagnoser och att det då skulle ha samband med svårigheter i skolan (där man ju "ligger efter" utvecklingsmässigt gentemot dem som är födda tidigt på året).

Jag tror absolut att antalet unga (framförallt killar) med koncentrationssvårigheter är hög. Så har det ju "alltid" varit.
För mig känns det lite märkligt att man inte alls diskuterar kring följande:

- Förändrad kost. Tidigare fanns nästan inget tillsatt socker i maten, nu har många unga "sugar high" flera gånger om dagen, med efterföljande blodsockerfall. Typiskt leder det till ett sådant beteende som idag diagnosticeras som ADHD.

- Spontanidrott existerar nästan inte i stora grupper. Man lämnas vid skoldörren av föräldrar istället för att cykla till skolan. Man går hem o spelar dataspel istället för till bollplanen. Så var det inte tidigare. Det är klart att om kroppen är rastlös så är det svårt att sitta still! Det hade säkert de stillasittande barnen tidigare också. Unga kroppar är gjorda för att röra på sig!

- Dataspelande (FPS) är i sig ett problem: Ständig anspänning, sändig känska av fara! Det borde göra något för stresshormonerna i kroppen. Och påverka sömnkvalitén.

- Avsaknad av tystnad. Hörlurar, media, trafik, storstadsbuller. Hjärnan får hela tiden ägna sig åt att hantera stimulans. Den får aldrig någon ro.

- Sociala medier: Att känna sig otillräckligt (jämfört med andra) eller att känna att man inte får den uppmärksamhet man vill ha kan ju vara en orsak till oro och koncentrationssvårigheter. Och vi jämförs ständigt med andra via sociala medier, och av den uppmärksamhet vi får kommer en större och större del från sociala medier.

- Dagis. Istället för att tillbringa de fösta åren i familjens trygga famn kläs man på i svinottan av stressade föräldrar som lämnar barnet i en stökig miljö utan den trygghet som mamma gav tidigare.

- Föräldrarnas behov krockar med barnens. Är det möjligen så att föräldrarna tycker att "barnet är jobbigt" därför att de kräver uppmärksamhet och tid? Att föräldrarna har "annat att göra"? Att vissa föräldrar tycker det är skönt med en diagnos och att medicineringen hjäper föräldern mer än patienten?

Jag vet inte om det är rätt eller fel att ge barn centralstimulerande mediciner. För många verkar det vara en hjälp. Men eftersom barn tydligen klarade sig utan det tidigare*) borde man väl söka efter alternativa, naturliga, sätt att hantera de eventuella problemen innan man börjar skriva ut narkotikaklassade preparat till barnen. Det borde vara sistahandsvalet, inte förstahandsvalet. Enligt mig.

Vad tycker ni andra?

----
*) Visst. Det fanns unga med problem tidigare också. Men antalet unga med psykiatriska funktionsnedsättningar har ÖKAT, inte minskat, trots ADHD-medicinering. I genomsnitt mådde de unga bättre förr.
Finns bara en enda orsak.. Skolan.
Antalet barn med ADHD har inte ökat, egentligen. Antalet som söker hjälp för att kunna klara av skolan har däremot ökat med 600%.

Av den enkla anledningen att upplägget på dagens skola gör det vansinnigt svårt för barn med koncentrationssvårigheter eller hyperaktivitet att kunna gå ur grundskolan med betyg.. och utan betyg ökar risken markant att det går åt helvete senare i livet.

Alltså måste man få en diagnos för att få mediciner för att driva barnen så de klarar av dagens skola
Citera
2023-11-27, 14:23
  #110
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soldatka
Säkert finns sådana element av överdiagnosticiering, men ökningen i incidens är verklig, vilket alla som studerar generation Z kan försäkra sig om. Eftersom det är ett globalt fenomen kan man inte söka orsaken i nationella förhållanden, skärmtid, skola med mera, utan i den enda gemensamma faktorn i form av förändrade kostvanor mot ultraprocessmat med hög halt av socker och matolja.
Enligt artikeln som tråden handlar om så har inte mängden barn med ADHD-symptom ökat. Tittar man bakåt så är antalet individer med ADHD-symptom samma nu som för 30 år sedan. Antalet personer med ADHD har alltså inte ökat, utan det är antalet diagnoser som ökat.

Är din poäng att ”förändrade kostvanor mot ultraprocessmat” gjort att psykiatrin sätter fler diagnoser? Är det frukosten som läraren åt som gjorde att denne förslog för föräldrar och skolsköterska att man skulle kika på barnets ADHD-liknande symptom? Om läraren hade ätit mindre processad mat så skulle denne då inte föreslagit att barnet skulle utredas?
Citera
2023-11-27, 14:23
  #111
Medlem
Kom igen nu

Läkemedelsbolagen håvar in hur jävla mycket stålar som helst på att sätta barn i ung ålder på medicinering som många kommer ta för resten av sina liv

Kolla bara hur läkemedelsföretagen gjorde planeten beroende av opiater
Citera
2023-11-27, 14:27
  #112
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Finns bara en enda orsak.. Skolan.
Antalet barn med ADHD har inte ökat, egentligen. Antalet som söker hjälp för att kunna klara av skolan har däremot ökat med 600%.

Av den enkla anledningen att upplägget på dagens skola gör det vansinnigt svårt för barn med koncentrationssvårigheter eller hyperaktivitet att kunna gå ur grundskolan med betyg.. och utan betyg ökar risken markant att det går åt helvete senare i livet.

Alltså måste man få en diagnos för att få mediciner för att driva barnen så de klarar av dagens skola
Rimlig åsikt. Det kan också vara så att skolpersonalen fått ökad förståelse för NPF-diagnoserna och hur man identifierar dessa barn. När jag själv gick i skolan så var det många krångelbarn som gick ut utan fullständiga betyg. Finns det några belägg för att skolan var lättare förr eller är det mest en känsla?
Citera
2023-11-27, 14:33
  #113
Avslutad
Adhd ökar dels pga dopaminkickarna från skärmar, dels för att barn sitter stilla hela tiden.

Barn, speciellt pojkar måste röra på sig och bli av med energi så enkelt är det.
Citera
2023-11-27, 14:36
  #114
Medlem
Soldatkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
OK, då vill jag se den faktiska ökningen i Somalia.

Ingen ökning, eftersom ultraprocessmat inte är det faktiska problemet i Somalia. Svält är mer utbrett där, faktiskt.

https://www.researchgate.net/figure/Map-of-age-standardized-prevalence-by-country-2016_fig5_259845586

Notera dock att Indien och Sydöstasien har ökad incidens, vilket ger det globala sambandet. Skärmtid och stökig skola är inte faktorer i dessa regioner, däremot ökad förekomst av ultraprocessmat.
Citera
2023-11-27, 14:37
  #115
Medlem
Soldatkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Kom igen nu

Läkemedelsbolagen håvar in hur jävla mycket stålar som helst på att sätta barn i ung ålder på medicinering som många kommer ta för resten av sina liv

Kolla bara hur läkemedelsföretagen gjorde planeten beroende av opiater

Det var nog bara USA. Och det är opioider.
Citera
2023-11-27, 14:37
  #116
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Kom igen nu

Läkemedelsbolagen håvar in hur jävla mycket stålar som helst på att sätta barn i ung ålder på medicinering som många kommer ta för resten av sina liv

Kolla bara hur läkemedelsföretagen gjorde planeten beroende av opiater
Barnen som äter dessa ADHD-läkemedel vittnar ju om att de blir hjälpta. Lärare och föräldrar ser också enorma förbättringar i barnens koncentrationsförmåga och barnen klarar skolan i mycket högre grad än barn med ADHD som inte medicinerar.

Hade det varit bättre om ADHD-barnen fortsatte att gå i skolan, utan medicinering, och utan att klara ämnena i skolan? De skulle då komma ut i arbetslivet dåligt rustade och förberedda för samhällets krav. Vad gör det om läkemedelsbolagen tjänar pengar på att de säljer mediciner till folk som behöver det? NCC tjänar pengar på att bygga vägar till oss som kör på dem. Det är väl inte heller några konstigheter?
Citera
2023-11-27, 14:39
  #117
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Rimlig åsikt. Det kan också vara så att skolpersonalen fått ökad förståelse för NPF-diagnoserna och hur man identifierar dessa barn. När jag själv gick i skolan så var det många krångelbarn som gick ut utan fullständiga betyg. Finns det några belägg för att skolan var lättare förr eller är det mest en känsla?
Vet inte. Men det är min känsla med iaf efter att ha tryckt igenom 3 barn genom grundskolan.
Citera
2023-11-27, 14:41
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Bland de som "lider" av sin ADHD är det i de allra flesta fall inte hyperaktivitet som är problemet utan bristande impulskontroll och kraftiga humörsvängningar som kan vara väldigt påfrestande inte minst för omgivningen.
Denna påfrestning måste vara värre än att medicinera ett barn med daglig amfetamin för att rättfärdiga diagnos.

Det är uppenbart för mig att något är fel i systemet. Jag skulle föreslå att det vore förbjudet att diagnostisera någon under 18. Man bör kunna få skol och familjestöd utan diagnos och medicinering.
Citera
2023-11-27, 14:42
  #119
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Barnen som äter dessa ADHD-läkemedel vittnar ju om att de blir hjälpta. Lärare och föräldrar ser också enorma förbättringar i barnens koncentrationsförmåga och barnen klarar skolan i mycket högre grad än barn med ADHD som inte medicinerar.

Hade det varit bättre om ADHD-barnen fortsatte att gå i skolan, utan medicinering, och utan att klara ämnena i skolan? De skulle då komma ut i arbetslivet dåligt rustade och förberedda för samhällets krav. Vad gör det om läkemedelsbolagen tjänar pengar på att de säljer mediciner till folk som behöver det? NCC tjänar pengar på att bygga vägar till oss som kör på dem. Det är väl inte heller några konstigheter?
Saken är den att ADHD eller högfungerande autism inte alls är mkt till nackdel när man väl är igenom skolan. Många framgångsrika företagare, uppfinnare, konstnärer med mera har någon form av NPF-diagnos.
Dock blir skolan nu för tiden en flaskhals.. Klarar man sig inte igenom skolan ökat risken markant för människor med NPF-diagnoser A t hamna på fel sida lagens råmärken istället. Så skolan blir en enorm vattendelare, till egentligen ingen större nytta. Eftersom man klarar sig väldigt bra i arbetslivet med detta
Citera
2023-11-27, 14:43
  #120
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Adhd ökar dels pga dopaminkickarna från skärmar, dels för att barn sitter stilla hela tiden.

Barn, speciellt pojkar måste röra på sig och bli av med energi så enkelt är det.
Det du skriver stämmer inte. Enligt artikeln som tråden handlar om så ökar inte mängden personer med ADHD-specifika funktionsnedsättningar. Det är antalet ADHD-diagnoser och medicineringen som ökar.

Detta gäller både i Sverige och utomlands:
Citat:
Ursprungligen postat av DN
Även utländska befolkningsstudier visar att andelen människor med adhd-drag har varit i stort sett oförändrad de senaste tre årtiondena. Det tycks inte heller finnas några signifikanta skillnader i graden av adhd mellan invånare i Afrika, Asien, Europa, Nordamerika, Oceanien och Sydamerika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in