2023-11-27, 13:38
  #97
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är väl helt självklart att det är den nya skolplanen som behandlar 6-åringar som akademiker. Har ni satt er in i denna skolplan? Nehej, men gör det då. Nu är den inte kvar, vad jag förstår, men det har inte gått lång tid utan den.

Min lilla systerson skulle som 8-åring göra analys av en text, dra egna slutsatser och backa upp slutsatsen. Gjorde ni detta som 8-åringar? Nä just det. Han var inte jättebra på detta men lyckades ändå hyfsat. I "min" klass på 70-talet skulle han anses ytterst begåvad, men i detta system ligger han under medel.

Högre krav gör fler till ADHD? Också det tveksamt. Och ja, att problematisera en text gjorde också jag som 6-åring på 90-talet, det är kanske det du menar med "analys"?
Citera
2023-11-27, 13:45
  #98
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är väl helt självklart att det är den nya skolplanen som behandlar 6-åringar som akademiker. Har ni satt er in i denna skolplan? Nehej, men gör det då. Nu är den inte kvar, vad jag förstår, men det har inte gått lång tid utan den.

Min lilla systerson skulle som 8-åring göra analys av en text, dra egna slutsatser och backa upp slutsatsen. Gjorde ni detta som 8-åringar? Nä just det. Han var inte jättebra på detta men lyckades ändå hyfsat. I "min" klass på 70-talet skulle han anses ytterst begåvad, men i detta system ligger han under medel.

Jag tror inte det är svårare idag. När jag var barn hade jag en stor bok om stenar och där står t.ex. "Turmalin är pleokroitisk, vilket innebär att den har olika färg beroende på i vilken kristallografisk riktning man betraktar den. Den här gröna kristallen är nästan svart om den betraktas utefter den längsta axeln"

Idag lyssnar barn på Babblarna.
Citera
2023-11-27, 13:48
  #99
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du menar att ländec som tex, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien mfl inte har statistiskt underlag komparativt med Sverige?
Ytterst tveksamt påstående.
Hade du läst artikeln som tråden handlar om? Jag har lite svårt att förstå vilket argument du försöker framföra? Diagnosticeringen i Sverige är i paritet med resten av världen. Det som ifrågasätts i artikeln är att vi medicinerar mer mot ADHD.

Citat:
Ursprungligen postat av DN
Enligt Socialstyrelsens undersökningsmetod hade förra året uppskattningsvis 8 procent av barnen i åldern 10–17 år en adhd-diagnos från vården. Beräkningen bygger på en statistisk analys av läkemedelsuttag och kunskap om hur många barn med adhd som brukar medicineras.

Citat:
Ursprungligen postat av DN
En stor internationell metaanalys (översikter av andra studier) uppskattar förekomsten av adhd i världen i gruppen 13–18 år till 8 procent. Det tyder i så fall på att diagnostiseringen i Sverige är i nivå, eller endast lite över, den förväntade. En möjlig förklaring till diagnosexplosionen är att det tidigare kan ha funnits ett mörkertal av personer med adhd och att allt fler har diagnostiserats som ett resultat av ökad uppmärksamhet och förbättrad tillgång till utredningar.
Citera
2023-11-27, 13:51
  #100
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Social trend, precis som med könsdysfori. Nästan inget av det som räknas upp i tråden kan vara giltigt eftersom andra länder också har stillasittande barn som gejmar, inte får fysisk stimulans...etc, men har betydligt lägre andel diagnoser med ADHD.
Det här påståendet stämmer då alltså inte. Enligt artikeln som tråden handlar om så har vi i Sverige i stort sett samma ökning i mängd diagnoser som man har i resten av världen.

Citat:
Ursprungligen postat av DN
En stor internationell metaanalys (översikter av andra studier) uppskattar förekomsten av adhd i världen i gruppen 13–18 år till 8 procent. Det tyder i så fall på att diagnostiseringen i Sverige är i nivå, eller endast lite över, den förväntade.
Citera
2023-11-27, 13:52
  #101
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Jag tror inte det är svårare idag. När jag var barn hade jag en stor bok om stenar och där står t.ex. "Turmalin är pleokroitisk, vilket innebär att den har olika färg beroende på i vilken kristallografisk riktning man betraktar den. Den här gröna kristallen är nästan svart om den betraktas utefter den längsta axeln"

Idag lyssnar barn på Babblarna.

Har du barn i föris eller ettan till trean?
Citera
2023-11-27, 13:59
  #102
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Högre krav gör fler till ADHD? Också det tveksamt. Och ja, att problematisera en text gjorde också jag som 6-åring på 90-talet, det är kanske det du menar med "analys"?

När man anser att daghem inte ska finnas och ska heta förskola, säger det en del. Om man inte bor i ett ghetto så lär sig barnen läsa när de är 3 år. Jag minns lekis då jag skrev alfabetet i min ritbok och fick kritik av fröken, för barn i den åldern ska rita och vara ute och leka. Nu anses man sjuk i huvudet om man inte kan läsa när man börjar skolan. Eftersom förskolan ska vara en skola från man börjar. Då slutar din barndom och ditt akademiska liv börjar.

Min systerson behövde kunna stava svåra ord i engelskan i trean. I trean hade vi inte ens bokstäver i engelskböckerna.

De har 1-2 timmar läxa om dagen i den åldern. Vi hade 30 minuter läxa i veckan.

Och du tror inte att barn slås ut av detta? Du tror inte att man tycker det är fel i skallen på en nioåring som inte stavar perfekt engelska och inte kan göra en kritisk textanalys?

De påstod att han hade autism för att han uppvisade känslighet mot stojighet och rörighet. Ha en dålig miljö och klarar man inte den utan att bli trött, då har man autism! Han har inga sociala problem, vilket man måste ha i den diagnosen. Fatta sjukt!

Den läroplanen har sågats under hela tiden den funnits. Skulle inte förvåna mig om diagnoserna går ner när man ersatt den.
Citera
2023-11-27, 13:59
  #103
Medlem
Soldatkas avatar
Oxidativ stress till följd av ökat inslag av skräpmat och annan metabol ohälsa, i samvariation med ökad incidens av fetma, diabetes med mera. Batteripack som Klimat-Greta laddas med socker och linolsyra för maximal utbrottskapacitet.
Citera
2023-11-27, 14:02
  #104
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soldatka
Oxidativ stress till följd av ökat inslag av skräpmat och annan metabol ohälsa, i samvariation med ökad incidens av fetma, diabetes med mera. Batteripack som Klimat-Greta laddas med socker och linolsyra för maximal utbrottskapacitet.

Det är inte barn som stör klassen som får ADHD numera. Alla svagheter undersöks och många anses ADHD på lös grund.
Citera
2023-11-27, 14:04
  #105
Medlem
zombie-nations avatar
Finns det statistik på hur många som har vuxendiagnostiserats och sedan kan man jämföra den siffran med dagens barn? Det är ju en ärligare jämförelse.

Tänker jag till och tar med både sådana som jag känner personligen och dem jag känner till, vet jag nog över 30 personer som fått ADHD-diagnos i vuxen ålder.

Fick själv ADD-diagnos när jag var 40. Hade inga skolproblem alls egentligen, eftersom den skolan jag gick på var rätt förlåtande.
Citera
2023-11-27, 14:08
  #106
Medlem
Soldatkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är inte barn som stör klassen som får ADHD numera. Alla svagheter undersöks och många anses ADHD på lös grund.

Säkert finns sådana element av överdiagnosticiering, men ökningen i incidens är verklig, vilket alla som studerar generation Z kan försäkra sig om. Eftersom det är ett globalt fenomen kan man inte söka orsaken i nationella förhållanden, skärmtid, skola med mera, utan i den enda gemensamma faktorn i form av förändrade kostvanor mot ultraprocessmat med hög halt av socker och matolja.
Citera
2023-11-27, 14:08
  #107
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soldatka
Säkert finns sådana element av överdiagnosticiering, men ökningen i incidens är verklig, vilket alla som studerar generation Z kan försäkra sig om. Eftersom det är ett globalt fenomen kan man inte söka orsaken i nationella förhållanden, skärmtid, skola med mera, utan i den enda gemensamma faktorn i form av förändrade kostvanor mot ultraprocessmat med hög halt av socker och matolja.

OK, då vill jag se den faktiska ökningen i Somalia.
Citera
2023-11-27, 14:11
  #108
Medlem
Det är inte bara adhd, dom flesta psykiska sjukdommar har ökat hundratals om inte tusentals procent
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in