Citat:
Ursprungligen postat av
konstapel
Högre krav gör fler till ADHD? Också det tveksamt. Och ja, att problematisera en text gjorde också jag som 6-åring på 90-talet, det är kanske det du menar med "analys"?
När man anser att daghem inte ska finnas och ska heta förskola, säger det en del. Om man inte bor i ett ghetto så lär sig barnen läsa när de är 3 år. Jag minns lekis då jag skrev alfabetet i min ritbok och fick kritik av fröken, för barn i den åldern ska rita och vara ute och leka. Nu anses man sjuk i huvudet om man inte kan läsa när man börjar skolan. Eftersom förskolan ska vara en skola från man börjar. Då slutar din barndom och ditt akademiska liv börjar.
Min systerson behövde kunna stava svåra ord i engelskan i trean. I trean hade vi inte ens bokstäver i engelskböckerna.
De har 1-2 timmar läxa om dagen i den åldern. Vi hade 30 minuter läxa i veckan.
Och du tror inte att barn slås ut av detta? Du tror inte att man tycker det är fel i skallen på en nioåring som inte stavar perfekt engelska och inte kan göra en kritisk textanalys?
De påstod att han hade autism för att han uppvisade känslighet mot stojighet och rörighet. Ha en dålig miljö och klarar man inte den utan att bli trött, då har man autism! Han har inga sociala problem, vilket man måste ha i den diagnosen. Fatta sjukt!
Den läroplanen har sågats under hela tiden den funnits. Skulle inte förvåna mig om diagnoserna går ner när man ersatt den.