2023-11-27, 11:19
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vi hade inte dödat människor på samma sätt även om de saknade förmåga att svara. I vissa extremfall hade det kunnat ske.

Min poäng är att TS grundpremiss är rätt skev. Hen utgår från att det är dubbelmoral att behandla djur och människor olika, men det gör vi på jättemånga sätt. Exempelvis skulle vi aldrig döda en människa för att vi har något att tjäna på det, utom möjligtvis att sluta slösa resurser på livsuppehållande. Djur dödar vi för kött och päls bland annat.

Nu likställer du alla djur med varandra. Men jag tänker mer på husdjur som hund och katt och inte på matdjur.
Citera
2023-11-27, 11:23
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Nu likställer du alla djur med varandra. Men jag tänker mer på husdjur som hund och katt och inte på matdjur.
Varför ska vi behandla husdjur annorlunda från matdjur? Dubbelmoral? Det enda du har gjort här är att flytta gränsen från människor/djur till något mycket mer godtyckligt.

Dessutom behandlar vi fortfarande husdjur väsentligt olika från människor på en mängd olika sätt. Vi köper husdjur på blocket. Tycker du det är ok? Borde vi isf få göra samma sak med människor?
Citera
2023-11-27, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Många gamla och sjuka har även fått sjukhusvård och läkemedel som med råge överstiger vad de har betalat in i skatt.
Knappast.. De flesta gamla började jobba vid 15 års ålder till 65.
Citera
2023-11-27, 11:26
Medlem
Ni kan vara lugna..
Samhället blir kallare och mer egoistiskt.

Samtidigt har politikerna tagit så ofantligt många felbeslut, ett av dem är att i framtiden finns kanske ingen pension att leva på, samtidigt som allt blir dyrare..

Sjukvården fortsätter sin mångåriga spariver vilket också betyder att man prioriterar..

Sammantaget kan man då summera detta till att den som lever längre än till pensionen är en hjälte.
Kom ihåg var du läste det först...
Citera
2023-11-27, 11:37
Medlem
Som tur är höjs pensionsåldern. hoppas på 90 år
Citera
2023-11-27, 11:40
Medlem
snooper123s avatar
För att det påverkar deras anhöriga.
Citera
2023-11-27, 11:44
Medlem
MrFishboys avatar
Kristendomen dikterade att allt liv är heligt. Vi lever kvar med lite av de föreställningarna. Men, i tex Nederländerna har man insett att utdraget lidande är onödigt och snart blir aktiv dödshjälp en verklighet i hela Europa.
Så, onödigt lidande är inte acceptabelt. Vi ska bara skaka av oss vanföreställningarna från ökenreligionen. Filosofi oavsett om det är utilitarism, pliktetik, dydgetik eller valfri etik kommer inte ha slutsatsen att lidande är fördelaktigt.

https://sverigesradio.se/artikel/4989580
Citera
2023-11-27, 11:45
Medlem
Själv tycker jag att begreppet "aktiv dödshjälp" börjar bli mer och mer accepterat i samhället. Men det är väl fortfarande så pass nytt och det kostar antagligen därefter, något som många gamla och sjuka inte har råd med - gissningsvis. Så klart inget som sker i Sverige men jag minns en artikel från Aftonbladet för något år sedan om en Svensk dödssjuk man som åkte ner någonstans i Europa och fick det gjort. Han vägrade att bli en grönsak.

Bland det värsta jag har varit med om var när jag hängde med morsan för att få sin cellgiftsbehandling så kunde man höra hur gamla människor skrek att de ville dö från sina sängar. Utanför gick sjuksyrrorna i korridorerna och skrattade och drog skämt sinsemellan, de var så arbetsskadade.
Senast redigerad av ClitEastwood 2023-11-27 kl. 11:48.
Citera
2023-11-27, 11:50
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
För att det påverkar deras anhöriga.

Men om det är deras anhöriga som vill avliva den sjuke då?
Citera
2023-11-27, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Som tur är höjs pensionsåldern. hoppas på 90 år
Du behöver inte hoppas..

Redan nu är många tvungna att arbeta efter 67 p.g.av för liten pension.

Och det blir antagligen fler och fler.

Du kan väl skriva här den dagen du fyller 90 och berätta hur du tänker spendera din framtid..
Citera
2023-11-27, 11:53
Medlem
Jag anser absolut att aktiv dödshjälp skall vara lagligt, såtillvida att personen kan ge medgivande själv på något sätt.
Diverse problem: Det måste ju regleras dock så att inte somatiskt friska personer begår suicid med sjukvårdens hjälp. Men risken är väl att det blir godtyckligt om det ska börja ”avlivas” hursomhelst, tänker framförallt på dom med diverse funktionsnedsättningar samt gråzoner med vilka som kan ge medgivande (förstår dom ens kontexten?).
Det blir ju också en objektiv bedömning vilka som ”lider” och om det enbart är på somatiska grunder. Sen måste ju någon sköta själv dödandet också och allt det kanske innebär samvetskvalsmässigt.
Jag anser för övrigt att samtliga boende i Stockholm lider.

Att till varje pris rädda en lidande palliativ patient för att lindra omgivningens ångest är vansinne och riktigt oetiskt. Lidandet måste kunna få ett slut. I andra änden har vi dödligt sjuka som gör allt för att få fortsätta leva med konstant lidande. Sen finns det ju kulturella och religiösa aspekter som alltid kommer vara bakbindande.
Tror dom flesta som jobbar inom vården ser detta som en icke-fråga och hade varit för ett beslut om aktiv dödshjälp, så länge dom själva slipper ge den dödande sprutan.

Då tråden är i filosofi så slipper vi förhoppningsvis resonemang som utgår från sparkrav på sjukvården.
Senast redigerad av Hejhoppillisnopp 2023-11-27 kl. 12:05.
Citera
2023-11-27, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Du behöver inte hoppas..

Redan nu är många tvungna att arbeta efter 67 p.g.av för liten pension.

Och det blir antagligen fler och fler.

Du kan väl skriva här den dagen du fyller 90 och berätta hur du tänker spendera din framtid..
Nu är jag 66 å gick vid 64 började jobba vid 16. Snittålder för män är 83 ca.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in