2023-11-27, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Varför vill du att sjuka gamlingar som lider ska fortsätta lida?

Jag är inte nödvändigtvis emot aktiv dödshjälp, men det är en annan fråga. Då vill den sjuke dö.

Jag vårdade min far till döden, han hade lungcancer.

Skulle jag dödat honom tycker du? Varför?

Svårt handikappade... skall vi ta livet av dem?

Vad är fel på pallativ vård? Hur mäter du lidande? Du verkar själv lida, bör du dö?
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2023-11-27 kl. 10:52.
Citera
2023-11-27, 10:50
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Och om man gör så så har man en skillnad mot djur, eftersom vi inte frågar djuren om de vill dö.

Nej eftersom de inte kan svara (åtminstone inte på ett språk som vi förstår), men jag är övertygad om att inte de heller skulle vilja lida. Hade du själv velat lida?
Citera
2023-11-27, 10:51
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag är inte nödvändigtvis emot aktiv dödshjälp, men det är en annan fråga. Då vill den sjuke dö.

Jag vårdade min far till döden, han hade lungcancer.

Skulle jag dödat honom tycker du? Varför?

Svårt handikappade... skall vi ta livet av dem?

Jag tycker att var och en ska få bestämma det.
Citera
2023-11-27, 10:51
Medlem
Citat:
Tyvärr tror inte alla på livet efter detta.

Tror och tror

Tror dom på vetenskap då?
Energi dör ju aldrig säger Newton
Citera
2023-11-27, 10:53
Medlem
Citat:
Jag tycker att var och en ska få bestämma det.

Vilket inte är vad du skrivit... då blir det en diskussion om aktiv dödshjälp och vi får börja om från början.

Hur skall ett djur kunna be om hjälp att dö menar du?
Citera
2023-11-27, 10:53
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoist
Tror och tror

Tror dom på vetenskap då?
Energi dör ju aldrig säger Newton

När det kommer till gamla människor är det svårt att ändra deras tankesätt och tro. Det är som att lära en gammal hund att sitta.
Citera
2023-11-27, 10:58
Hela din grundpremiss blir märklig då det är långt ifrån det enda fallet där vi behandlar djur olika från människor.

Tycker du att det är ok att föda upp djur för slakt? Vore det ok att göra det med människor?

Tycker du att det är ok att köpa och sälja djur på Blocket? Vore det ok att göra det med människor?
Citera
2023-11-27, 11:01
Medlem
De flesta gamla å sjuka har betalt in skatt ett helt liv ju.. dagens ungdom kommer aldrig gå plus.
Citera
2023-11-27, 11:06
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Sett ur ett filosofiskt perspektiv, varför avlivar man inte gamla och sjuka människor som man gör med sjuka djur? Alla säger att det är bättre att avliva sjuka eller skadade djur så att de slipper lida i onödan. Men gamla och sjuka människor ska lida i onödan? Hur är det filosofiskt försvarbart?

Jag håller med dig i vissa fall och är för dödshjälp även om det bör regleras rätt hårt.
Citera
2023-11-27, 11:07
Medlem
Citat:
Sett ur ett filosofiskt perspektiv, varför avlivar man inte gamla och sjuka människor som man gör med sjuka djur? Alla säger att det är bättre att avliva sjuka eller skadade djur så att de slipper lida i onödan. Men gamla och sjuka människor ska lida i onödan? Hur är det filosofiskt försvarbart?

När det finns en egen önskan om att dö ser jag det som rimlig och tycker rent ut sagt det är för jävligt att möjligheten till ett värdigt slut inte finns inom sjukvården.

Om det ska göras mot människors vilja blir det mer problematiskt att försvara såvida man inte är utilitarist, men vi vet ju hurdana de är.

Människan är en organism bland andra organismer på jorden. Det finns ingen inneboende gudomlighet eller liknande. Det som skiljer är en mer avancerad hjärna.
Citera
2023-11-27, 11:07
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej eftersom de inte kan svara (åtminstone inte på ett språk som vi förstår), men jag är övertygad om att inte de heller skulle vilja lida. Hade du själv velat lida?
Vi hade inte dödat människor på samma sätt även om de saknade förmåga att svara. I vissa extremfall hade det kunnat ske.

Min poäng är att TS grundpremiss är rätt skev. Hen utgår från att det är dubbelmoral att behandla djur och människor olika, men det gör vi på jättemånga sätt. Exempelvis skulle vi aldrig döda en människa för att vi har något att tjäna på det, utom möjligtvis att sluta slösa resurser på livsuppehållande. Djur dödar vi för kött och päls bland annat.
Citera
2023-11-27, 11:16
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
De flesta gamla å sjuka har betalt in skatt ett helt liv ju.. dagens ungdom kommer aldrig gå plus.

Många gamla och sjuka har även fått sjukhusvård och läkemedel som med råge överstiger vad de har betalat in i skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in