Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-11-27, 07:48
  #13
Medlem
Om du vill undvika att bilderna automatiskt synkroniseras med iCloud och istället bara vara tillgängliga i Google Photos, här är några steg du kan följa:

Stäng av iCloud-fotobiblioteket:

Gå till Inställningar på din iPhone.
Tryck på ditt namn högst upp.
Välj "iCloud."
Tryck på "Foton."
Stäng av "iCloud-fotobiblioteket."
Använd Google Photos-appen för säkerhetskopiering:

Se till att du har Google Photos-appen installerad på din iPhone.
Öppna Google Photos-appen.
Tryck på de tre horisontella linjerna längst upp till vänster för att öppna menyn.
Tryck på "Inställningar".
Välj "Säkerhetskopiering och synkronisering."
Sätt på "Säkerhetskopiering och synkronisering."

Med dessa inställningar bör dina bilder endast synkroniseras med Google Photos och inte med iCloud. Tänk dock på att det kan finnas en fördröjning innan ändringarna träder i kraft.
__________________
Senast redigerad av 2006 2023-11-27 kl. 08:28.
Citera
2023-11-27, 08:11
  #14
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Att köra som du gör, med galleri och foto gör ju att du måste radera bilderna i båda appar.
Plattan jag använder i jobbet har både galleri och google foto förinstallerat. Bilder jag tar med kameran sparas i enheten som en fil som google foto och galleri sedan kan visa. Raderar jag bilden i google foto så raderas bildfilen från enheten och galleri kan inte visa bilden. Raderar jag fotot i galleri så försvinner den från google foto om den inte är säkerhetskopierad. Jag använder i huvudsak Galleri på plattan.
Jag vet inte hur det fungerar med Google foto på iPhone då jag undviker Google så långt det är möjligt. Tycker att Apple Bilder fungerar bra. Har alla foton från 2004 och framåt lätt tillgängligt i mobilen.
Citera
2023-11-27, 11:14
  #15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Bilder kan visas både i appen Bilder och Google Foto. Vill du enbart använda Google Foto så ser jag inget problem med det. Göm och glöm appen Bilder.
Jag är ganska säker på att det fungerar precis samma på en Android-mobil. Jag kan använda appen Galleri eller Google Foto för att visa bilderna jag tagit med kameran. Det skapas inga dubbletter av bilderna.
Dubbletter och dubbletter... bilderna sparas som lokalt på telefonen samt på den (eller de) molntjänst(er) som man använder. Så på så sätt blir det en dubblett (lokalt + moln), men det är ju bara bra (lokal lagring ger snabb åtkomst till användarens senaste bilder och molnlagringen fungerar som backup / arkiv för äldre bilder)

Google Foto fungerar förresten bra på iPhone. Jag kör som sagt både iCloud + Google Foto-molnlagring.
__________________
Senast redigerad av Enterprise 2023-11-27 kl. 11:21.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback