• 1
  • 2
2023-11-26, 12:37
Medlem
fyrnoxs avatar
Hej,

Jag kommer nyligen från android till iPhone. Och en sak som retar mig är att, trots att jag stängt av synkroniseringen av iPhone bilder, så hamnar varje bild jag tar där, och inte bara i Google photo.

Går detta att lösa på något sätt?

Jag har valt att inte migrera allt från Google till Apple. Vet inte heller hur det skulle gå till, så jag har ett icloudkonto på luren samt är inloggad med mitt Google för kontakter, kalender etc.

Tack.
Citera
2023-11-26, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Hej,

Jag kommer nyligen från android till iPhone. Och en sak som retar mig är att, trots att jag stängt av synkroniseringen av iPhone bilder, så hamnar varje bild jag tar där, och inte bara i Google photo.

Går detta att lösa på något sätt?

Jag har valt att inte migrera allt från Google till Apple. Vet inte heller hur det skulle gå till, så jag har ett icloudkonto på luren samt är inloggad med mitt Google för kontakter, kalender etc.

Tack.

Lite svårt att förstå exakt vad du menar….

Om du knäpper bilder med iPhone så kommer dessa alltid att lagras i appen Bilder på iPhone.
Det enda som händer om du stänger av synkronisering är att bilderna inte ska synkroniseras med iCloud, alltså Apples molntjänst för sina apparater. Menar du att de foton du knäpper hamnar på iCloud ändå…?

Synkning med Google kan säkert väljas på nåt sätt men appen Bilder kommer ändå att innehålla alla bilder du knäpper så länge du inte raderar dem.

En sak om iCloud. Du bör absolut välja att använda iCloud då det ger många fördelar som t ex smart smidig och säker säkerhetskopiering av i princip allt i din iPhone. Men du kan se välja mer exakt vad du vill ska synkas över iCloud.
Citera
2023-11-26, 14:33
Medlem
fyrnoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Lite svårt att förstå exakt vad du menar….

Om du knäpper bilder med iPhone så kommer dessa alltid att lagras i appen Bilder på iPhone.
Det enda som händer om du stänger av synkronisering är att bilderna inte ska synkroniseras med iCloud, alltså Apples molntjänst för sina apparater. Menar du att de foton du knäpper hamnar på iCloud ändå…?

Synkning med Google kan säkert väljas på nåt sätt men appen Bilder kommer ändå att innehålla alla bilder du knäpper så länge du inte raderar dem.

En sak om iCloud. Du bör absolut välja att använda iCloud då det ger många fördelar som t ex smart smidig och säker säkerhetskopiering av i princip allt i din iPhone. Men du kan se välja mer exakt vad du vill ska synkas över iCloud.

Precis, alla bilder jag knäpper kommer i appen ”bilder”, men även i Google foto. Det blir stökigt att hålla koll på. Jag önskar att dom bara ska komma i Google foto. Jag använder ju mitt Googlekonto primärt. Att stöka rundor med både icloud och googlekontot vill jag undvika.

Går detta?

Den inbyggda appen ”bilder” som kommer i iOS går inte att stänga av eller radera antar jag?
Senast redigerad av fyrnox 2023-11-26 kl. 14:36.
Citera
2023-11-26, 14:44
Medlem
Citat:
Precis, alla bilder jag knäpper kommer i appen ”bilder”, men även i Google foto. Det blir stökigt att hålla koll på. Jag önskar att dom bara ska komma i Google foto. Jag använder ju mitt Googlekonto primärt. Att stöka rundor med både icloud och googlekontot vill jag undvika.

Går detta?

Den inbyggda appen ”bilder” som kommer i iOS går inte att stänga av eller radera antar jag?

Men nu blandar du ju hej vilt…. Såg du inte vad jag skrev…?

iCloud är inte samma sak som Appen Bilder.

Du kan stänga av synkning av foton i Bilder till/från iCloud. Men knäpper du bilder med iPhone som hamnar alltid dessa bilder i appen Bilder, det går mig veterligen inte att stänga av.

Men om du inte använder iCloud, eller använder iCloud (vilket starkt rekommenderas) men deaktiverar synkning av appen Bilder, så hamnar inga bilder i molnet iCloud, men kommer alltid att ligga i appen Bilder. Appen Bilder kan inte avinstalleras/raderas då den är en del i iOS, alltså iPhones operativsystem.

Om du tycker det skulle vara bökigt så är det väl vara att ge fan i att öppna appen Bilder om du sett till att synka alla bilder med Google….?
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2023-11-26 kl. 14:46.
Citera
2023-11-26, 15:05
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Går detta?

Att fotona läggs upp i "bilder" innebär bara att de sparas lokalt, något som du typiskt sett vill. Eftersom du stängt av iCloud-synken så kommer bilderna inte sparas i molnet dubbelt utan enbart hos Google Photos. Det fungerar på samma sätt på en Android-telefon, även om du på många Android-lurar inte märker det, eftersom Google Photos är default-app för bilder, men fotona sparas ändå alltid lokalt (samt i molnet om du har på synk).

Själv sparar jag mina bilder BÅDE i iCloud och Google Photos, men det är bara jag.
Citera
2023-11-26, 16:40
Medlem
fyrnoxs avatar
Det är bara så otroligt störigt att det blir dubbletter. Jag vill ju enbart använda Google foto. Går det inte på något sätt?
Citera
2023-11-26, 17:27
Medlem
Raggarspinns avatar
Bilder kan visas både i appen Bilder och Google Foto. Vill du enbart använda Google Foto så ser jag inget problem med det. Göm och glöm appen Bilder.
Jag är ganska säker på att det fungerar precis samma på en Android-mobil. Jag kan använda appen Galleri eller Google Foto för att visa bilderna jag tagit med kameran. Det skapas inga dubbletter av bilderna.
Senast redigerad av Raggarspinn 2023-11-26 kl. 17:37.
Citera
2023-11-27, 02:18
Medlem
fyrnoxs avatar
En migrering av allt jag har hos Google, så som drive, kalender, kalender etc. Till apples, Verkar svårt och kräver mycket handpåläggning.

Har redan bytt till iPhonen, men det stör mig att inte kunna deaktivera Bilder-appen. Nu sparas bilderna både i mobilen lokalt i apples app Bilder, samt Google foto.

Och tar jag bort en bild i Bilder så tas den inte bort i Google drive. Samma gäller på andra håller.
Senast redigerad av fyrnox 2023-11-27 kl. 02:21.
Citera
2023-11-27, 04:08
Medlem
fyrnoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Bilder kan visas både i appen Bilder och Google Foto. Vill du enbart använda Google Foto så ser jag inget problem med det. Göm och glöm appen Bilder.
Jag är ganska säker på att det fungerar precis samma på en Android-mobil. Jag kan använda appen Galleri eller Google Foto för att visa bilderna jag tagit med kameran. Det skapas inga dubbletter av bilderna.

Att köra som du gör, med galleri och foto gör ju att du måste radera bilderna i båda appar.
Citera
2023-11-27, 05:20
Medlem
Citat:
En migrering av allt jag har hos Google, så som drive, kalender, kalender etc. Till apples, Verkar svårt och kräver mycket handpåläggning.

Har redan bytt till iPhonen, men det stör mig att inte kunna deaktivera Bilder-appen. Nu sparas bilderna både i mobilen lokalt i apples app Bilder, samt Google foto.

Och tar jag bort en bild i Bilder så tas den inte bort i Google drive. Samma gäller på andra håller.

Har du läst igenom allt som står i länken…? Där står hur du ska göra för att föra över allt från Android till iPhone.
https://support.apple.com/sv-se/HT201196
Citera
2023-11-27, 06:32
Medlem
fyrnoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har du läst igenom allt som står i länken…? Där står hur du ska göra för att föra över allt från Android till iPhone.
https://support.apple.com/sv-se/HT201196

Den hjälper inte mig nu när jag redan bytt till iPhone och inte har kvar androidluren.
Citera
2023-11-27, 06:52
Medlem
Citat:
Den hjälper inte mig nu när jag redan bytt till iPhone och inte har kvar androidluren.

Ok….
Så du kollade inte upp den saken, hur man kan flytta över allt, innan du körde igång och sen gjorde dig av med gamla luren….?

Isåfall tyvärr inte första gången som den ivrige får stå ut med problem de skapat själv…..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in