2023-11-24, 09:56
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Jag har alltid kört med Alvedon förr, men till mindre verkan. Jag hade en migränattack tidigare idag och fort som attan fick jag i mig en Ipren istället. Istället för att lida den här hemska plågan gick det över en timme efter att jag tog en Ipren. Det har aldrig hänt med Alvedon. Jag har inte migrän så ofta, utan väldigt sällan faktiskt, så jag har kört med gamla beprövade metoder utan att byta strategi.

Vilka tabletter kör ni på?

Låt oss tipsa varandra om vad man kan göra åt migränen.
Naproxen.
Citera
2023-11-24, 09:57
Medlem
NSAID läkemedel som ipren har tendens att fungera för väldigt många fler än vad paracetamol gör.
Citera
2023-11-24, 10:13
Medlem
Lillreds avatar
Nu är migrän väldigt individuellt men jag har alltid Sumatriptan tillgängligt och som är det enda som hjälper mig. Men det funkar inte om jag inte ätit så vaknar jag på morgonen med huvudvärken så måste jag tvinga i mig någon slags frukost annars är Sumatriptan helt verkningslöst. Ska tillägga det har aldrig fungerat med Alvedon, Ipren, Treo etc. på mig.

Framförallt när jag jobbat mycket och sovit lite kommer huvudvärken. Klassisk är om jag tex somnar i soffan framför teven, vaknar och "inte lyssnar på kroppen" Utan fortsätter försöka vara vaken och slumrar till igen så kommer migränen på morgonen efter.

Sumatriptan funkar oftast även för mig om jag tar en tablett först timmar efter huvudvärken kommit och det är jävligt märkligt hur det slår. Jag kan i princip ligga och grina av värken. Det måste vara mörkt, gärna en blöt handduk över ögonen och helt tyst. Så tar jag en tablett och lägger mig ner och väntar.

Drygt 45 minuter senare känner jag hur värken bara klingar av och 1,5 timme efter jag tog tabletten kan jag utan problem följa med en polare ut för å ta en bira typ.

Har även konstaterat sedan jag slutade med socker i kaffet så har jag huvudvärk mycket mer sällan. Omvänt när jag frossar ner mig i sötsaker som tex. mycket godis så slår det tillfälligt ökade socker intaget dagen efter med huvudvärk.
Citera
2023-11-24, 10:44
Medlem
Diklofenak och Alvedon ihop
Citera
2023-11-24, 10:57
Medlem
BlaBalks avatar
Pronaxen mot värken, sumatriptan om jag hinner mot själva migränen (men ger obehagliga biverkningar, käkspänningar m.m.), behöver tas så fort lillfingret börjar domna, vilket är första tecknet innan auran kommer.

Saroten äter jag också som profylax, det gör att anfallen kommer mer sällan upplever jag. Drygt med muntorrhet som biverkning dock, och jag blir dåsig av dem (men tar på kvällen så upplever det inte som problematiskt.
Citera
2023-11-24, 11:11
Medlem
2 Alvedon och 1 Ipren
Citera
2023-11-24, 11:34
Medlem
Citat:
Jag har alltid kört med Alvedon förr, men till mindre verkan. Jag hade en migränattack tidigare idag och fort som attan fick jag i mig en Ipren istället. Istället för att lida den här hemska plågan gick det över en timme efter att jag tog en Ipren. Det har aldrig hänt med Alvedon. Jag har inte migrän så ofta, utan väldigt sällan faktiskt, så jag har kört med gamla beprövade metoder utan att byta strategi.

Tror inte det är migrän du har om en Ipren hjälper. Åtminstone är det en extremt lätt migrän. Jag har haft migrän sen tonåren och det har aldrig funkat med bara vanliga värktabletter oavsett om jag tagit dem tidigt. Jag tar Saroten till kvällen och Inderal morgon och eftermiddag som förebyggande plus Tramadol Retard 150mg på morgonen men när migränen blir akut är det endast Zomig Nasal som fungerar eftersom magen blir paralyserad vid riktig migrän och då fungerar inga tabletter - de ligger bara och skvalpar i magen. Detta är skälet till att folk så småningom kräks när de har migrän - magen måste tömmas för att funka igen.
Brustabletter funkar ju lite bättre än vanliga eftersom de har chansen att hinna verka innan magen stängs av. Så Treo brus är väl ett tips om man har extremt lätt migrän.
Citera
2023-11-24, 11:39
Medlem
Jag fick akupunktur mot min migrän. Har inte haft sen dess. Helt jävla makalöst!
Citera
2023-11-24, 11:57
Medlem
Almogran. Treo Comp.
Citera
2023-11-24, 12:20
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:

Naproxen (receptfri) 2-3 tabletter och en alvedon eller ipren.
Citera
2023-11-24, 12:38
Medlem
BFG9000s avatar
Diklofenak. Alvedon gör inget mot min migrän vad jag märker.
Citera
2023-11-24, 12:56
Medlem
orrtupps avatar
Citat:

Sumatriptan det enda som hjälpt mig.
Faktum så pass bra att jag inte behövt genomlida en enda migränattack sedan jag fick dem utskrivna för snart 10 år sedan.
Förr hade jag migrän flera ggr i månaden, nu kan jag känna tillstymmelse till en attack kanske en gång på ett kvartal eller så men då är det bara att ta ett piller och migränen upphör innan den ens börjat 🙂

Sumatriptan förändrade bokstavligen livet!
Edit: Däremot har jag ofta ögonmigrän numera, har dock ingen aning om det finns något samband men jag har 100 ggr hellre ögonmigrän än vanlig migrän.
Senast redigerad av orrtupp 2023-11-24 kl. 13:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in