2023-11-24, 05:58
Medlem
Naproxen eller Acetylsalicylsyra
Citera
2023-11-24, 06:15
Medlem
Intressant att det varierar vad som hjälper. Ipren, Alvedon, Treo m.fl.
Jag är en av de lyckligt lottade som blir hjälpt av Treo. Det fungerar om jag tar det i tid. Det måste tas vid första tecknet på synfältsförändring. Om jag missar den så är det kört. Då blir det timmar med blixtrande huvudvärk och kräkningar.
Citera
2023-11-24, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Jag har alltid kört med Alvedon förr, men till mindre verkan. Jag hade en migränattack tidigare idag och fort som attan fick jag i mig en Ipren istället. Istället för att lida den här hemska plågan gick det över en timme efter att jag tog en Ipren. Det har aldrig hänt med Alvedon. Jag har inte migrän så ofta, utan väldigt sällan faktiskt, så jag har kört med gamla beprövade metoder utan att byta strategi.

Vilka tabletter kör ni på?

Låt oss tipsa varandra om vad man kan göra åt migränen.

Du skulle tagit en Ipren och en eller två Alvedon tillsammans.
Citera
2023-11-24, 08:05
Medlem
Jag äter aldrig Alvedon lr dylikt andra för att jag har migrän...

Det är ni som har fel hanterat med migrän -> stress.

Jag brukar bromsa och avslappna då migrän krymper bort...
Citera
2023-11-24, 08:13
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Jag äter aldrig Alvedon lr dylikt andra för att jag har migrän...

Det är ni som har fel hanterat med migrän -> stress.

Jag brukar bromsa och avslappna då migrän krymper bort...
Det låter inte som om du haft migrän då
Citera
2023-11-24, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det låter inte som om du haft migrän då

Det händer ibland och jag lyckade få den jävel migrän gå ur min huvudet.
Även ögonmigrän...
Även tinnitus...
Citera
2023-11-24, 08:34
Medlem
Jag kräks så inåthelvete när jag får migrän. Så det enda som funkar för mig är Zoomig Nasal, som du drar in i näsan. Finns receptfritt men dyrt. 100 spänn per dos. Finns även på recept
Citera
2023-11-24, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Jag har alltid kört med Alvedon förr, men till mindre verkan. Jag hade en migränattack tidigare idag och fort som attan fick jag i mig en Ipren istället. Istället för att lida den här hemska plågan gick det över en timme efter att jag tog en Ipren. Det har aldrig hänt med Alvedon. Jag har inte migrän så ofta, utan väldigt sällan faktiskt, så jag har kört med gamla beprövade metoder utan att byta strategi.

Vilka tabletter kör ni på?

Låt oss tipsa varandra om vad man kan göra åt migränen.
Är det faktiska migräner du har? Är det liksom en riktigt migrän så biter huvudvärkstabletter inte i 9 fall av tio. Det är rätt svårt att stoppa migräner. Någon triptanmedicin (zolmitriptan, sumatriptan) funkar bra men då måste man ta den precis så fort man börjar få minsta känningar. Annars får den 0 effekt. Sen vill jag faktiskt förespråka betablockerare (propranolol), jag körde dom efter att jag hade haft allvarlig migrän (kräkningar etc.) ungefär 3 gånger i veckan i tre år, och då försvann all migrän på ungefär ett par månader. Ren mirakelmedicin liksom. Men för att svara på din fråga, i det 1 fall av tio som en vanlig huvudverkstablett biter så funkar Ibuprofen/Ipren bäst, och den går även att kombinera med propranolol (det går ej Alvedon/paracetamol).
Citera
2023-11-24, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trippelfyra
Jag kräks så inåthelvete när jag får migrän. Så det enda som funkar för mig är Zoomig Nasal, som du drar in i näsan. Finns receptfritt men dyrt. 100 spänn per dos. Finns även på recept
Provat betablockerare?
Citera
2023-11-24, 09:26
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trippelfyra

Instämmer. Zomig är det som funkar. Hjälper den inom 20 minuter har man migrän annars huvudvärk.
Jag kräks med helt galet.
Citera
2023-11-24, 09:42
Medlem
Kör på Naproxen 750mg-1000mg innan fysisk aktivitet. Har jag haft en stressig dag på jobbet och kör tungt på gym eller annan träning, då kommer det garanterat.

Börjar med synfältet, kan se ca 10%. Därefter domnar båda mina händer och till slut går det över till huvudvärken. Inte ofta jag spytt, men det händer när huvudvärken är som värst.

Kollade upp min migrän som barn, de bad mig dricka coca cola innan träning eller ta en Treo 😅
Citera
2023-11-24, 09:52
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniK-w61jdm45f4
Är det faktiska migräner du har? Är det liksom en riktigt migrän så biter huvudvärkstabletter inte i 9 fall av tio. Det är rätt svårt att stoppa migräner. Någon triptanmedicin (zolmitriptan, sumatriptan) funkar bra men då måste man ta den precis så fort man börjar få minsta känningar. Annars får den 0 effekt. Sen vill jag faktiskt förespråka betablockerare (propranolol), jag körde dom efter att jag hade haft allvarlig migrän (kräkningar etc.) ungefär 3 gånger i veckan i tre år, och då försvann all migrän på ungefär ett par månader. Ren mirakelmedicin liksom. Men för att svara på din fråga, i det 1 fall av tio som en vanlig huvudverkstablett biter så funkar Ibuprofen/Ipren bäst, och den går även att kombinera med propranolol (det går ej Alvedon/paracetamol).
Det var intressant, jag käkar betablockerare dagligen fast för hjärtat. Och jag har nog faktiskt inte haft lita mycket migränattacker sedan jag började med dessa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in