2023-11-24, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Bregott får inte kallas för smör för det är inte smör. Det är en "Matfettsblandning"
Har jag sagt att man får kalla Bregott för smör?

Bregott är smör utblandat med rapsolja och vatten.
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Det skulle jag inte gjort. Det slog verkligen slint hos alla rättshaverister när jag skrev att breäckligt inte var smör.
Men nu är Bregott smör, rapsolja och vatten. Till skillnad från exempelvis Lätt och Lagom.

Om de gjort något med Bregott som orsakar att det inte längre sitter fast bra på smörkniven, känner jag inte till.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-11-24 kl. 09:52.
Citera
2023-11-24, 15:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Problemet med smör är att det är väldigt hårt i kylskåpstemperatur.

Men visst, har man lite omsättning så kan man ha det i rumstemperatur.

Om det sedan sitter lättare kvar på smörkniven, har jag inte en aning om. Jag har mitt smör i kylen, och använder det till att steka i.
Ställ ut det som det första du gör, det mjuknar hyfsat snabbt i rumstemperatur.
Citera
2023-11-24, 22:39
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
De äldre generationerna kan ofta ha äkta smör ute ur kylskåpet. Liksom att det står en klump på bordet bara 24/7. Jag antar att det här med kylskåpet gjort att vi yngre glömt att det går. Så äkta smör blir ju ofta superhårt i kylen, och då säljs det mindre av det än margarin. Bregott var väldigt hårt smör förr, men nu är där rapsolja i det.

Antar att jag är den äldre generationen. Riktigt smör håller sig ca 3 månader okylt innan det blir härsket. I svenskt klimat, kanske något mindre dom varma månaderna. Men inte har man det framme på bordet i en klump. Man har det i ett köksskåp och om man är känslig i en täkt smörbytta.

Har ingen aning om varför ni yngre väljer fejksmör som inte smakar något och är onyttigare. Men inte bryr jag mig heller. Är ni glada är det bra.

Ni måste väl ändå köpa riktigt smör om ni ska laga mat? Eller steker ni kött i bregott eller dylikt?

Jag tror det går att skylla på reklamen. Ingen gjorde reklam för riktigt smör, görs fortfarande inte. Medans alla fuskvarianter gör reklam utan like dygnet runt. Naturligtvis för att det är tio gånger bättre vinstmarginal på utspätt skit.
Citera
2023-11-24, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconeer
För några år sen började jag upptäcka att smöret, eller snarare Bregott, Lätta och andra bredsmörvarianter, började ramla av smörkniven väldigt lätt, vilket kan vara lite irriterande. Nån annan som lagt märke till det?
Så betedde sig inte Bregott och Lätta förr i tiden. Då hängde bredsmöret sig kvar på smörkniven. Det fanns en "stickiness" i smöret, som har försvunnit.
Det måste ha skett nånting i tillverkningen eller att man börjat tillsätta nåt ämne som förändrat konsistensen. Nån som vet varför det blivit så?

Notera: Ja, jag vet att jag använder ordet "smör" lite slarvigt. Jag har inte märkt av denna förändring i konsistens gällande "riktigt smör" utan bara gällande bredsmörsmärken, som t.ex. Bregott och Lätta.

Läste av någon? Bregott mellan funkar bättre gällande bredbarheten, eller höj tempen i kylskåpet.
Citera
2023-11-24, 22:48
Medlem
Mjälls avatar
Faktum, är att det, är, din, kniv; som har ändrats, - då du, sedan dess, har införskaffat en ny, kniv, inte sant? Och vad mera är, är knivarna uppbyggda av olika, sorters, material, nämligen olika plaster... Därmed rinner fettet, på olika sätt, längs de olika knivarna...

Tillägg: Somliga plaster - och därmed somliga knivar - liksom stöter bort fettet, liksom galon stöter bort vatten, jag kallar dom släng-knivar, jag blir inte klok på dom.
Citera
2023-11-24, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Antar att jag är den äldre generationen. Riktigt smör håller sig ca 3 månader okylt innan det blir härsket. I svenskt klimat, kanske något mindre dom varma månaderna. Men inte har man det framme på bordet i en klump. Man har det i ett köksskåp och om man är känslig i en täkt smörbytta.

Har ingen aning om varför ni yngre väljer fejksmör som inte smakar något och är onyttigare. Men inte bryr jag mig heller. Är ni glada är det bra.

Ni måste väl ändå köpa riktigt smör om ni ska laga mat? Eller steker ni kött i bregott eller dylikt?

Jag tror det går att skylla på reklamen. Ingen gjorde reklam för riktigt smör, görs fortfarande inte. Medans alla fuskvarianter gör reklam utan like dygnet runt. Naturligtvis för att det är tio gånger bättre vinstmarginal på utspätt skit.

Det som är i kontakt med luft härsknar betydligt fortare, men det är ju bara att avlägsna, förstås.
Citera
2023-11-24, 23:10
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Det som är i kontakt med luft härsknar betydligt fortare, men det är ju bara att avlägsna, förstås.

Javisst enkel fysik. Eller är det kemi?

Men att dela ett paket smör i hälften och lägga upp är inte svårt. Klarar sig i rumstemperatur i månader. Äter man inte upp ett halvt paket smör på två månader är man anorektiker. Har aldrig testat men gissar att andra halvan står sig minst ett år i kylen.

Som sagt är man känslig så upptäckte mänskligheten smörbyttan för trehundra år sedan.

Själv tycker jag det räcker med att ställa in det i ett skåp.
Citera
2023-11-25, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Javisst enkel fysik. Eller är det kemi?

Men att dela ett paket smör i hälften och lägga upp är inte svårt. Klarar sig i rumstemperatur i månader. Äter man inte upp ett halvt paket smör på två månader är man anorektiker. Har aldrig testat men gissar att andra halvan står sig minst ett år i kylen.

Som sagt är man känslig så upptäckte mänskligheten smörbyttan för trehundra år sedan.

Själv tycker jag det räcker med att ställa in det i ett skåp.

De flesta tycker det är självklart, men att hävda att smör inte härsknar på tre månader blir lite missvisande.
Citera
2023-11-25, 00:19
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falconeer
För några år sen började jag upptäcka att smöret, eller snarare Bregott, Lätta och andra bredsmörvarianter, började ramla av smörkniven väldigt lätt, vilket kan vara lite irriterande. Nån annan som lagt märke till det?
Så betedde sig inte Bregott och Lätta förr i tiden. Då hängde bredsmöret sig kvar på smörkniven. Det fanns en "stickiness" i smöret, som har försvunnit.
Det måste ha skett nånting i tillverkningen eller att man börjat tillsätta nåt ämne som förändrat konsistensen. Nån som vet varför det blivit så?

Notera: Ja, jag vet att jag använder ordet "smör" lite slarvigt. Jag har inte märkt av denna förändring i konsistens gällande "riktigt smör" utan bara gällande bredsmörsmärken, som t.ex. Bregott och Lätta.
Temperaturen i ditt kylskåpet.
Citera
2023-11-25, 11:14
Medlem
Till att börja med: Skönt höra att andra har noterat samma förändring i konsistensen.
Tackar för alla förklaringar och olika tips. Helt klart finns det olika sätt att tacka problemet.

Vet inte hur mycket det hjälper men jag ska definitivt göra mig av med alla smörknivar som inte är av trä. Träknivarna har något mer fibrig yta där bredsmöret kan klänga sig fast i. Nobrainer egentligen.

Dock springer man ju på plast- och metallsmörknivar på arbetsplatser och när man är på besök hemma hos folk. I såna situationer är det dessutom nåt snäpp värre om smöret fular sig och ramlar på nån duk eller plagg. Så om inte alla för upp ögonen för problemet eller konsistensen förändras så kommer vi ändå att få leva med fallande bredsmörsklumpar.
Citera
2023-11-25, 23:40
Medlem
Kanastras avatar
Jag har franska smörknivar, såna 'melron' och har haft samma länge, och som du skriver så glider bregottet av nu mer.
Brer oftast med baksidan på en sked nu, annars ser det ut som när en tjej försöker studsa en pingisboll på ett pingisrack när jag laborerar med smöret vägen mellan bytta och smörgås
Citera
2023-11-25, 23:45
Medlem
Det är för att man försämrat bordsmargarinet genom att öka mängden rapsolja.

Måste säga att jag skrattar åt pöbeln som köper Bregott, trots prisökningar, för att de inte besitter förnuft nog att köpa smör och använda det istället.

Smör smakar bättre, är mycket nyttigare men är lite dyrare. Denna kostnad är en investering i min hälsa, då medan ni får slak kuk och cancer av bordsmargarinet, så står kuken som ett spett för att jag enbart håller mig till smör.

Men gråt på gråterskor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in