• 1
  • 2
2023-11-24, 01:47
Medlem
För några år sen började jag upptäcka att smöret, eller snarare Bregott, Lätta och andra bredsmörvarianter, började ramla av smörkniven väldigt lätt, vilket kan vara lite irriterande. Nån annan som lagt märke till det?
Så betedde sig inte Bregott och Lätta förr i tiden. Då hängde bredsmöret sig kvar på smörkniven. Det fanns en "stickiness" i smöret, som har försvunnit.
Det måste ha skett nånting i tillverkningen eller att man börjat tillsätta nåt ämne som förändrat konsistensen. Nån som vet varför det blivit så?

Notera: Ja, jag vet att jag använder ordet "smör" lite slarvigt. Jag har inte märkt av denna förändring i konsistens gällande "riktigt smör" utan bara gällande bredsmörsmärken, som t.ex. Bregott och Lätta.
Citera
2023-11-24, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconeer
Notera: Ja, jag vet att jag använder ordet "smör" lite slarvigt. Jag har inte märkt av denna förändring i konsistens gällande "riktigt smör" utan bara gällande bredsmörsmärken, som t.ex. Bregott och Lätta.
Bregott är smör blandat med rapsolja, Lätta är ett växtbaserat margarin.

Men i övrigt, upplever också att bordsmargarinen och Bregott numera halkar från kniven. Kanske de har blivit för bredbara? Som exempel verkar Bregott innehålla mindre smör numera. Lätta innehåller inget smör alls, men kanske fetthalten ändrats?
Senast redigerad av Pillerarm 2023-11-24 kl. 02:10.
Citera
2023-11-24, 02:14
Medlem
De äldre generationerna kan ofta ha äkta smör ute ur kylskåpet. Liksom att det står en klump på bordet bara 24/7. Jag antar att det här med kylskåpet gjort att vi yngre glömt att det går. Så äkta smör blir ju ofta superhårt i kylen, och då säljs det mindre av det än margarin. Bregott var väldigt hårt smör förr, men nu är där rapsolja i det.
Citera
2023-11-24, 02:15
Bannlyst
Du har väl blivit gammal och så har nån vänlig själ skruvat upp värmen åt dig

FHM rekommenderar 21 grader i lägenhetens, pluss ett par grader för riskmänniskor
Citera
2023-11-24, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveletter666
Du har väl blivit gammal och så har nån vänlig själ skruvat upp värmen åt dig

FHM rekommenderar 21 grader i lägenhetens, pluss ett par grader för riskmänniskor

Bredsmöret beter sig så när man tagit det direkt ur kylskåpet.
Upplever även bredsmörets förändrade egenskaper i kylslagna fikarum på jobbet.
Så nej, din teori håller inte som förklaring, även om du givetvis har rätt i att smör blir rinnigare av högre temperatur.
Citera
2023-11-24, 02:35
Medlem
Ekofetts avatar
Mindre fetthalt = mer bredbar, mindre energivärde.
Citera
2023-11-24, 07:07
Medlem
fullblods avatar
Tidigare var fetthalten 80%.
Nu är den 75%.
Minns inte när de ändrade, det var många år sedan.
Citera
2023-11-24, 07:37
Medlem
Det där med vidhäftningen mot kniven är ett problem som kommer och går men jag upplevde det aldrig för +20 år sedan.

Måste ha med variationer i tillverkningsprocessen att göra. Jäkligt irriterande ibland!
Citera
2023-11-24, 08:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
För några år sen började jag upptäcka att smöret, eller snarare Bregott, Lätta och andra bredsmörvarianter, började ramla av smörkniven väldigt lätt, vilket kan vara lite irriterande. Nån annan som lagt märke till det?
Så betedde sig inte Bregott och Lätta förr i tiden. Då hängde bredsmöret sig kvar på smörkniven. Det fanns en "stickiness" i smöret, som har försvunnit.
Det måste ha skett nånting i tillverkningen eller att man börjat tillsätta nåt ämne som förändrat konsistensen. Nån som vet varför det blivit så?

Köp riktigt smör så är problemet löst.
Citera
2023-11-24, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Köp riktigt smör så är problemet löst.
Problemet med smör är att det är väldigt hårt i kylskåpstemperatur.

Men visst, har man lite omsättning så kan man ha det i rumstemperatur.

Om det sedan sitter lättare kvar på smörkniven, har jag inte en aning om. Jag har mitt smör i kylen, och använder det till att steka i.
Citera
2023-11-24, 08:18
Medlem
Citat:

låt smörkniven ligga i kylskåpet på smörpaketet innan så kniven är kall, då slipper du det problemet.
Citera
2023-11-24, 09:13
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Bregott är smör blandat med rapsolja, Lätta är ett växtbaserat margarin.

Men i övrigt, upplever också att bordsmargarinen och Bregott numera halkar från kniven. Kanske de har blivit för bredbara? Som exempel verkar Bregott innehålla mindre smör numera. Lätta innehåller inget smör alls, men kanske fetthalten ändrats?
Bregott får inte kallas för smör för det är inte smör. Det är en "Matfettsblandning"

Mattfettsblandning, låter det gott? Låter det hälsosamt?

Jag startade en tråd här på flashback, med anledning av de höga priserna på matfettsblandningar (som alltså nu är dyrare än orginalet de kopierar) om folk gått tillbaka till smör.

Det skulle jag inte gjort. Det slog verkligen slint hos alla rättshaverister när jag skrev att breäckligt inte var smör.

Men det är väl bra att de tillsatt nya kemikalier som gör att matfettsblandningen lossnar enklare från kniven = mindre disk.

Många roliga tips i tråden, dvs utan det man borde ge "köp smör" istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in