• 1
  • 2
2023-11-23, 13:40
Medlem
F.Hansens avatar
Fattar inte grejjen hur denna enigma ska lösas med pizzastenar och värma ugnen i en timme.

Jag brukar lägga min hemmagjorda pizza i en gjutjärnspanna på 3:an/4:an och gräddar klart botten.
Sen blastar jag ovansidan med grillvärme i ugnen.
Resultatet blir väldigt bra så är det någon som kan förklara varför folk inte gör detta?

Mvh hehe
Citera
2023-11-23, 13:47
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Fattar inte grejjen hur denna enigma ska lösas med pizzastenar och värma ugnen i en timme.

Jag brukar lägga min hemmagjorda pizza i en gjutjärnspanna på 3:an/4:an och gräddar klart botten.
Resultatet blir väldigt bra så är det någon som kan förklara varför folk inte gör detta?

Mvh hehe

För att de flesta nöjer sig med att lägga sin pizza på en vanlig bakplåt gissningsvis. Är nog inte många mer än de som gått på hypen som äger en "pizzasten". Kul att du tar upp frågan dock. Jag och tjejen var ute och handlade lite smågrejer förra helgen när jag upptäckte pizzaspadar, kunde inte låta bli att garva och fråga vad fan det är för galningar som köper en stor jävla pizzaspade att ha hemma. Men å andra sidan finns det folk som till och med köper pizzaugnar. Typ den här: https://www.elgiganten.se/product/he...E&gclsrc=aw.ds
Citera
2023-11-23, 14:00
Medlem
Citat:

Mvh hehe

Jag har en ännu enklare variant. Jag brukar ta en vanlig plåt och värma på riktigt ordentligt i ugnen. Sen drar jag över min pizza på den heta plåten och gräddar allra högst upp med grillen på. Får till "leopardfläckarna" på botten och nice yta på toppen 😊
Citera
2023-11-23, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffRyder
Jag har en ännu enklare variant. Jag brukar ta en vanlig plåt och värma på riktigt ordentligt i ugnen. Sen drar jag över min pizza på den heta plåten och gräddar allra högst upp med grillen på. Får till "leopardfläckarna" på botten och nice yta på toppen 😊
Har du märkt att grillen på ugnen slutar att grilla när ugnen uppnått den valda temperaturen?

Sedan kan såklart pizzan bli bra ändå.

Vitsen med pizzasten är att få undervärme, men att det skulle bli vansinnigt bättre med en sådan har jag svårt att tro.
Citera
2023-11-23, 14:31
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:

En vanlig plåt håller inte mycket värme, med min metod kan du grädda en tjockare pizzabotten perfekt.
Citera
2023-11-23, 14:33
Medlem
Sladdarens avatar
Handlar ju om att ta ett material som stål eller gjutjärn och värma upp det till ett maximum i en ugn med maximalt 300 grader

Inte ovanligt att grädda pizza i en gjutjärnspanna typ som en pannpizza, deep dish pizza, pajpizza mm eller annat tunnare pizzadeg

Poängen med pizzastål är att det helt enkelt har bättre fysiska egenskaper för värme för tunnare pizza än gjutjärnspannan

Egentligen behöver man inte heller ha maxvärme på gjutjärn eller förvärma om man gör pann pizza stil förresten så skrev lite tokigt där. Mycket olivolja i botten på gjutjärn är ett bra tips
Senast redigerad av Sladdaren 2023-11-23 kl. 14:36.
Citera
2023-11-23, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Har du märkt att grillen på ugnen slutar att grilla när ugnen uppnått den valda temperaturen?

Sedan kan såklart pizzan bli bra ändå.

Vitsen med pizzasten är att få undervärme, men att det skulle bli vansinnigt bättre med en sådan har jag svårt att tro.

Citat:
En vanlig plåt håller inte mycket värme, med min metod kan du grädda en tjockare pizzabotten perfekt.

Jag har en pizzasten men tycker den är för liten så testade med en plåt istället och resultatet blir samma.
Citera
2023-11-23, 14:38
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Jajamen det stämmer
Citera
2023-11-23, 14:40
Medlem
Citat:
Jag har en pizzasten men tycker den är för liten så testade med en plåt istället och resultatet blir samma.
Kan tänka mig att skillnaden är så marginell att gemene pizzaätare inte märker något.

Men som med mycket förekommer det trender, nu verkar det heta vara en airfryer. För några år sedan var det en bakmaskin, och innan dess en mikrovågsugn.

Ibland så finns det vissa fördelar, men för det mesta funkar det att laga mat som man mer eller mindre alltid gjort, men visst. Elspisen har klara fördelar framför den vedeldade.
Citera
2023-11-23, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QAnon
Tror du man kan göra pizza på exakt samma sätt som pizzoriorna om man köper den du länkar?
Kul läsa att Sveba är marknadsledande med pizzaugnar globalt. Vi senskar har inte bara gjort kebabpizza, vi gör även den mest sålda pizzaugnen.

Om det de säger nu stämmer.

En Sveba har rejäl botten, och det är därifrån mycket värme kommer, och den svalnar inte så snabbt. Något som också en pizzasten levererar. Italienska ugnar har vad jag förstått en botten med typ tegelstenar, alltså inte en helt slät botten som en Sveba.

Så om man vill ha en riktig italiensk pizza, så investerar man i ett gäng tegelstenar. Om man nu inte vill lägga lönen på en pizzasten.
Citera
2023-11-23, 15:19
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QAnon
Intressant ugn.

Vad tror du skillnaden är mellan den och de ugnar som pizzeriorna har? Denna som du länkar går det bara att ha max 1 pizza i.

Tror du man kan göra pizza på exakt samma sätt som pizzoriorna om man köper den du länkar?

Inte den blekaste men såg att det finns ett exemplar på Elgigantens outlet: https://www.elgiganten.se/product/ou...-spz820/694450 bara att beställa och testa. Glöm bara inte att berätta om resultatet här. Behöver du grädda mer än en pizza åt gången är det bara att köpa fler ugnar eller ännu hellre en riktig pizzaugn så du kan jämföra ordentligt.

Pizza är gott och käkar man några i veckan är det nog värt med en egen ugn.
Citera
2023-11-24, 23:05
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Kul läsa att Sveba är marknadsledande med pizzaugnar globalt. Vi senskar har inte bara gjort kebabpizza, vi gör även den mest sålda pizzaugnen.

Om det de säger nu stämmer.

En Sveba har rejäl botten, och det är därifrån mycket värme kommer, och den svalnar inte så snabbt. Något som också en pizzasten levererar. Italienska ugnar har vad jag förstått en botten med typ tegelstenar, alltså inte en helt slät botten som en Sveba.

Så om man vill ha en riktig italiensk pizza, så investerar man i ett gäng tegelstenar. Om man nu inte vill lägga lönen på en pizzasten.

Bra ironi, den uppskattar jag. Har heller aldrig förstått det hela med att pizza ska vara en hel vetenskap. För mina enkla smaklökar fungerar det bra att grädda i en helt vanlig ugn utan tillbehör.

Vad som däremot spelar roll är ju hur man gör degen och hur man fördelar påläggen. Samt vilken kvalite på dessa man väljer. Eller spelar roll och spelar roll, det är ju alltid godare när man gör det själv. Inte för att jag föraktar en sunkpizza när man är hungrig.

Jag får ibland känslan av att dom där som pimpar ugnen inte har en aning om hur man gör deg eller köper toppings.
Det blir lite den där ybergrabbiga grejen att man har en värstingbil men inte kan backa med släp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in