2023-11-24, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag är förvånad att NÅGON överhuvudtaget fortfarande väljer att jobba inom psykiatrin. Mera otacksamt jobb får man leta efter…

Och precis ALLA vet hur man borde göra trots bristande resurser både när det gäller personal och lokaler.. Det är bara de som jobbar inom psykiatrin som är INKOMPETENTA och rent av SADISTISKA hela gänget.

🤔🥱😴
Då så många VET hur det borde skötas skulle man kunna tro att psykiatrin inte hade några problem att anställa rätt personer. Fast det kan ju vara så att de som VET hur det borde skötas är just de som är målgruppen för psykiatrin. Så förmodligen vet de väldigt lite när det kommer till kritan annars hade de väl botat sig själva?
Citera
2023-11-24, 13:22
Medlem
Citat:
Ibland låter det som att man borde tvångsvårda alla som överhuvudtaget söker sig till psykvården. Så att de inte kan ta livet av sig..

Samtidigt säger vissa att samtalsterapin har ingen verkan. Medan andra anser att piller är det riktiga hånet gentemot en medmänniska som mår dåligt..

Elitidrottare är en grupp för sig eftersom de har drillats till att INTE lyssna på sin kropp utan köra järnet fast kroppen skriker: nej nej nej .. Till slut är det svårt att veta vad som ska anses vara normalt eller har man passerat en yttre gräns?

Hade man låst in henne (hypotetiskt) ”för hennes eget bästa” hade det säkerligen väckt enormt mycket kritik.

Men man kan ju inte ordinera två livvakter för folk som mår dåligt. Hur gärna man än skulle vilja.

Där skulle kompisar och släktingar kunna komma med i bilden..

Sen borde uppfostran även av våra elitidrottare innebära att livet inte består endast av idrott. Några andra intressen borde man ha trots att man brinner för sporten.

Men jag inser att det är svårt när idrotten kräver ”allt” av en redan i ung ålder. Och vissa har viljan att bli världsmästare 🤔.

Någon skrev här att barnperspektivet går bort i och med att hon var vuxen. Jag håller inte med. Man är barn till sina föräldrar resten av livet och allt det som barnet har upplevt i ung ålder påverkar det i vuxen ålder.

Brodern skrev att hon var envis och bestämd. Det är ju bra egenskaper i vissa fall - i andra skapar de problem för individen.
Nu uppfattade jag det som att hon ville stanna men att dom skrev ut henne ändå, tyvär
Citera
2023-11-24, 13:24
Fy fan svenskar tar livet av sig i brist på resurser i sjukvården för kaosbabbarna dränerar Sverige
Citera
2023-11-24, 13:25
Citat:
Ursprungligen postat av BobboSundgren
Hon hade ju hjärtproblem utan diagnos och tappade nog hoppet om att kunna nå sina mål.

1. Under 2021 kom det in totalt 99 211 rapporter om misstänkta skadliga och oavsedda reaktioner på läkemedel. Det kan jämföras med året innan då antalet var 7 999.

2. Alltfrån små studier redan under början av 2021 till stora studier i slutet av 2021, bekräftade ökad förekomst av hjärtmuskelinflammation hos främst unga män som vaccinerats med Pfizer-Biontechs covidvaccin – och ännu högre för dem som fått Modernas vaccin, enligt Läkemedelsverket.

3. En ny schweizisk studie med undersökningar gjorde under längre tid efter covidvaccineringen, bekräftar milda hjärtskador hos 1 av 35 som har fått mRNA-vaccinen mot Covid från Pfizer och Moderna.

4. En grupp EU-parlamentariker har fått svar från EMA på begäran att stoppa covidvaccinen. Svaret är chockerande: EMA svarar att covidvaccinen inte var menade att stoppa smitta eller ges till personer under 60 år - samt att läkare och annan vårdpersonal hade fått direktiv att varna om alla allvarliga biverkningar till den som vaccinerades.

Många offer för plandemin
Citera
2023-11-24, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är ett vanligt symtom vid anorexia.

Hon har sannolikt ätit för lite under långa perioder och därmed fått näringsbrist. Att åtgärda sådana prooblem kan ta ett halvår med rätt kost och medicinering. Det verkar inte som hon över huvudtaget utretts eller haft någon riktig vårdplan.

Depressioner och psykiska problem är klara tecken på näringsbrist, framförallt av viktiga fettsyror. De kan i viss mån lindras av psykofarmaka, men man måste åtgärda ursprungsproblemet. I sådana fall så bör man använda sig av en dietist som sätter upp ett matschema av den typ som idrottare använder och som denne måste följa slaviskt ihop med lättare motion.

Hon drev ju en matinriktad vlogg med sin pojkvän där de bland annat tillsammans åt 50 semlor, Sveriges största kebabrulle på 4 kg, 100 nuggets resp 30 st korv med bröd på två olika löprundor samt vid ett tillfälle 10 000 kcal (5000 kcal var) under ett milpass. Så någon typisk anorektiker verkar hon inte vara.

https://www.youtube.com/watch?v=-1_Z9Am6VFw
Citera
2023-11-24, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnusAvnjutare
Hej såg att löparen Emilia Brangefält tyvärr gått bort, men hittade inte dödsorsaken. Vet någon orsaken till hennes tragiska död?
Hon fick DES-s.
Undernärd av träning som ger diffusa
symtom i början. Slutar med hormonrubbning, depression etc. Tycker dock att hennes förening borde haft koll!
Mycket tragiskt.
Vila i frid❤️
Citera
2023-11-24, 14:36
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmliv
Hon fick DES-s.
Undernärd av träning som ger diffusa
symtom i början. Slutar med hormonrubbning, depression etc. Tycker dock att hennes förening borde haft koll!
Mycket tragiskt.
Vila i frid❤️

Var har du fått det ifrån? Gissar du det? Har du läst hennes sista inlägg på Instagram? Hon är ”superledsen” att hon inte kan träna pga hjärtklappning. Läkarna vet ej vad det beror på. Alla hennes värden är bra.
Citera
2023-11-24, 14:42
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Mja inte alla. Jobbar inom psykiatrin. Dock klart bra att ha övervakning.

Högfunktionerande man måste vara väldigt tydlig med sina intentioner att ta livet av sig. Läkaren som bedömde kanske faktiskt gjorde en rimlig bedömning i stunden, vi vet inte hur det såg ut under samtalet.
Lite freak suicide med tanke på hur hans liv såg ut. Det är inte alltid lätt att göra korrekta bedömningar på folks psykiatriska tillstånd.

Ok låter märkligt.

Läs igen så ser du att jag skrev nästan alla.
Sen behöver "man mår sämre" inte nödvändigtvis betyda samma sak som att man blir mer suicidal av medicinen. När man mår så dåligt så kan det räcka med att en medicin tex stör ens sömn för att man ska bli mer motiverad att faktiskt avsluta livet. Med andra ord, det kan vara till synes ofarliga biverkningar som blir livsfarliga, och såna biverkningar får man i princip alltid när man sätter in en medicin.

Du tappade mig? Vad pratar du om? Vem är han?

Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Har du själv jobbat inom psykiatrin? Det har jag. Håller inte med dig. Majoriteten som jobbar i psykiatrin har empati just för att de själva vet hur det är att må dåligt eller har naturlig empati och en välvilja.

Ni tar enstaka fall och generaliserar hela psykiatrin till ett rövhål. Ni borde nästan skämmas. Det är MÅNGA patienter som får god hjälp och blir bättre.

Men - det sagt så håller jag ändå med om att psykiatrin är bristfällig och utdaterad. Alldeles för mycket fokus på piller och förvaring. Listan kan göras lång på vad som är fel, men det är ett sjukt svårt jobb pga det mänskliga psyket är extremt komplicerat.

Först och främst tog du påståendet ur sin kontext, jag pratade om de som arbetar specifikt på akutpsyk. Det finns ingenstans på psykiatrin jag blivit så dåligt bemött som på akuten, gång efter gång. Sammanfattar jag HELA psykiatrin inkl. alla kuratorer osv i öppenvården så har absolut majoriteten empati. För att svara på din fråga, nej jag jobbar inte på psykiatrin, jag är patient och är en av de som blir bemött av dessa personer. Hur empatiska de är i fikarummet är inte relevant överhuvudtaget, det är bemötandet med patient som är det viktiga i jobbet och det kan jag vittna om.

Är det verkligen det? Menar du att det är många människor som blir inlagda under en period och sen åker hem och lever lyckliga resten av livet? De gånger jag legat inlagd och pratat med patienterna som ligger inne så tror jag inte jag träffat en enda som inte legat inne regelbundet. De flesta som ligger inne, enligt min erfarenhet, ligger inne regelbundet och återkommande. Om det verkligen fungerade och hjälpte skulle väl dessa personer inte återkomma gång på gång? Det talar emot sig själv. Det kanske inte framgick så tydligt i mitt föregående inlägg men jag pratade främst om de som lever med långvariga psykiska tillstånd och sjukdomar, inte om de som går igenom en temporär livskris.

Jag har en IBS sjukdom också, så jag kan jämföra med den.. från somatiska vården har jag fått hjälp med hur och vad jag ska äta, vad jag inte ska äta, vad jag behöver mer av, hur stress påverkar och en massa annan viktig information och vägledning. Det har även utrett vilka brister jag har i näringsintaget och hjälpt mig hitta rätt näringsdryck och vätskeersättning för att kompensera det. Allt det tillsammans med en bra medicinering har hållit mig ifrån slutenvården i 15år, och inte minst så märker jag knappt av min sjukdom i vardagen heller om jag bara följer planen. Om vi då jämför det med psykiatrin.. vad de lärt mig om min sjukdom? Ingenting. Vad de lärt mig om mina symtom? Ingenting. Vad de lärt mig om min NPF? Ingenting. Vad de lärt mig om sambandet mellan mina diagnoser? Ingenting. Det enda de gjort är att försöka medicinera mig och låtit mig prata. Psykiatrin har inte bidragit ett skit till vad jag kan om mina diagnoser. De har inte kommit med några andra konkreta tips än "sov och ät på regelbundna tider" och vilka tabletter de tycker jag ska trycka i mig. Hade somatiska vården gjort likadant med min IBS så hade jag förmodligen legat inne regelbundet där också.

Ang att psyket är komplext så vågar jag påstå att psykiatrin ofta gör det mer komplicerat än de behöver vara. Om psykiatrin kunde acceptera att alla fungerar olika och att man inte kan tvinga in alla i samma form så skulle allting gå mycket smidigare. Människor är inte likadana, man kan inte behandla alla likadant så som psykiatrin gör.
Citera
2023-11-24, 14:52
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ibland låter det som att man borde tvångsvårda alla som överhuvudtaget söker sig till psykvården. Så att de inte kan ta livet av sig..

Samtidigt säger vissa att samtalsterapin har ingen verkan. Medan andra anser att piller är det riktiga hånet gentemot en medmänniska som mår dåligt..

Elitidrottare är en grupp för sig eftersom de har drillats till att INTE lyssna på sin kropp utan köra järnet fast kroppen skriker: nej nej nej .. Till slut är det svårt att veta vad som ska anses vara normalt eller har man passerat en yttre gräns?

Hade man låst in henne (hypotetiskt) ”för hennes eget bästa” hade det säkerligen väckt enormt mycket kritik.

Men man kan ju inte ordinera två livvakter för folk som mår dåligt. Hur gärna man än skulle vilja.

Där skulle kompisar och släktingar kunna komma med i bilden..

Sen borde uppfostran även av våra elitidrottare innebära att livet inte består endast av idrott. Några andra intressen borde man ha trots att man brinner för sporten.

Men jag inser att det är svårt när idrotten kräver ”allt” av en redan i ung ålder. Och vissa har viljan att bli världsmästare 🤔.

Någon skrev här att barnperspektivet går bort i och med att hon var vuxen. Jag håller inte med. Man är barn till sina föräldrar resten av livet och allt det som barnet har upplevt i ung ålder påverkar det i vuxen ålder.

Brodern skrev att hon var envis och bestämd. Det är ju bra egenskaper i vissa fall - i andra skapar de problem för individen.

I Emilias fall så fick hon ju inte ens komma in.. hon sökte sig frivilligt till vården och således ingen anledning till tvångsvård. Problemet i den här tragiska historien är ju att hon blev hemskickad. Hade hon blivit tagen på allvar och fått ett rum på slutenvården hade hon förmodligen levt idag.

Bara för att bemöta det du skrev så kanske inte utomstående människor ska ha så jävla mycket åsikter om psykiatrin. Det jag menar är att de som gnäller om hur fruktansvärt det är med bältningar och tvångsvård, men själva aldrig varit utsatta, gör mer skada än nytta. Folk bara älskar att kritisera och skrika högt om saker de inte är insatta i. Ibland är tvångsåtgärder det bästa för patienten.
Citera
2023-11-24, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vg650
Sorglig historia, hennes bror skrev på insta:

Ni som känner min syster vet att hon är otroligt ambitiös, envis, glad och framför allt stark. Men stark behöver också hjälp. Den 12 nov 2023 stack du ut din hand till den psykiatriska vården. En hand för att en dag kanske bli bättre. En hand för att en dag återvända till din sport. En hand om att en dag finna lycka. Men det var ingen som tog din hand. Istället fick du skriva ut dig själv på grund av bristen av personal och åka hem. Åka hem med en tom hand full av ångest, oro och jobbiga tankar.

Dagen efter tog hon sitt liv.

lås in de ansvariga och släng nyckeln

flyga hit terrorister från palestina, det finns det alltid pengar för
Citera
2023-11-24, 16:44
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Fy fan svenskar tar livet av sig i brist på resurser i sjukvården för kaosbabbarna dränerar Sverige

Är bara i sjukvården det finns vård
är det vård som behövs, tryckai folk piller istället för
hjälpa ?, återställa saker...
Nu kanske de inte gäller henne, men kolla hur allt har blivit, finns inget kvar från vår uppväxt...
Citera
2023-11-24, 16:51
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
Sorglig historia, hennes bror skrev på insta:
En hand om att en dag finna lycka

Tung sport och idrottsutövning gör kvinnor infertila, schizofrena och olyckliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in