2023-11-24, 17:00
Citat:
Ursprungligen postat av Kronhjort111
Ja men kan säga såhär. En liten del av patienterna tar väldigt mycket av vårdens resurser. Folk som bara återkommer och återkommer och vill bli inlagda för samma sak hela tiden, som är stökiga i väntrummet, inte beter sig lämpligt, skriker eller är påverkade av alkohol och droger. De kan inte vara kvar. Kommer man in lugnt och stilla och väntar på sin tur brukar man inte bli utskickad.

Nu vet jag inget om ditt fall. Men detta är min erfarenhet.

Kan intyga att man kan bli utskickad även om man är lugn och stilla och väntar på sin tur. Speciellt om man kommer själv och berättar om självmordstankar, då tas man inte på allvar, utan ska återkomma om det "blir värre".

Tycker dock att det är intressant att man ska behöva "bete sig lämpligt" för att få hjälp enligt dig. Om man har tappat förmågan att hantera sig själv och sina känslor (inte helt ovanligt vid psykisk sjukdom) så får man skylla sig själv, eller?

Sen går mina tankar till de stackars själar som lider och kämpar och speciellt till Emilia Brangefält, vila i frid 💕
Senast redigerad av unzipit 2023-11-24 kl. 17:02.
Citera
2023-11-24, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unzipit
Kan intyga att man kan bli utskickad även om man är lugn och stilla och väntar på sin tur. Speciellt om man kommer själv och berättar om självmordstankar, då tas man inte på allvar, utan ska återkomma om det "blir värre".

Tycker dock att det är intressant att man ska behöva "bete sig lämpligt" för att få hjälp enligt dig. Om man har tappat förmågan att hantera sig själv och sina känslor (inte helt ovanligt vid psykisk sjukdom) så får man skylla sig själv, eller?

Jag tänkte mer på personer som var påverkade eller våldsamma. Som får vända i dörren. Låter som att du åtminstone fick ett samtal och sen blev hemskickad. Säger inte att psykiatrin är välfungerande.
Citera
2023-11-24, 17:11
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unzipit

Sen går mina tankar till de stackars själar som lider och kämpar och speciellt till Emilia Brangefält, vila i frid 💕

Det är exakt så vården resonerar, ändå är det först när du lever jävel som du får uppmärksamhet.. mycket märkligt. Beter du dig lämpligt blir du som du skriver, hemskickad och uppmuntrad att återkomma om det blir värre. Sen blir det värre och då blir du hemskickad för att du inte beter dig lämpligt.

Skulle du mot förmodan bli tagen på allvar och inlagd, om än på tvång, så är det ditt ansvar som patient att ansvara för dig själv. De kan bokstavligen säga åt dig "Vi anser att du inte kan ta ansvar för dig själv och lägger in dig på LPT. Nu när du är på avdelningen är det ditt ansvar sköta dig".
Citera
2023-11-24, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vg650
Hon drev ju en matinriktad vlogg med sin pojkvän där de bland annat tillsammans åt 50 semlor, Sveriges största kebabrulle på 4 kg, 100 nuggets resp 30 st korv med bröd på två olika löprundor samt vid ett tillfälle 10 000 kcal (5000 kcal var) under ett milpass. Så någon typisk anorektiker verkar hon inte vara.

https://www.youtube.com/watch?v=-1_Z9Am6VFw

Nu har jag ingen aning om hon hade någon ätstörning, men det finns ju andra saker än anorexia, typ bulimi där man hetsäter och sedan måste göra sig av med maten.
Citera
2023-11-24, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Enligt hennes instagram, postat för två veckor sedan, har hon haft problem med hög puls och har inte kunnat träna sen i somras.

https://www.picuki.com/media/3228573567368417306
Skriker v@ccin biovapnet långväga! kan någon som kände henne verifiera det jag påstår? kan nämligen rädda andra ungas liv .. Så länge folk nu kan leva för som flugor runt mig alla fall samtliga vaccinerade de flesta med AIDS.
r.i.p Emilia
Citera
2023-11-24, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Att hon dog i psykisk ohälsa är bekräftat, men mer exakta slutsatser än så är inget annat än trådsanningar. Sluta dra slutsatser utifrån ytliga spekulationer. Emilia var maraton- och traillöpare och tycks ha tränat sedan barndomen, att hon var späd och muskulös är knappast något konstigt. RED-S nämns i kommentarsfältet på hennes instagram, men verkar ej vara bekräftat.

Det är oacceptabelt att en person som faktiskt räcker ut handen efter hjälp ska nekas den. Oerhört tragisk situation.

REDs led hon sannolikt av eftersom en majoritet av uthållighetsidrottare lider av det. Men att lida av relativ energibrist innebär inte att man för den sakens skull lider av en ätstörning. Särskilt inte anorexia då det inte hade varit möjligt att prestera på den nivån hon gjorde med anorexi.

Led hon av en ätstörning var det sannolikt någonting hon och föreningen jobbade tillsammans för att komma till rätta med.

Men att som elitidrottare helt tvingas sluta röra på sig tär på psyket. För vem som helst tär det enormt på psyket att vara sängliggandes och få arbetspuls av att ta sig upp från sängen och inte kunna röra på sig nämvärt.

Sen kan man för den sakens skull må skit av helt andra anledningar också, precis som alla icke-atleter.

Tragiskt, vila i frid.
Citera
2023-11-24, 20:14
Medlem
99% felaktiga svar i den här tråden.

Emilia Brangefält fick POTS syndrom, en dysfunktion på det autonoma nervsystemet som gör att man får hög puls i stående position mm. Det är inget som de flesta läkare är utbildade på i Sverige, inte ens kardiologer, och patienter hamnar därmed ofta mellan stolarna.

Att gå från att vara elitidrottare till att få POTS och knappt orka ta en promenad, dvs få sina drömmar krossade, och samtidigt veta att något är allvarligt fel med hjärtrytmen men bli negligerad av sjukvården över 20 gånger, måste varit otroligt tufft för henne.

Det hade ingenting med psykiatriska problem att göra egentligen. Hon fick inte rätt hjälp/diagnos av sjukvården, och det blev för mycket tillslut.
Citera
2023-11-24, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjuna5
99% felaktiga svar i den här tråden.

Emilia Brangefält fick POTS syndrom, en dysfunktion på det autonoma nervsystemet som gör att man får hög puls i stående position mm. Det är inget som de flesta läkare är utbildade på i Sverige, inte ens kardiologer, och patienter hamnar därmed ofta mellan stolarna.

Att gå från att vara elitidrottare till att få POTS och knappt orka ta en promenad, dvs få sina drömmar krossade, och samtidigt veta att något är allvarligt fel med hjärtrytmen men bli negligerad av sjukvården över 20 gånger, måste varit otroligt tufft för henne.

Det hade ingenting med psykiatriska problem att göra egentligen. Hon fick inte rätt hjälp/diagnos av sjukvården, och det blev för mycket tillslut.

Tror du har 100% rätt. Jag var idrottsman på myycket lägre nivå men behövde sluta i samma ålder för en ganska liten skada jämfört med denna tjejen. Var deppig som fan ett tag
Citera
2023-11-24, 20:28
Medlem
Apropå rubriken, är inte dödsorsaken klarlagd sedan länge? Kanske läge att starta en en ny tråd:
”Varför kan inte den värdelösa svenska psykvården ta hand om utflippade elitidrottare”.
Med underrubriken: ”Så länge de plockar guldmedaljer till Sverige är det ok”.
Citera
2023-11-24, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Tror ni detta är lite av misstag?? Det är avsevärt mer cyniskt än så mina kära medflashbackare. Det är medveten agenda att bryta ner svensk sjukvård, göra den till en pajas-cirkus så att man kan eliminera fler patienter (i.e fler patient stannar hemma med sin sjuka kropp, och fler människor direkt dör av sina åkommor).

Visst må så vara ett ekonomiskt motiv- att eliminera svenska patienter
Citera
2023-11-24, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det finns undersökningar (nej, jag kan inte länka) som visar att motion (inte sport på elitnivå) har lika bra terapeutisk resultat som samtalsterapi med en psykolog.

Det finns även forskning som visar att den som man samtalar med inte behöver vara en utbildad psykolog/terapeut utan samtal med en god vän som orkar lyssna kan ha samma effekt hos patienten som terapisessioner.

Men insidans hör fall riktas ilskan alltid mot vårdpersonalen/systemet/psykiatrin etc som ”vägrar” att hjälpa patienten.

Var var hennes vänner/släktingar/familjemedlemmar när hon behövde hjälp?

Man kan ju alltid säga att vi ”betalar höga skatter” för att få hjälp när vi behöver, men precis allt kan inte botas mha höga skatter.

Lyssna nu, och lyssna noga. Om du svarar så tänk över dit svar mycket noga.
Visst är jag mer på att träning är bra, men det du säger om var hennes vänner mfl vart är att gå över gränsen, du kan vara en vän och tänkta det är på fel väg med någons mående men, ja du fattar. Kanske du är värd en hårt knuten hand mot
Ditt ansikte? Jag tror inte du fått det,det gör ont, jövligt ont, men du ska nog ha en sådan. Skriv i pm till mig
Citera
2023-11-24, 20:55
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Är du helt säker på den uppgiften? När och var, mer exakt? Har det stått om olyckan, rent generellt, utan att Emilias namn nämnts?

Tack på förhand.

Ja jag är hundra procent säker. Vill inte riskera att outa mig men jag fick uppgiften redan förra veckan, men utan att veta att det var hon. Den person som sa det mådde inte bra den dagen och berättade att det berodde på att hennes väns dotter kastat sig framför tåget nån dag innan. Vännens dotter var elitidrottare.
När det hamnade i media några dagar senare så förstod jag vem det var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in