2023-11-23, 05:24
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Men vafan… säljer du för en mille blir man ju nyfiken på bonusutfallet. Hur mycket bonus blev det för juli mellan tummen och pekfingret? Eller är det bonus på årsbasis?
Du måste tänka på att detta är 20 år sedan. Jag blev också förvånad och undrade hur man skulle få lön för månader när man inte sålde så mycket. Mina arbetskamrater säger att det löser sig alltid på ett bra sätt. Våran bonus var på 3,3 %. Jag kommer inte ihåg vad lönen var men jag vet att vi fick alltid ut ungefär 14-15.000 För 20 år sedan. Vi hade sommarjobbare som kom och jobbade mellan juni och september. Dessa personer plockade ungefär mellan 30 och 35.000 svenska varje månad under tre månader. Det innebär att det var väldigt perfekt att jobba på semestern. Fördelen med detta jobbet var att man alltid hade samma lön. När man var fast anställd så sparade man mer eller mindre lönen på sommarmånaderna och fördelade upp detta så att man skulle få en bra lön månadsvis. Det bästa var att man jobbade fyra dagar. Mellan november och mars månad. Det var ungefär fem timmars arbetstid under denna tiden. På sommaren kunde man jobba 12-13 timmar. Det var ändå ett väldigt häftigt arbete för att man hade mycket glass på hemmaplan och bra förmåner.
Citera
2023-11-23, 05:37
Bannlyst
Glassbilen går runt genom att sälja glass till ett högre värde än sina omkostnader!
Citera
2023-11-23, 05:40
Medlem
UtvisaFlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
COOP 18 glassbåtar för 135kr

Glassbilen 8 glassbåtar för 139kr

Ja, det är dyrt på coop.
Citera
2023-11-23, 06:17
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Denna fråga är något jag också ställt mig. De gånger jag ser glassbilen parkerad så är det väldigt sällan man ser några kunder.
När jag var liten på 70-80 talet så möttes hela villagatan upp när glassbilen kom. Det var alltid minst fyra fem mammor där och köpte pinnglassar åt oss glada barn.
Citera
2023-11-23, 06:34
Medlem
Det är ju helt kart en unik affärsmodell och det finns väl bara en aktör idag?
Jag tänkter vad månadskostnaden är för en affärslokal på en central plats mot en bil som täcker ett mycket större område.
Citera
2023-11-23, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Dock ska sägas att glassbilens glassbåtar är gjorda på grädde. Det betvivlar jag att coops glassbåtar är gjorda av. Inte ens gb har gräddglass numera.
Nu menar jag inte att det var coops egna märke (om de har något) utan att ett paket glassbåtar från SIA och det står att de innehåller grädde.
Citera
2023-11-23, 07:07
Medlem
Per-Automatiks avatar
Jag överhörde två mammor som pratade om glassbilen häromveckan. En av dem sa att hennes dotter alltid ville ha glass hemma. Den andra sa att hon brukade köpa pizza. Någon av dem nämnde att de handlat för 900 sist. Ungefär där har du svaret.
Citera
2023-11-23, 07:38
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Nu menar jag inte att det var coops egna märke (om de har något) utan att ett paket glassbåtar från SIA och det står att de innehåller grädde.

Ok då är jag med. SIA är gräddglass så det är bra pris i jämförelse.
Citera
2023-11-23, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovmastaren
Oavsett så undrar man ju hur mycket det kostar (bensin, försäkringar, hjulslitage, bilen ska servas etc) och klart man är nyfiken på hur mycket glass som säljs i november från en bil om det nu är en provisionsbaserad lön.

Hade varit kul om någon glassbilsförsäljare läste i tråden och kunde svara.

Vad får dig o tro att jag inte är eller har varit glassbilsförsäljare?
Citera
2023-11-23, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Källa på att de enbart jobbar på provision? Svårt att tänka mig att ett så välkänt företag som Hemglass inte skulle betala ut någon fast lön.

Bli anställd hos dom så lär du märka det. Du får en baslön om du uppnår lägsta budgetnivån för försäljning.

Deras arbete faller mellan transport och försäljning, dom har inget starkt fack och därmed usla arbetsvillkor.
Citera
2023-11-23, 08:32
Medlem
Där jag växte upp levererade en av glassbilens chaufförer även narkotika. Hans lönsamhet var okay ända tills han åkte fast.
Citera
2023-11-23, 08:41
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Denna fråga är något jag också ställt mig. De gånger jag ser glassbilen parkerad så är det väldigt sällan man ser några kunder.
När jag var liten på 70-80 talet så möttes hela villagatan upp när glassbilen kom. Det var alltid minst fyra fem mammor där och köpte pinnglassar åt oss glada barn.

Jepp, även när jag växte upp på 90-talet var ofta hela grannskapet ute när glassbilen kom. Att Hemglass inte gått under likt de traditionella korvkioskerna som fanns överallt är ett stort mysterium då jag aldrig sett bilen ha kunder de senaste 15 åren...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in