2023-11-22, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Har ni sett vad glass kostar?
Inte var det som på 90-talet då man fick en liter rally gass för 5:- på Ica.

Bäst lönsamhet har väl kioskerna som säljer mjukglass på sommaren.

På sommaren, ja.
Citera
2023-11-22, 19:03
Medlem
Chaufförerna jobbar på provision som alla andra säljare. Därmed kostar dom inte 200:- i timmen i november.
För att det ska gå runt blåser dom finniga tonåringarna som säljer glassen som e glada att dom ens fått ett jobb, jobbar långa pass utan paus och säljer svindyr glass.
Citera
2023-11-22, 19:03
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
På sommaren, ja.

De är väl oftast bara öppna på sommaren?
Citera
2023-11-22, 20:28
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettberg
Chaufförerna jobbar på provision som alla andra säljare. Därmed kostar dom inte 200:- i timmen i november.
För att det ska gå runt blåser dom finniga tonåringarna som säljer glassen som e glada att dom ens fått ett jobb, jobbar långa pass utan paus och säljer svindyr glass.

Oavsett så undrar man ju hur mycket det kostar (bensin, försäkringar, hjulslitage, bilen ska servas etc) och klart man är nyfiken på hur mycket glass som säljs i november från en bil om det nu är en provisionsbaserad lön.

Hade varit kul om någon glassbilsförsäljare läste i tråden och kunde svara.
Citera
2023-11-22, 20:29
Jag känner en läkare vars kollega ägde ett glassföretag. Han hade läkaryrket som hobby. Dra dina egna slutsatser.
Citera
2023-11-22, 21:06
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Deras prisnivå är ju helt fittdyr. Hundratals procent högre än matbutiken typ.

Verkligen!

Hållit på falla för det några gånger. Men enbart av nostalgiska skäl. När man spenderade somrarna på landet som ung, och inga affärer i direkt närhet, handlade man av glassbilen. Mysigt var det då.

... meeeen då var det inte ens egna pengar man spenderade, förvisso! Haha!

Skulle aldrig lägga några hundralappar på glass vilket det verkar kunna bli numer om man handlar ifrån glassbilen.

Men verkar ju gå bra för dem så andra resonerar väl annorlunda. Barnfamiljer lär ju vara stora kunder.
Citera
2023-11-22, 21:25
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Jag känner en läkare vars kollega ägde ett glassföretag. Han hade läkaryrket som hobby. Dra dina egna slutsatser.

Glassföretag och glassbilen är inte samma sak. Och att ett glassföretag kan gå bra är väl ingen som förnekar men tråden handlar om hur det går runt att köra en glassbil i november.

Där jag såg glassbilen senast är det mindre än 10 minuters gångväg till närmaste Coop/Ica varav min undran kom sig av.
Citera
2023-11-22, 21:48
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag kan säga att jag har jobbat som glassförsäljare för en av dessa större operatörer för ungefär 20 år sedan. En vanlig glassbil går inte runt under vinterhalvåret. Man kan säga så här från november till mars månad brukar det inte gå så mycket pinnglass utan vanliga två liters och större.
Däremot går det alltid åt glass alla tider om året men inte lika mycket som på sommaren.
För 20 år sedan sålde jag glass till affärer och kiosker för ungefär 200.000 på en månad.
Juli månad sålde jag för mellan 900.000 och 1,2 miljoner. Det var samma i augusti Det innebär att man bygger upp en buffert. Jag hade en fast lön sedan hade jag provision på det jag sålde. Det innebär att glassbilen bara knappt går runt under vinterhalvåret Det innebär att man tar pengar från de bra månaderna sommarmånaderna och lägger på under vintern. På detta sättet går allting runt på ett eller annat sätt.
Men vafan… säljer du för en mille blir man ju nyfiken på bonusutfallet. Hur mycket bonus blev det för juli mellan tummen och pekfingret? Eller är det bonus på årsbasis?
Citera
2023-11-22, 21:53
Medlem
R.Rs avatar
Med tanke på priserna så gissar jag att det räcker med ett fåtal kunder per timme för att täcka upp kostnaderna. Det borde inte vara så svårt att få även mitt i vintern om man kör i relativt tätbebyggda områden. Sen handlar väl vissa mer än andra och då kan det nog bli ett litet plus trots ogynsamma omständigheter.
Citera
2023-11-22, 22:16
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Deras prisnivå är ju helt fittdyr. Hundratals procent högre än matbutiken typ.

Du jobbar inte med procenträkning, eller hur?

Glassbilen säljer mer än människoglass. Bla hundglass, väldigt poppis - speciellt med leversmak, och annat.
Citera
2023-11-22, 22:20
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Men vafan… säljer du för en mille blir man ju nyfiken på bonusutfallet. Hur mycket bonus blev det för juli mellan tummen och pekfingret? Eller är det bonus på årsbasis?

Hört talas om penningtvätt?
Citera
2023-11-22, 22:34
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Med tanke på priserna så gissar jag att det räcker med ett fåtal kunder per timme för att täcka upp kostnaderna. Det borde inte vara så svårt att få även mitt i vintern om man kör i relativt tätbebyggda områden. Sen handlar väl vissa mer än andra och då kan det nog bli ett litet plus trots ogynsamma omständigheter.

Tätbebyggelse har ofta nära till en stormarknad så jag förstår inte vad incitamenten kan vara för att handla från glassbilen kan vara? Jag har ju givetvis förståelse för att småbarn tjatar på sina föräldrar när de hör att den kommer, men kan tjatande barn vara deras starkaste konsumenter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in