2023-11-21, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimupstream
Men har du bott under en sten i 20 år. Det finns inte ett OS som går på budget. Japan har precis börjat summera upp erfarenheterna från sitt OS. Se tex https://asia.nikkei.com/Politics/Tok...-said-auditors

- the cost of the Games at 130% higher than the estimates released in 2013, when Tokyo won the bid to host

Bla så är väldigt stora konstnader just dolda investeringar, bla spenderade den Japanska staten 3x pengarna som va tänkt.

Tex boende för alla idrottare. Är det i Falun, Östersund och Åre som satsningar på bostadsbyggande behövs mest?

Det är fullkomligt vansinne att tro att OS pånåtsätt skulle varken gå på plan ekonomiskt eller bidra positivt ekonomiskt. vilket TS påpekar på sitt sätt.

Vad har det med mitt inlägg att göra?
Jag frågade vilka alla nya arenor var, som skulle byggas.
Ekonomin berörde jag inte, utan jag tog bara upp det ts skrev om arenorna.
Så återigen, vilka är alla nya arenor som ska byggas?
Eftersom ts hävdar detta, borde det väl enkelt gå att svara på?
Citera
2023-11-21, 13:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nu är det dags för idiotin igen:

Stockholm Stad vill arrangera OS 2030.

Det meddelade finansborgarråd Karin Wanngård (S).

– Vi vet att vi är duktiga på att arrangera stora evenemang, säger hon till P4 Stockholm.

Regeringen är positiv till OS 2030, meddelade idrottsminister Jakob Forssmed (KD) i mitten av november. Då inledde Stockholms stad process för att analysera regeringens förslag.

Nu kommer besked från finansborgarråd, Karin Wanngård (S): Stockholm vill anordna vinter-OS 2030.

– OS i Stockholm och Sverige skulle innebära möjligheter för besöksnäringen och turismen, säger Wanngård till P4 Stockholm.

Sverige en av tre nationer
Stockholmsregionen är tänkt som huvudort i de eventuella vinterspelen i Sverige 2030. Övriga tilltänkta orter är Falun, Åre och Östersund.

Innan årsskiftet kommer IOK (Internationella Olympiska Kommittén) vilka städer som går vidare. Utöver Sverige har även Frankrike och Schweiz meddelat att man vill arrangera OS 2030.

https://www.svt.se/sport/artikel/sto...s-2030--0tixmf, nyss

Sluta bygg massor med skit som inte behövs. (Helst borde man renovera och bygga om befintliga byggnader när nya behov uppstår.) Om man ska bygga nytt, så ska det göras för lokala behov - skit i OS. Det finns mycket viktigare saker än OS. OS är dessutom en korrupt skitorganisation. Om OS öht ska arrangeras mer borde det arrangeras någonstans där man inte behöver bygga något extra. OS innebär en enorm klimatkostnad med onödigt byggande och onödigt resande.

Klart vi ska ha OS! Det kostar såklart men lyckade spel snackas det sedan om i årtionden. Lillehammer och Lake Placid är två bra exempel på det. Jag kommer kolla hockey, curling och utförsåkning.
Citera
2023-11-21, 13:12
Medlem
Stockholm Stad är duktiga tjuvar. Nu måste de sprätta andras pengar för att låtsas att de gör nåt för de löner de plockar ur skattekistan. Så då spelar det inte någon roll om det är korkat eller ej med OS i Stockholm - pengarna som andra slitit ihop måste sprättas bort för att legitimera det de sysslar med dvs rånar skattebetalarna.
Citera
2023-11-21, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Klart vi ska ha OS! Det kostar såklart men lyckade spel snackas det sedan om i årtionden. Lillehammer och Lake Placid är två bra exempel på det. Jag kommer kolla hockey, curling och utförsåkning.
Vad genererar det för landet att det pratas i årtionde om ett OS? Det är och förblir en ekonomisk förlust att arrangera både sommar- och vinterOS.
Citera
2023-11-21, 13:32
Medlem
swimupstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Vad har det med mitt inlägg att göra?
Jag frågade vilka alla nya arenor var, som skulle byggas.
Ekonomin berörde jag inte, utan jag tog bara upp det ts skrev om arenorna.
Så återigen, vilka är alla nya arenor som ska byggas?
Eftersom ts hävdar detta, borde det väl enkelt gå att svara på?

TS hävdade "Sluta bygg massor med skit som inte behövs.". Inte ett ord om arenor, det är du som försöker snespåra diskussionen så det passar ett snävt narrativ.

Det är fel att bara titta på arenor, det är bla vad kommisionen i tokyo kritiserar. Dom ser på den större bilden, dvs vilka investeringar som gjordes och alla dolda kostnader. Så det är ekonomin man behöver titta på, inte skygglappsbeteende om nåt extra skidspår behöver byggas.

Så svara istället på varför investeringar ur skattekassan som desperat behövs i resten i Sverige, ska fokuseras på OS (där va Falun, Östersund och Åre exempel på orter som det förmodligen behövs investeras massor av skattepengar i).
Citera
2023-11-21, 13:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Vad genererar det för landet att det pratas i årtionde om ett OS? Det är och förblir en ekonomisk förlust att arrangera både sommar- och vinterOS.

Varför skulle det vara generande? Min farsa kan dra upp OS för 30-40 år sen och berätta om hur bra arrangerade de var. Man måste tänka långsiktigt i dessa sammanhang. Det snackas tex fortfarande om sommar-OS i Stockholm 1912. Menar du att detta OS INTE gick plus? Det är ju för fan miljontals turister som besökt Stadion genom åren.

Sen handlar det inte bara om stålar. Det handlar om nationell stolthet också. Nåt som kan binda ihop nationen från norr till söder. SD borde älska detta projekt.
Citera
2023-11-21, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimupstream
TS hävdade "Sluta bygg massor med skit som inte behövs.". Inte ett ord om arenor, det är du som försöker snespåra diskussionen så det passar ett snävt narrativ.

Det är fel att bara titta på arenor, det är bla vad kommisionen i tokyo kritiserar. Dom ser på den större bilden, dvs vilka investeringar som gjordes och alla dolda kostnader. Så det är ekonomin man behöver titta på, inte skygglappsbeteende om nåt extra skidspår behöver byggas.

Så svara istället på varför investeringar ur skattekassan som desperat behövs i resten i Sverige, ska fokuseras på OS (där va Falun, Östersund och Åre exempel på orter som det förmodligen behövs investeras massor av skattepengar i).

Ts skrev alltså: "Sluta bygg massor med skit som inte behövs. (Helst borde man renovera och bygga om befintliga byggnader när nya behov uppstår.)"

Jag försöker inre snespåra något.
Om TS nu menar några andra byggnader, så får väl ts precisera det?
Eller vilka byggnader är det som ska byggas, som inte behövs?

Om du så gärna vill tala ekonomi, får du förklara hur sommar-os I Tokyo, mitt under en pandemi, är jämförbart här?
Hela premissen är att befintliga idrottsanläggningar ska användas, just för att slippa stora ekonomiska kostnader.
Vilka är de andra stora kostnaderna?
Nya bostäder?
Förbättrad infrastruktur?
Citera
2023-11-21, 14:11
Medlem
Lillehammer igen vore fint o nära oss

Har Lillehammer Norge sökt igen efter deras succe med OL/OS på 90-talet?
Citera
2023-11-21, 14:11
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Herregud de kan ju inte ens ploga gatorna hur i helvete ska de kunna arrangera vinter-OS?!
Citera
2023-11-21, 14:15
Medlem
Sossar vill arrangera ett stort arrangemang just år 2030.... 2030.... Agenda 2030.... med en värld där ingen ska resa.... 15-minuterstäder osv.... sossarna.... globalistsossarna förslår detta alltså....

Okej....
Citera
2023-11-21, 14:24
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtickare
Terroristerna börjar planera parallellt.

Lär bli så, dessa terrorister är ju redan svenska medborgare samt i många fall skyddade och försörjda av (S), rejäla fyrverkerier vid invigningen men även under tävlingarnas gång är att vänta!
Senast redigerad av LawNumberSix 2023-11-21 kl. 14:27.
Citera
2023-11-21, 14:36
Medlem
Liberationfronts avatar
I mitten av November? Då finns ju ingen snö i 08…. Kanske Februari isf. Visst man kan skapa konst snö. Men vore inte då någonstans i Norrland bättre? Typ Piteå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in