• 1
  • 2
2023-11-21, 07:16
Medlem
Madagascars avatar
Nu är det dags för idiotin igen:

Stockholm Stad vill arrangera OS 2030.

Det meddelade finansborgarråd Karin Wanngård (S).

– Vi vet att vi är duktiga på att arrangera stora evenemang, säger hon till P4 Stockholm.

Regeringen är positiv till OS 2030, meddelade idrottsminister Jakob Forssmed (KD) i mitten av november. Då inledde Stockholms stad process för att analysera regeringens förslag.

Nu kommer besked från finansborgarråd, Karin Wanngård (S): Stockholm vill anordna vinter-OS 2030.

– OS i Stockholm och Sverige skulle innebära möjligheter för besöksnäringen och turismen, säger Wanngård till P4 Stockholm.

Sverige en av tre nationer
Stockholmsregionen är tänkt som huvudort i de eventuella vinterspelen i Sverige 2030. Övriga tilltänkta orter är Falun, Åre och Östersund.

Innan årsskiftet kommer IOK (Internationella Olympiska Kommittén) vilka städer som går vidare. Utöver Sverige har även Frankrike och Schweiz meddelat att man vill arrangera OS 2030.

https://www.svt.se/sport/artikel/sto...s-2030--0tixmf, nyss

Sluta bygg massor med skit som inte behövs. (Helst borde man renovera och bygga om befintliga byggnader när nya behov uppstår.) Om man ska bygga nytt, så ska det göras för lokala behov - skit i OS. Det finns mycket viktigare saker än OS. OS är dessutom en korrupt skitorganisation. Om OS öht ska arrangeras mer borde det arrangeras någonstans där man inte behöver bygga något extra. OS innebär en enorm klimatkostnad med onödigt byggande och onödigt resande.
Senast redigerad av Madagascar 2023-11-21 kl. 07:39.
Citera
2023-11-21, 07:32
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Tänk på att Stockholm sjunkit under havsnivån och att ingen vet hur man åker skidor längre efter 2022

- Pär holmgren, Sveriges meteorologiska propagandaavdelning

https://imgur.com/a/RVAPHx2
Senast redigerad av MrSwedeGliderRunt 2023-11-21 kl. 07:36.
Citera
2023-11-21, 07:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TV69
Finns sökfunktion på Flashback (FB) Sverige som arrangör av Vinter-OS 2030?
Den här tråden ligger i politik inrikes. Min tråd är inget sportämne.
Citera
2023-11-21, 07:34
Medlem
OK för min del bara resten av Sverige slipper att vara med och betala.
Citera
2023-11-21, 07:36
Citat:
Ursprungligen postat av Mefa
OK för min del bara resten av Sverige slipper att vara med och betala.
Staten skjuter så gärna till, var så säker på det.

Funderar lite om något OS på senare år gått plus? Tveksamt va?
Citera
2023-11-21, 07:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Tänk på att STockholm sjunkit under havsnivån och att ingen vet hur man åker skidor längre 2022

- Pär holmgren

https://imgur.com/a/RVAPHx2
Dessutom det... All aktivitet på snö/is blir dyrare och har ökad klimat-/miljökostnad.

Ishallar, snökanoner etc. Särskilt i Stockholm - beroende på vilka grenar galenpannorna vill arrangera i Stockholm. Men även i Åre/Falun/Östersund.
Citera
2023-11-21, 07:37
Medlem
AndersPersson99s avatar
Ska alla besökare och deltagare segla hit som Greta Thunberg?
Citera
2023-11-21, 07:41
Bannlyst
En stad som aldrig har vinter skall arrangera vinter OS. Lite fel tänk där. Kommer kostar massor med pengar till ingen nytta.
Citera
2023-11-21, 07:46
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Ska alla besökare och deltagare segla hit som Greta Thunberg?
Ja eller åka rullskidor hit :-)

OS skulle kunna göras helt distribuerat på olika orter/länder. Bob och Rodel någonstans där bra anläggningar och förutsättningar finns, backhoppning där det finns, skidskytte..., konståkning i ett fjärde land... osv...

Helst skulle jag se att den där korrupta och klimatförstörande skitorganisationen OS bara gick och dog. Men åtminstone ska inte svenska regeringen och svenska kommuner ekonomiskt garantera sådan här arrangemang!! Våra folkvalda idioter!!!
Senast redigerad av Madagascar 2023-11-21 kl. 07:49.
Citera
2023-11-21, 07:52
Bannlyst
Vette fan om jag håller med!

OS i Lillehammer skapade flera generationer Norrmän som ägnat sig åt att gå på ”tur”, dom är mer eller mindre oslagbara i vinteridrott, trots sin ringa storlek!

Jag menar, sparkar vi ut några kaosblattar kommer vi ganska fort upp i ett OS, vad det kan göra för folkhälsan och sport generellt vore häftigt att se!

Förstår inte varför alla är så negativa, så länge det är I-länder som klarar av det är det bara att köra, stora idrottsevenemang är häftigt och kul!
Citera
2023-11-21, 08:02
Medlem
Terroristerna börjar planera parallellt.
Citera
2023-11-21, 08:07
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurgareCheese
Vette fan om jag håller med!

OS i Lillehammer skapade flera generationer Norrmän som ägnat sig åt att gå på ”tur”, dom är mer eller mindre oslagbara i vinteridrott, trots sin ringa storlek!

Jag menar, sparkar vi ut några kaosblattar kommer vi ganska fort upp i ett OS, vad det kan göra för folkhälsan och sport generellt vore häftigt att se!

Förstår inte varför alla är så negativa, så länge det är I-länder som klarar av det är det bara att köra, stora idrottsevenemang är häftigt och kul!
Kom igen nu...

Det är inte OS i Lillehammer som fått norrmännen ut på "tur". Det har de gjort mycket längre än så. De har bättre förutsättningar helt enkelt. T ex i huvudstaden Oslo kan man ta tunnelbanan/trikk till 470 meters höjd (vilket man har kunnat sedan 1916!!) till stort område med fantastiska skidspår. Som jämförelse är högsta punkten i Stockholms län 111 meter. Mycket bättre snöförutsättningar i Oslo och Norge helt enkelt. Stora delar av Norge är fjäll. Dessutom har Norge plöjt ner massor med Oljemiljarder i sin idrott.

Men visst, OS i Lillehammer gav extra entusiasm för att ta sig ut i spåren.

Men min viktigaste invändning till ditt inlägg... Om vi vill förbättra folkhälsan med ökad motion och idrott - kan vi inte fokusera på just det!? I enlighet med vad folk här behöver och vill ha!? Bygga det som eventuellt behövs lokalt. Jag tror t ex Stockholm har stort behov av en friidrottsanläggning. Förmodligen kan man göra mycket för folkhälsan genom att satsa mer på detta i skolan.
Senast redigerad av Madagascar 2023-11-21 kl. 08:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in