2023-11-20, 18:56
Medlem
En annan person med din anställning skulle kunna gjort det ännu bättre förstås. Du ska ha 42.000:- i månaden.
Citera
2023-11-20, 19:03
Medlem
Din lön har ingenting med bolagets vinst att göra.

Du får lön utifrån vad som är rimligt att betala för dina tjänster, det är INTE kopplat till företagets vinst.

Vill du ha lön efter företagets vinst får du helt enkelt starta eget.

Om jag som företagare gör bra vinst kan det ju hända att jag delar med mig till de medarbetare som utmärkt sig. Men det finns absolut ingen direkt koppling.

Hade jag fått reda på att någon av mina anställda resonerade som du hade jag medvetet sett till att alla andra fick mer.

Jag har svårt att finna ord för att förklara hur korkat ditt resonemang är.
Citera
2023-11-20, 19:15
Medlem
Antedeluvians avatar
Du får lön motsvarande vad det kostar att ersätta dig. Ibland mindre, om du löneförhandlat dåligt när du tillträdde tjänsten. Inget annat.
Citera
2023-11-20, 19:33
Medlem
Ok, det känns som den allmänna inställningen är att jag inte börja räkna på vad rimligt lön för mig är baserat på individuell prestation utan vad den marknadsmässiga lönen är för någon med liknande roll. Eller vad det skulle kosta att ersätta mig.
Jag har ingen aning om vad det är dock eller vad som är rimligt att sätta som mål. Jag får väl fråga min chef vad han tycker jag ska ha utifrån det jobb jag gör. Tycker jag det är för lite så får jag starta eget eller gå vidare.

Jag tror att mitt resonemang grundar sig i hur jag tidigare fått lön hos andra arbetsgivare vilket inte nödvändigtvis har förankring hos en ny arbetsgivare.
Det är en värld jag levt i större delen av mitt yrkesverksamma liv och måste lära mig att tänka annorlunda.
Citera
2023-11-20, 19:57
Citat:
Ursprungligen postat av BestTools
I min värld borde alla jobba på provision.
Det fungerar bra för vissa jobb och dåligt för andra.

Jobbar man som telefonförsäljare fungerar det jättebra. Hur mycket du säljer är generellt ett jättebra mått på hur bra du jobbar.

Själv jobbar jag som programmerare. Hur mäter man mitt jobb? Ska jag få betalt för varje rad kod jag skriver? Det vore jättedumt, för då skulle jag skriva en massa kodrader i onödan.
Citera
2023-11-20, 20:07
Medlem
BuckshotBills avatar
Får man inte det man vill ha får man söka jobb någon annanstans, annars gilla läget. Det är inte så jättemycket att förhandla om. Du kan alltid säga ”så här bra är jag” för att säkerställa att de åtminstone reflekterat över det, vad det skulle innebära att tappa dig, men att resonera kring hur mycket bolaget tjänar tror jag inte korrelerar jätteväl med hur mycket lönelyft man får.
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing

Jobbar man som telefonförsäljare fungerar det jättebra. Hur mycket du säljer är generellt ett jättebra mått på hur bra du jobbar.

Själv jobbar jag som programmerare. Hur mäter man mitt jobb? Ska jag få betalt för varje rad kod jag skriver? Det vore jättedumt, för då skulle jag skriva en massa kodrader i onödan.
Och vet du, det finns säljare som lurar kunder till följd av provision också. Tokigt.
Senast redigerad av BuckshotBill 2023-11-20 kl. 20:10.
Citera
2023-11-20, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing

Nu kanske jag inte är rätt person att resonera kring det, får den känslan i tråden :P
Men om du jobbar på ett vinstdrivande bolag som programmerare bör din insats reflektera över hur många tjänster företaget kan sälja till kunderna eller vad dom kan ta betalt för tjänsterna påverkas. Jobbar du snabbare mäts det i att du hinner producera mer användbara applikationer som i sin tur gör att bolaget säljer mer.
Eller om du helt enkelt är mer effektiv än snittet genererar i att bolaget tjänar mer. Om man har en programmerar som gör jobbet för 2. Då får arbetsgivaren rea på att ha denna person anställd. Dom säljer mer men betalar för mindre arbetskraft helt enkelt.
Citera
2023-11-20, 22:58
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Jag tror inte att jag är ovärderlig. Däremot tror jag att det troligen skulle vara betydligt dyrare att ersätta mig med någon annan lönemässigt. Det jag försöker räkna på vad som är rimlig lön för det jobb jag gör. Det är väldigt lätt att se hur stor omsättning och täckningbidrag jag svarar för då jag gör allt från avtal, inköp, försäljning och fakturering. Även kreditering av ev. reklamationer m.m. Jag tar ansvar för mina affärer hela vägen till slutkund.
Jag har inget intresse av att driva eget, att konsulta och fakturera mot min arbetsgivare skulle dock kunna vara intressant. Det gör jag redan på sidan av min anställning nu till viss del för sådant som ligger utanför mina arbetsuppgifter.
Vi söker även fler nu vilket visat sig vara väldigt svårt att hitta bra folk till.

Inga affärer är redan skapade. Det är nya kunder och avtal som jag tecknat och har hand om. Jag har även deligerat avtal och kunder till kollegor då jag redan jobbar mer än heltid(utan betalt för övertid). Och deras affärer har jag inte räknat med i min uträkning.
Min arbetsgivare vill inte räkna på någon provision utan vill ge mig en fast lön. Jag vet dock inte vad som är rimligt. Arbetsgivaren har gett indikationer dock som ligger över det jag räknat på nu, dock på fyllan.

Nej inte p.g.a. hög inflation kanske. Utan p.g.a. det jobb jag gör. Jag fick som sagt mindre än jag bad om när jag började med den underliggande orsaken att jag behöver visa vad jag går för. Jag hade högre lön på mitt förra jobb, dock provision men snittlönen var högre än jag har nu. Och dit är jag gladeligen välkommen tillbaka. Men gick vidare då det inte längre var givande och stimulerande.
Mitt råd är att kolla runt och se vad andra erbjuder. Kräv det eller byt.
Citera
2023-11-20, 23:09
Citat:
Nu kanske jag inte är rätt person att resonera kring det, får den känslan i tråden :P
Men om du jobbar på ett vinstdrivande bolag som programmerare bör din insats reflektera över hur många tjänster företaget kan sälja till kunderna eller vad dom kan ta betalt för tjänsterna påverkas. Jobbar du snabbare mäts det i att du hinner producera mer användbara applikationer som i sin tur gör att bolaget säljer mer.
Eller om du helt enkelt är mer effektiv än snittet genererar i att bolaget tjänar mer. Om man har en programmerar som gör jobbet för 2. Då får arbetsgivaren rea på att ha denna person anställd. Dom säljer mer men betalar för mindre arbetskraft helt enkelt.
Hur ska min insats värderas när jag ingår i ett team på tio pers?

Säg att du har ett gäng snickare som ska bygga ett hus. En snickare fixar köket. En annan fixar vardagsrummet. En tredje fixar trappan till övervåningen. En fjärde fixar garaget. Samtliga ber då och då om hjälp av de andra. En femte håller lite kontinuerlig uppföljning och kollar hur det går för alla och hjälper till när det behövs. När huset är byggt är det en annan avdelning som tar över och har en lika komplicerad process för att sälja det hela. Hur mäter du en enskild snickares prestation här?

Sen om vi återgår till programmeringen så kan jag med lätthet spotta ur mig mycket mer kod än jag gör som är användbar på direkten, men jag vet att om jag gör på det sättet så kommer jag att behöva sitta och reparera den koden i onödan om ett år.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-11-20 kl. 23:11.
Citera
2023-11-21, 01:27
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Du säger att du jobbar som affärsutvecklare. Menar du att du hyr ut dig själv? Eller är du bara vanlig anställd som ska förhandla din lön? Lönen kan väl inte baseras på hur mycket du kan dra in för företaget. Om företaget säger att du ska ha 33000 i lön så är det upp till dig själv att acceptera detta. Jag har aldrig hört talas om att anställa ska fundera på hur mycket företaget drar in för att du ska ha i lön.
Kan det vara möjligt att det är provisionsarbete? Det känns som att det är svårt att avgöra vad du ska ha för lön.

Affärsutvecklare är oftast ett finare namn för säljare.

Annars så håller jag med ovan.

Lönen baseras på utbud/efterfrågan på din roll på arbetsmarknaden (inte vad du lyckas dra in till ditt företag som anställd).
Citera
2023-11-21, 06:49
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jobbar som affärsutvecklare.
Tänkte ta en löneförhandling och då ha lite underlag för mina beräkningar.

I korta drag kan vi säga att jag omsätter ca 4,5-5 miljoner för bolaget.
Och av detta är ca 1,5-2 miljon vinst rent försäljningsmässigt.
Sedan finns ju kostnader för lokaler, datorer, telefon osv osv såklart som jag utnyttjar. Dock inga ovanliga kostnader.
Så den vinst jag ansvarar för skall ju gå till en hel del saker förutom min lön.
Men vad är rimligt att tänka sig skall vara lön på täckningsbidraget från försäljning? Finns det något bra sätt att göra en uppskattning för detta? Nu tänker jag lön inkl. sociala kostnader/försäkringar/pension osv inte bara lön jag får i handen.
Utöver ren omsättningar har jag även lyckats implementera löpande besparningar det gångna året i bolaget på ca 50,000-70,000 kr/år.

Ni som är lite insyltade i beräkning kring liknande. Vad skulle ni säga blir rimligt?
Med hänsyn till både vinst och besparing och kostnader.
Är det rimligt att ligga på en lön kring halva vinsten i detta fall? En lön på 750000 kr/år inkl sociala avgifter m.m.?
Det låter rimligt men du ska nog inte ha detta som argument. Det vore lite som att jag skulle argumentera för ICA att en 1,5 cola borde kosta 7 kr för det har jag räknat ut inkl TB och moms. Beräkningen är säkert rimlig men det kommer inte att hörsammas.
Citera
2023-11-21, 07:51
Medlem
Lassemannen33s avatar
Citat:
Jobbar som affärsutvecklare.
Tänkte ta en löneförhandling och då ha lite underlag för mina beräkningar.

I korta drag kan vi säga att jag omsätter ca 4,5-5 miljoner för bolaget.
Och av detta är ca 1,5-2 miljon vinst rent försäljningsmässigt.
Sedan finns ju kostnader för lokaler, datorer, telefon osv osv såklart som jag utnyttjar. Dock inga ovanliga kostnader.
Så den vinst jag ansvarar för skall ju gå till en hel del saker förutom min lön.
Men vad är rimligt att tänka sig skall vara lön på täckningsbidraget från försäljning? Finns det något bra sätt att göra en uppskattning för detta? Nu tänker jag lön inkl. sociala kostnader/försäkringar/pension osv inte bara lön jag får i handen.
Utöver ren omsättningar har jag även lyckats implementera löpande besparningar det gångna året i bolaget på ca 50,000-70,000 kr/år.

Ni som är lite insyltade i beräkning kring liknande. Vad skulle ni säga blir rimligt?
Med hänsyn till både vinst och besparing och kostnader.
Är det rimligt att ligga på en lön kring halva vinsten i detta fall? En lön på 750000 kr/år inkl sociala avgifter m.m.?

Girigheten kommer slå omkull dig i slutändan. Så tvätta bort tankarna om att du bär hela företaget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in