Citat:
Ursprungligen postat av
BestTools
Jobbar som affärsutvecklare.
Tänkte ta en löneförhandling och då ha lite underlag för mina beräkningar.
I korta drag kan vi säga att jag omsätter ca 4,5-5 miljoner för bolaget.
Och av detta är ca 1,5-2 miljon vinst rent försäljningsmässigt.
Sedan finns ju kostnader för lokaler, datorer, telefon osv osv såklart som jag utnyttjar. Dock inga ovanliga kostnader.
Så den vinst jag ansvarar för skall ju gå till en hel del saker förutom min lön.
Men vad är rimligt att tänka sig skall vara lön på täckningsbidraget från försäljning? Finns det något bra sätt att göra en uppskattning för detta? Nu tänker jag lön inkl. sociala kostnader/försäkringar/pension osv inte bara lön jag får i handen.
Utöver ren omsättningar har jag även lyckats implementera löpande besparningar det gångna året i bolaget på ca 50,000-70,000 kr/år.
Ni som är lite insyltade i beräkning kring liknande. Vad skulle ni säga blir rimligt?
Med hänsyn till både vinst och besparing och kostnader.
Är det rimligt att ligga på en lön kring halva vinsten i detta fall? En lön på 750000 kr/år inkl sociala avgifter m.m.?
Om du slutar i morgon, försvinner omsättningen på 4,5-5 miljoner då? D.v.s detta är en omsättning du löpande tar in? Eller är det en "stock" med kunder du byggt upp, så om du försvinner i morgon kommer omsättningen och vinsten vara kvar (och sedan börja minska långsamt när det inte fylls på)?
Affärsutveckling kan ju innebära rätt olika saker på olika bolag, men det låter nästan som att du i huvudsak är en säljare?