Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-11-20, 10:07
Medlem
Jobbar som affärsutvecklare.
Tänkte ta en löneförhandling och då ha lite underlag för mina beräkningar.

I korta drag kan vi säga att jag omsätter ca 4,5-5 miljoner för bolaget.
Och av detta är ca 1,5-2 miljon vinst rent försäljningsmässigt.
Sedan finns ju kostnader för lokaler, datorer, telefon osv osv såklart som jag utnyttjar. Dock inga ovanliga kostnader.
Så den vinst jag ansvarar för skall ju gå till en hel del saker förutom min lön.
Men vad är rimligt att tänka sig skall vara lön på täckningsbidraget från försäljning? Finns det något bra sätt att göra en uppskattning för detta? Nu tänker jag lön inkl. sociala kostnader/försäkringar/pension osv inte bara lön jag får i handen.
Utöver ren omsättningar har jag även lyckats implementera löpande besparningar det gångna året i bolaget på ca 50,000-70,000 kr/år.

Ni som är lite insyltade i beräkning kring liknande. Vad skulle ni säga blir rimligt?
Med hänsyn till både vinst och besparing och kostnader.
Är det rimligt att ligga på en lön kring halva vinsten i detta fall? En lön på 750000 kr/år inkl sociala avgifter m.m.?
Citera
2023-11-20, 10:21
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestTools

Sedan finns ju kostnader för lokaler, datorer, telefon osv osv såklart som jag utnyttjar. Dock inga ovanliga kostnader.
Så den vinst jag ansvarar för skall ju gå till en hel del saker förutom min lön.
Men vad är rimligt att tänka sig skall vara lön på täckningsbidraget från försäljning? Finns det något bra sätt att göra en uppskattning för detta? Nu tänker jag lön inkl. sociala kostnader/försäkringar/pension osv inte bara lön jag får i handen.
Utöver ren omsättningar har jag även lyckats implementera löpande besparningar det gångna året i bolaget på ca 50,000-70,000 kr/år.

Ni som är lite insyltade i beräkning kring liknande. Vad skulle ni säga blir rimligt?
Är det rimligt att ligga på en lön kring halva vinsten i detta fall? En lön på 750000 kr/år inkl sociala avgifter m.m.?

Om du slutar i morgon, försvinner omsättningen på 4,5-5 miljoner då? D.v.s detta är en omsättning du löpande tar in? Eller är det en "stock" med kunder du byggt upp, så om du försvinner i morgon kommer omsättningen och vinsten vara kvar (och sedan börja minska långsamt när det inte fylls på)?

Affärsutveckling kan ju innebära rätt olika saker på olika bolag, men det låter nästan som att du i huvudsak är en säljare?
Senast redigerad av Stygotius 2023-11-20 kl. 10:23.
Citera
2023-11-20, 10:25
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Det finns ingen under eller över dig som kan resonera på samma sätt? Om svaret är ja så är det inte du som omsätter något, du är bara en mellanhand för omsättning.
Citera
2023-11-20, 10:39
Medlem
auruns avatar
Tycker ca 75k i månaden (din bruttolön, inte inkl avgifter) låter rimligt.
Senast redigerad av aurun 2023-11-20 kl. 10:51.
Citera
2023-11-20, 10:42
Medlem
fimbuls avatar
Du är medveten om att en kostnad på 750.000 per år motsvarar ca 45.000 i månaden i bruttolön lite beroende på hur gammal du är?
Citera
2023-11-20, 11:08
Medlem
Alla som räknar som du gör ett fundamentalt fel (enligt mig):
- Din beräkning är baserad på nutid, dvs situationen idag. Om ditt bidrag till företagets vinst ökar så anser du att din lön borde öka.
- Det du bortser från är att bolaget kanske börjar gå sämre en dag, kanske till och med med förlust. Eller åtminstone din verksamhet leder till en förlust. Är du beredd att i ett sådant scenario då gå in och betala in din del av förlusten till bolaget? Eller är din plan att du i en sådan situation helt enkelt "drar" och lämnar företaget i sticket?
- LAS och svensk lagstiftning ger dig anställningstrygghet och en massa andra förmåner. Dessa behöver räknas med, och även det faktum att du har rätt att sluta när som helst. Om du är så himla värdefull så är risken att du lämnar att anses som en risk för företaget som de måste kompensera sig för (till exempel genom att redan nu utbilda en ersättare). Det är en kostnad som först måste räknas bort från "din andel".

Om du vill ha en direkt koppling mellan din insats och det resultat det producerar bör du inte kräva en hög lön, utan en så stor andel som möjligt av ditt löneutrymme i form av andelar i företaget. (T.ex. en grundlön på 20.000:-/mån och resten i aktier eller optioner). Då får du del av vinsten, som ju självklart uppstår därför att du är så suverän! Ju större andel aktier och optioner desto bättre för dig, eller hur!?
Citera
2023-11-20, 11:12
Medlem
sebastian66s avatar
Du säger att du jobbar som affärsutvecklare. Menar du att du hyr ut dig själv? Eller är du bara vanlig anställd som ska förhandla din lön? Lönen kan väl inte baseras på hur mycket du kan dra in för företaget. Om företaget säger att du ska ha 33000 i lön så är det upp till dig själv att acceptera detta. Jag har aldrig hört talas om att anställa ska fundera på hur mycket företaget drar in för att du ska ha i lön.
Kan det vara möjligt att det är provisionsarbete? Det känns som att det är svårt att avgöra vad du ska ha för lön.
Citera
2023-11-20, 12:28
Medlem
Glostrups avatar
Varför ska du ha lön i förhållande till företagets vinst?

Du kan ha en lön i förhållande till hur mycket du säljer, men jag hoppas att du förstår att företagets vinst är en bokföringsteknisk fråga snarare än någon direkt relation till hur mycket som säljs.

Företaget har (eller borde ha) en uppskattad maximal kostnad för att generera den försäljning som förväntas, den summan är normalt en procentsats av den totala försäljningen. Din lön är en del av dessa kostnader. Visst kan du få mer om du överträffar försäljningen, en bonus eller accelererande provision, men det är i så fall en del av din totala kompensation (och normalt sett uträknad på samma sätt som för grundförsäljningen; en procentsats).

Om du skapar bättre processer eller annat som ger ökad effektivitet eller besparingar så får du väl diskutera med din ledning om du kan få en bonus. Någon procent av besparingen efter eventuella kostnader kan väl vara rimligt, men då ska det finnas en direkt korrelation mellan ditt förslag och besparingen.

I korthet: Företagets vinst har ingenting med din lön att göra om du inte äger företaget.
Citera
2023-11-20, 12:30
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:

Om du slutar imorgon, skulle någon annan kunna göra ditt jobb? Du har som bäst förhandlingsläge om företaget är beroende av dig.

Dessutom är det inte ren vinst om inte din kostnad är inräknad i vinsten.
Citera
2023-11-20, 12:46
Medlem
Citat:

Om bolaget skulle gå med förlust ett år, hade det känns okej att du betalar till bolaget istället för tvärtom? Om inte tycker jag du ska släppa resonemanget kring lön relativt företagets vinst.
Citera
2023-11-20, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Alla som räknar som du gör ett fundamentalt fel (enligt mig):
- Din beräkning är baserad på nutid, dvs situationen idag. Om ditt bidrag till företagets vinst ökar så anser du att din lön borde öka.
- Det du bortser från är att bolaget kanske börjar gå sämre en dag, kanske till och med med förlust. Eller åtminstone din verksamhet leder till en förlust. Är du beredd att i ett sådant scenario då gå in och betala in din del av förlusten till bolaget? Eller är din plan att du i en sådan situation helt enkelt "drar" och lämnar företaget i sticket?
- LAS och svensk lagstiftning ger dig anställningstrygghet och en massa andra förmåner. Dessa behöver räknas med, och även det faktum att du har rätt att sluta när som helst. Om du är så himla värdefull så är risken att du lämnar att anses som en risk för företaget som de måste kompensera sig för (till exempel genom att redan nu utbilda en ersättare). Det är en kostnad som först måste räknas bort från "din andel".

Om du vill ha en direkt koppling mellan din insats och det resultat det producerar bör du inte kräva en hög lön, utan en så stor andel som möjligt av ditt löneutrymme i form av andelar i företaget. (T.ex. en grundlön på 20.000:-/mån och resten i aktier eller optioner). Då får du del av vinsten, som ju självklart uppstår därför att du är så suverän! Ju större andel aktier och optioner desto bättre för dig, eller hur!?
Eftersom det inte finns en "gillaknapp" så gör jag så här istället, tänkte likadant, men insåg att jag inte kunde formulera det bättre än du redan gjort.
Citera
2023-11-20, 12:50
Medlem
Ditt resonemang är helt orimligt, rekommenderar dig starkt att titta på detta klipp så förstår du.

Bara för att du drar in pengar åt ett företag så baseras inte din lön på sättet du resonerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in