2023-11-20, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BestTools
ja det hade varit det bästa, så har jag jobbat i 15 år och det passar mig bra. Nu vill min arbetsgivare hellre att vi kommer överens om en fast lön och jag försöker grubbla i vad som kan vara ett bra förslag på lön nu när jag jobbat ett tag.
Min tjänst är dock inte ren försäljning så det blir svårare att värdera det bortom att bara räkna pengarna i bolaget

Det är mycket att ta hänsyn till, vad är den totala omsättningen och vinstmarginalen exempelvis, utöver det du drar in.
Citera
2023-11-20, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Varför anser du att du ska begrunda din lön på företagets vinst om du INTE äger ens en sketen procent?
Vad har du för anställningsavtal eftersom du anser du ska ha en del av företagets vinst? Vad berättigar dig till det? Är det bara dig allt hänger på. Shitnästa år går företaget minus dvs det blir ingen vinst hur ska man då sätta din lön? Hela upplägget låter liksom vrickat. Vad är det för föeratg som inte ens vet om hur man ska betala lön eller provision. Detta verkar vara high chaparall deluxe.
I min värld borde alla jobba på provision. Går företag bra ska dom anställda ha lite mer, går det dåligt ska dom ha mindre. Självklart med en buffert mot företaget. Det känns som det mest hållbara företagsmässigt. Men det skulle såklart innebära en väldig otrygghet för många anställda.
Har man inte råd med min lön och inte vill ha provisionsbaserad lön får man väl sparka mig? Svårare än så behöver det egentligen inte vara. Det är mitt ansvar att se till att företaget har råd att betala min lön.
Dom har aldrig jobbat med provision och vill inte börja. Jag jobbar gärna mer än vad som förväntas av mig och gör mer än vad jag är anställd för. Jag fakturerar lite utöver min anställd idag, vilket jag iofs kan fortsätta med. Jobbar mer än heltid på eget bevåg utan extra vilket arbetsgivaren såklart uppskattar men inte uppmanar.
Har ingen avtalad löneutveckling, inget kollektivavtal. Vill dom kan dom ju blankt säga nej, ta den lön du fått och var nöjd med den fram till pension. Men det ligger nog inte i deras intresse heller.
Citera
2023-11-20, 17:33
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
I min värld borde alla jobba på provision. Går företag bra ska dom anställda ha lite mer, går det dåligt ska dom ha mindre. Självklart med en buffert mot företaget. Det känns som det mest hållbara företagsmässigt. Men det skulle såklart innebära en väldig otrygghet för många anställda.
Har man inte råd med min lön och inte vill ha provisionsbaserad lön får man väl sparka mig? Svårare än så behöver det egentligen inte vara. Det är mitt ansvar att se till att företaget har råd att betala min lön.
Dom har aldrig jobbat med provision och vill inte börja. Jag jobbar gärna mer än vad som förväntas av mig och gör mer än vad jag är anställd för. Jag fakturerar lite utöver min anställd idag, vilket jag iofs kan fortsätta med. Jobbar mer än heltid på eget bevåg utan extra vilket arbetsgivaren såklart uppskattar men inte uppmanar.
Har ingen avtalad löneutveckling, inget kollektivavtal. Vill dom kan dom ju blankt säga nej, ta den lön du fått och var nöjd med den fram till pension. Men det ligger nog inte i deras intresse heller.
Det känns som att din värld inte är som alla andra vill. Det verkar som att du känner att du måste skulle styra och ställa vad som gäller på ett företag. Varför har ni inte gjort upp detta innan ni har börjat med detta? Jag tycker ändå att du ställer alldeles för höga krav. Det är bättre att du startar eget istället och lägger en budget på hur mycket du vill ha betalt. Då slipper du att komma till denna situationen. Jag tror att 90 % av alla folk är vanliga löntagare. Man kan liksom inte förutsätta att arbetslivaren eller företaget ska betala en del av sin vinst. Hennes och Mauritz och Volvo gör inte såna saker till exempel.
Citera
2023-11-20, 17:56
Citat:
Jag tror inte att jag är ovärderlig. Däremot tror jag att det troligen skulle vara betydligt dyrare att ersätta mig med någon annan lönemässigt. Det jag försöker räkna på vad som är rimlig lön för det jobb jag gör. Det är väldigt lätt att se hur stor omsättning och täckningbidrag jag svarar för då jag gör allt från avtal, inköp, försäljning och fakturering. Även kreditering av ev. reklamationer m.m. Jag tar ansvar för mina affärer hela vägen till slutkund.
Jag har inget intresse av att driva eget, att konsulta och fakturera mot min arbetsgivare skulle dock kunna vara intressant. Det gör jag redan på sidan av min anställning nu till viss del för sådant som ligger utanför mina arbetsuppgifter.
Vi söker även fler nu vilket visat sig vara väldigt svårt att hitta bra folk till.

Inga affärer är redan skapade. Det är nya kunder och avtal som jag tecknat och har hand om. Jag har även deligerat avtal och kunder till kollegor då jag redan jobbar mer än heltid(utan betalt för övertid). Och deras affärer har jag inte räknat med i min uträkning.
Min arbetsgivare vill inte räkna på någon provision utan vill ge mig en fast lön. Jag vet dock inte vad som är rimligt. Arbetsgivaren har gett indikationer dock som ligger över det jag räknat på nu, dock på fyllan.

Nej inte p.g.a. hög inflation kanske. Utan p.g.a. det jobb jag gör. Jag fick som sagt mindre än jag bad om när jag började med den underliggande orsaken att jag behöver visa vad jag går för. Jag hade högre lön på mitt förra jobb, dock provision men snittlönen var högre än jag har nu. Och dit är jag gladeligen välkommen tillbaka. Men gick vidare då det inte längre var givande och stimulerande.

Men det spelar ingen roll vad du anser att du omsätter, så länge du inte är delägare. Du är anställt och ska inte tänka ”din del av kakan”. Om 3 år kanske företaget går i back. Ska du betala då?

Det är inte så det fungerar. Då får du isåfall starta ett eget företag och omsätta så mycket du vill på egen hand.

Däremot kan du argumentera för att du borde ha högre lön pga ditt ansvar, erfarenhet och värdefulla kunskap (om du nu har det) och att genomsnittslönen för din anställning efter si och så många år är X och du bara har Y i lön.

Men kommer du med argument att du specifikt omsätter X och att företaget aldrig skulle tjänat dessa pengar utan dig så kan jag lova dig att det finn fler argument för att byta ut dig.

Det finns väldigt smarta och effektiva unga folk ute på arbetsmarknaden som skulle jobba arslet av sig för en lägre lön än vad du har. Det vet din chef redan om.

Jag säger inte att du inte ska ställa krav. Men var försiktig.

Om de verkligen vill ha dig kvar och är rädda om dig pga vad du gör så har de redan poängterar det.
Senast redigerad av barfotalasse 2023-11-20 kl. 17:59.
Citera
2023-11-20, 17:57
Medlem
Troligtvis vill väl dom som utvecklar produkten som du säljer också ha en bit av kakan, eller tänker du att du som säljare är den enda på företaget som bidrar till en hög omsättning?
Citera
2023-11-20, 18:05
Medlem
Sonny00s avatar
Om TS vill ha del av vinsten får han väl köpa aktier i företaget.
Citera
2023-11-20, 18:07
Medlem
mediekratis avatar
Citat:

Nej inte p.g.a. hög inflation kanske. Utan p.g.a. det jobb jag gör. Jag fick som sagt mindre än jag bad om när jag började med den underliggande orsaken att jag behöver visa vad jag går för. Jag hade högre lön på mitt förra jobb, dock provision men snittlönen var högre än jag har nu. Och dit är jag gladeligen välkommen tillbaka. Men gick vidare då det inte längre var givande och stimulerande.
Precis detta. Strunta i det andra och fokusera på det mätbara du har levererat. Förhandla i tusentals kronor och inte i %. Försök få in en rörlig komponent i lönen.
Citera
2023-11-20, 18:15
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fimbul
Kostnad för företaget, inklusive sociala avgifter, var det han skrev.
Du kostar mycket mer än du ser på lönespecen.

Självklart, hade missat det då stämmer det
Citera
2023-11-20, 18:45
Medlem
Japp jag jobbar på donken jag får 10% av mcdonalds vinst i lön
Citera
2023-11-20, 18:50
Medlem
Citat:
Jobbar som affärsutvecklare.
Tänkte ta en löneförhandling och då ha lite underlag för mina beräkningar.

I korta drag kan vi säga att jag omsätter ca 4,5-5 miljoner för bolaget.
Och av detta är ca 1,5-2 miljon vinst rent försäljningsmässigt.
Sedan finns ju kostnader för lokaler, datorer, telefon osv osv såklart som jag utnyttjar. Dock inga ovanliga kostnader.
Så den vinst jag ansvarar för skall ju gå till en hel del saker förutom min lön.
Men vad är rimligt att tänka sig skall vara lön på täckningsbidraget från försäljning? Finns det något bra sätt att göra en uppskattning för detta? Nu tänker jag lön inkl. sociala kostnader/försäkringar/pension osv inte bara lön jag får i handen.
Utöver ren omsättningar har jag även lyckats implementera löpande besparningar det gångna året i bolaget på ca 50,000-70,000 kr/år.

Ni som är lite insyltade i beräkning kring liknande. Vad skulle ni säga blir rimligt?
Med hänsyn till både vinst och besparing och kostnader.
Är det rimligt att ligga på en lön kring halva vinsten i detta fall? En lön på 750000 kr/år inkl sociala avgifter m.m.?

Hur gammal är du, vilka ambitioner har du? Ett tips om du vill fortsätta att utvecklas och klättra inom organisationen eller utanför är att sätta upp mål på 4, 8 och 12 års sikt. Istället för att försöka pressa ut varenda krona du kan få inom varje roll, så sikta på att lära dig och utvecklas så mycket som du kan inom varje roll och jobba hårt med att växa ditt nätverk inom branschen och med kunder, både existerande och potentiella. Har du allt detta på plats så kommer möjligheterna att klättra att förbättras oerhört. Det är i sådana kliv som du har stöst chans att öka din ersättning och andra villkor. Sitta och försöka maximera din löneutveckling vid varje lönesamtal är inte effektivt och skapar bara onödig irritation från både parter. Jag lyckades öka min årsinkomst från 380 KSEK till 1400 SEK på 5 år. Bytte jobba 2 ggr under tiden. Varje kliv förbättrade även min tjänstepension, förmånsbil och andra förmåner.
Citera
2023-11-20, 18:51
Medlem
Kottkompotts avatar
Jag tror inte ett dugg på dig, eftersom du nämner omkostnader efter vinst.

Antingen är du hög, eller så trollar du.
Citera
2023-11-20, 18:52
Citat:
Så har min lön alltid baserats på tidigare jobb. Lön i förhållande till vad man drar in till bolaget. Vad är orimligt med det? Tjänar bolaget mindre tjänar jag mindre och virse versa.
Men då hade du som sagts provisionsbaserad lön.

Vill du ta del av företagets vinst finns det ett jättebra sätt att göra det. Köp aktier i företaget.

Säg att du tar hem en hantverkare för att renovera ditt kök. Detta leder till en värdeökning på din lägenhet. När du säljer lägenheten gör du en vinst. Vad skulle du säga om hantverkaren ville ha del av den vinsten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in