Citat:
Ursprungligen postat av
BestTools
Jag tror inte att jag är ovärderlig. Däremot tror jag att det troligen skulle vara betydligt dyrare att ersätta mig med någon annan lönemässigt. Det jag försöker räkna på vad som är rimlig lön för det jobb jag gör. Det är väldigt lätt att se hur stor omsättning och täckningbidrag jag svarar för då jag gör allt från avtal, inköp, försäljning och fakturering. Även kreditering av ev. reklamationer m.m. Jag tar ansvar för mina affärer hela vägen till slutkund.
Jag har inget intresse av att driva eget, att konsulta och fakturera mot min arbetsgivare skulle dock kunna vara intressant. Det gör jag redan på sidan av min anställning nu till viss del för sådant som ligger utanför mina arbetsuppgifter.
Vi söker även fler nu vilket visat sig vara väldigt svårt att hitta bra folk till.
Inga affärer är redan skapade. Det är nya kunder och avtal som jag tecknat och har hand om. Jag har även deligerat avtal och kunder till kollegor då jag redan jobbar mer än heltid(utan betalt för övertid). Och deras affärer har jag inte räknat med i min uträkning.
Min arbetsgivare vill inte räkna på någon provision utan vill ge mig en fast lön. Jag vet dock inte vad som är rimligt. Arbetsgivaren har gett indikationer dock som ligger över det jag räknat på nu, dock på fyllan.
Nej inte p.g.a. hög inflation kanske. Utan p.g.a. det jobb jag gör. Jag fick som sagt mindre än jag bad om när jag började med den underliggande orsaken att jag behöver visa vad jag går för. Jag hade högre lön på mitt förra jobb, dock provision men snittlönen var högre än jag har nu. Och dit är jag gladeligen välkommen tillbaka. Men gick vidare då det inte längre var givande och stimulerande.
Men det spelar ingen roll vad du anser att du omsätter, så länge du inte är delägare. Du är anställt och ska inte tänka ”din del av kakan”. Om 3 år kanske företaget går i back. Ska du betala då?
Det är inte så det fungerar. Då får du isåfall starta ett eget företag och omsätta så mycket du vill på egen hand.
Däremot kan du argumentera för att du borde ha högre lön pga ditt ansvar, erfarenhet och värdefulla kunskap (om du nu har det) och att genomsnittslönen för din anställning efter si och så många år är X och du bara har Y i lön.
Men kommer du med argument att du specifikt omsätter X och att företaget aldrig skulle tjänat dessa pengar utan dig så kan jag lova dig att det finn fler argument för att byta ut dig.
Det finns väldigt smarta och effektiva unga folk ute på arbetsmarknaden som skulle jobba arslet av sig för en lägre lön än vad du har. Det vet din chef redan om.
Jag säger inte att du inte ska ställa krav. Men var försiktig.
Om de verkligen vill ha dig kvar och är rädda om dig pga vad du gör så har de redan poängterar det.