• 5
  • 6
2023-11-21, 08:07
Medlem
Cameltotems avatar
Jag utveckla en merförsäljnings produkt baserad på machine learning.

Jag skojar inte när jag säger att företaget omsatte 5-10 miljoner extra om året utav detta.

Jag tjänade 30k vid den tiden som utvecklare.

Vill man ha rättvist betalt ska man driva eget.
Citera
2023-11-21, 10:02
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Jag utveckla en merförsäljnings produkt baserad på machine learning.

Jag skojar inte när jag säger att företaget omsatte 5-10 miljoner extra om året utav detta.

Jag tjänade 30k vid den tiden som utvecklare.

Vill man ha rättvist betalt ska man driva eget.
Omsättning är ju dock inte samma sak som vinst
Citera
2023-11-21, 10:30
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestTools
Förstår inte riktigt. Det var inte 75 kkr/mån lön jag räknade på. Utan 75 kkr/mån inkl alla sociala avgifter m.m. Så ca 43kkr/mån i faktisk lön. Missade jag något?

Jag svarade inte dig, utan "aurun", som skrev: "Tycker ca 75k i månaden (din bruttolön, inte inkl avgifter) låter rimligt."
Citera
2023-11-21, 10:36
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Om han själv omsätter 4-5 miljoner med en vinst på 1.5 miljon gör han 4-5 ggr pengarna en konsult i "generell regi" gör på ett företag. Man brukar säga att en bra anställd konsult fakturerar 1-1.5 miljoner per år på ett sunt företag.

TS gör bra mycket mer än så med en vinst som överstiger siffran jag nämnde som fakturering.

Är detta sant är 75k en mycket rimlig månadslön.

Du måste förstå skillnad i omsättning för en konsult och i ett produktbolag. På en konsultomsättning är nästan hela omsättningen vinst (förutom lönen då förstås). Så är det inte på något sätt i ett produktbolag.

Och nej, "man" brukar inte säga att en bra anställd konsult fakturerar 1-1,5 miljoner per år. Det ger 83-125 tkr/månad. I vilket universum är det bra för en konsult att fakturera 83 000 kr per månad?
Citera
2023-11-21, 11:01
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Du måste förstå skillnad i omsättning för en konsult och i ett produktbolag. På en konsultomsättning är nästan hela omsättningen vinst (förutom lönen då förstås). Så är det inte på något sätt i ett produktbolag.

Och nej, "man" brukar inte säga att en bra anställd konsult fakturerar 1-1,5 miljoner per år. Det ger 83-125 tkr/månad. I vilket universum är det bra för en konsult att fakturera 83 000 kr per månad?
Nu tolkade jag TS som att han var konsult men visst "affärsutvecklare" kan ju vara lite vad som helst.

Ingen/extremt få konsulter fakturerar 8 timmar varje dag, året runt.
Du har röda dagar, sjukdagar, semester.
Ta där bort att 8 timmar per resterande dag är högst önskvärt men på konsultfirmor (speciellt inhouse) sällan uppnåeligt, snarare 6 timmar per dag.
Citera
2023-11-21, 13:49
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Omsättning är ju dock inte samma sak som vinst

Nej så klart men man ju ändå tänka sig vilket enormt resultat över åren för en väldigt billig implementation.
Citera
2023-11-21, 14:02
Citat:
Nu tolkade jag TS som att han var konsult men visst "affärsutvecklare" kan ju vara lite vad som helst.

Ingen/extremt få konsulter fakturerar 8 timmar varje dag, året runt.
Du har röda dagar, sjukdagar, semester.
Ta där bort att 8 timmar per resterande dag är högst önskvärt men på konsultfirmor (speciellt inhouse) sällan uppnåeligt, snarare 6 timmar per dag.
Om man fakturerar 83000 per månad och 6 timmar per dag så ligger timdebiteringen på 518kr. Det är jävligt lågt.
Citera
2023-11-21, 14:11
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om man fakturerar 83000 per månad och 6 timmar per dag så ligger timdebiteringen på 518kr. Det är jävligt lågt.
Ja, men jag skrev 1 TILL 1.5 miljon.

Räkna istället på 1000-1200kr timmen, 6 timmar om dagen så är vi uppe i 1,5-1.8 miljoner. Dra av lite för semester. Klart.
Citera
2023-11-21, 14:20
Citat:
Ja, men jag skrev 1 TILL 1.5 miljon.

Räkna istället på 1000-1200kr timmen, 6 timmar om dagen så är vi uppe i 1,5-1.8 miljoner. Dra av lite för semester. Klart.
Du har ju med en miljon i spannet för vad en bra konsult fakturerar. Det är svårt att tolka som något annat än att du tycker att en miljon är bra.
Citera
2023-11-21, 14:54
Medlem
Citat:
Jobbar som affärsutvecklare.
Tänkte ta en löneförhandling och då ha lite underlag för mina beräkningar.

I korta drag kan vi säga att jag omsätter ca 4,5-5 miljoner för bolaget.
Och av detta är ca 1,5-2 miljon vinst rent försäljningsmässigt.
Sedan finns ju kostnader för lokaler, datorer, telefon osv osv såklart som jag utnyttjar. Dock inga ovanliga kostnader.
Så den vinst jag ansvarar för skall ju gå till en hel del saker förutom min lön.
Men vad är rimligt att tänka sig skall vara lön på täckningsbidraget från försäljning? Finns det något bra sätt att göra en uppskattning för detta? Nu tänker jag lön inkl. sociala kostnader/försäkringar/pension osv inte bara lön jag får i handen.
Utöver ren omsättningar har jag även lyckats implementera löpande besparningar det gångna året i bolaget på ca 50,000-70,000 kr/år.

Ni som är lite insyltade i beräkning kring liknande. Vad skulle ni säga blir rimligt?
Med hänsyn till både vinst och besparing och kostnader.
Är det rimligt att ligga på en lön kring halva vinsten i detta fall? En lön på 750000 kr/år inkl sociala avgifter m.m.?

Lite svårt att säga men om dina affärer genererar 1.5-2-0 miljoner i intäckter till företaget är det nog inte speciellt höga nivåer du kan tänka dig få i lön.

Sen är det ju lite beroende på hur strategist viktig din tjänst är för företaget.
Men för ett konsultbolag så handlarde det nog i spannet 50-60 k sek/Månaden. Det kostar ditt företag i runda slängar 1 miljon i utgifter per månad.
Citera
2023-11-21, 15:36
Medlem
Citat:
Jobbar som affärsutvecklare.

För att göra din fråga extra synlig kan vi ta en extrem:
En städare som städar toaletter på ett företag som har miljarder i vinst får inte särskilt mycket i lön för att företaget går bra, trots att jobbet är mycket viktigt och genererar högre produktivitet i form av personalens trivsel som i slutändan ökar vinsten.
Företaget är helt enkelt inte skyldigt att dela med sig av kakan bara för att du bidrar till vinsten vilket sätt det än sker på, det är bara skyldigt att följa kontraktet och däri står din lön.
Du tror felaktigt att någon är skyldig dig mer än vad som är avtalat.
Citera
2023-11-21, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassastrand2
För att göra din fråga extra synlig kan vi ta en extrem:
En städare som städar toaletter på ett företag som har miljarder i vinst får inte särskilt mycket i lön för att företaget går bra, trots att jobbet är mycket viktigt och genererar högre produktivitet i form av personalens trivsel som i slutändan ökar vinsten.
Företaget är helt enkelt inte skyldigt att dela med sig av kakan bara för att du bidrar till vinsten vilket sätt det än sker på, det är bara skyldigt att följa kontraktet och däri står din lön.
Du tror felaktigt att någon är skyldig dig mer än vad som är avtalat.

Det där är som sagt svår att definera:
Själv jobbade jag under en period som tekniskt ansvarig för ett område hos en större global aktör.¨
Uteecklingsbodgeten var 20 miljoner Euro och taltal omsättning för delsystemet var i storleksordningen 500 miljoner Dollar(Ja vi redovisade omsättningen i Dollar och "min budget" i Euro då jag satt i Europa).
Vilket är i överkant vad de flesta större företag omsätter.
Jag hade då en lön på runt 30 Ksek/månad. Nu är det ett gäng år sen och nu omsätter jag betydligt mindre och tjänar mer.

Så marknaden sätter lön inte hur mycket man omsätter.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in