Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2023-11-20, 17:22
  #85
Medlem
GruppboendetFiskens avatar
Undrar vad den civilanställde kriminella idioten som inte lyckades få säkerhetsklassning gjorde med sina sju år av betald fritid.

Något vettigt? Studerade hon något som var värt att studera? Målades det några tavlor? Uppdiktades det några dikter? Uppfanns det några uppfinningar? Fann hon några matematiska teorem? --- Eller satt hon bara och pullade sig i fittan?

Man kan ju känna iaf någon sympati om hon gjorde något med de sju åren, om det inte bara var transportsträcka mot döden.
__________________
Senast redigerad av GruppboendetFisken 2023-11-20 kl. 17:34.
Citera
2023-11-20, 17:54
  #86
Medlem
arakas avatar
Ur dagens DN,
"Polisutredningen avslöjar också brister i säkerheten på Attunda tingsrätt. När polisen vill använda hemliga tvångsmedel sammanställs ett underlag. Det innehåller vad polisen vet, datum, tider, platser, namn på misstänkta och det kan också framkomma vilka hemliga källor som polisen har. Underlaget skickas krypterat till åklagaren, som skickar det krypterat till Attunda tingsrätt.
Men där bryts den krypterade kedjan. I stället skrivs underlaget ut på papper och sätts in i en pärm som förvaras i ett låst skåp som en grupp betrodda domstolshandläggare, däribland den åtalade kvinnan, har tillgång till. Handläggaren får enbart ta del av de ärenden som han eller hon arbetar med. Men polisen misstänker att kvinnan har gått igenom alla ärenden och läckt information.
Eftersom dokumenten sitter i en pärm, dataloggas det inte.
För att bli domstolshandläggare krävs bara gymnasieutbildning. Den åtalade kvinnan var inte säkerhetsprövad och behövde heller inte lämna utdrag ur belastningsregistret när hon anställdes. I förhör erkänner hon att hon fuskade när hon gjorde domstolens antagningstester, något som var möjligt eftersom de går att göra hemifrån."

Man baxnar.....
Citera
2023-11-20, 18:35
  #87
Avstängd
Måste vara en kvinna, har jag rätt?
Citera
2023-11-20, 20:20
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Du ljuger och hittar på. Det du beskriver är absolut inte vanligt. Bara för att det hänt en gång är det inte vanligt. Din skröna om att kommunanställda tar en extra semestervecka är lögn.

Tyvärr är du ute och cyklar här.

Kommunal/statligt anställda har mer än 5 veckors semester i många fall (åldersberoende)l. Är du över 40 har du 7 veckor.

Här är tex Arbetsmiljöverket
https://www.av.se/om-oss/Jobba-hos-o...r-och-villkor/

Normalt som privat tjänsteman har du 30 dagar då du har avtalat bort övertid. (Vilket i princip alla har gjort).
Citera
2023-11-20, 22:09
  #89
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Man tillhör väl någon klan.
Du ska veta att det kan räcka med väldigt lite för att arbetsgivaren ska bli nervös. Så länge man inte har bevis för oegentligheter måste vi nog acceptera att folk kan gå sysslolösa utan lön. Annars skulle det räcka med att antyda oegentligheter om poliser, lärare och andra man är missnöjd med.

givetvis får man acceptera andra arbetsuppgifter under utredningen, men tryggheten att ha kvar anställningen så länge man inte kan fastslå oegentligheter man själv orsakat ska man kunna vara trygg! Att en brorsa, son eller polare tabbat sig ska inte räcka.

Om polisen påstår sig ha letat andra uppgifter sedan 2016 och ändå inte lyckats hitta något säger det mer om polisens sedvanliga ointresse av att prestera resultat än om att den berörda skulle förtjäna att sägas upp. Inte en enda tjänsy på 7 år i en verksamhet med 35 500 anställda...
Citera
2023-11-20, 22:15
  #90
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnirfengnorfen
Tyvärr är du ute och cyklar här.

Kommunal/statligt anställda har mer än 5 veckors semester i många fall (åldersberoende)l. Är du över 40 har du 7 veckor.

Här är tex Arbetsmiljöverket
https://www.av.se/om-oss/Jobba-hos-o...r-och-villkor/

Normalt som privat tjänsteman har du 30 dagar då du har avtalat bort övertid. (Vilket i princip alla har gjort).
statligt och kommunalt är två helt skilda avtal.
Har privata tjänstemän 30 dagar? inte där jag jobbar i alla fall. 5 veckor och detta oavsett ålder.
Citera
2023-11-20, 22:19
  #91
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Kompisen ljuger.
Men ditt inlägg stämmer till 100 % på de flesta statliga/kommunala chefer.
Öhh... det stämmer så klart inte. De flesta anställda har arbetsgivare som kräver resultat, oavsett om man är chef eller inte. Bilden av att det offentliga skulle vara ett osinligt ymnighetshorn att ösa ur är fullkomligt grundlös!
Citera
2023-11-20, 22:21
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.the.Ripper
Hej

En civilanställd handläggare på Polisen som förlorade sin säkerhetsklassning 2016*har sedan dess gått hemma med lön. Efter en omorganisation vill arbetsgivaren nu avsluta anställningen.

1. Vilka regler tillämpas när en statligt anställd förlorar sin säkerhetsklassning men fortsätter att få lön?

2. Hur balanseras en anställds rättigheter mot organisationens och samhällets behov när denne inte kan utföra sina arbetsuppgifter?

3. Är det moraliskt försvarbart att en civilanställd på Polisen får lön i sju år utan att arbeta?

4. Vilka är de största utmaningarna för en myndighet som Polisen vid omplacering eller avslutning av anställning efter förlorad säkerhetsklassning?

5. Hur påverkar sådana situationer en myndighets arbetsmoral och allmänhetens förtroende på lång sikt?

Diskutera!

Citerar delar från artikel: "Efter flera tips gjordes en säkerhetsprövning av kvinnan 2014. Granskningen ledde till att hon förlorade sin säkerhetsklassning och inte kunde fortsätta sitt arbete, något hon enligt arbetsgivaren ska ha fått besked om först under sommaren 2016."

"Polisen har enligt hemställan därefter försökt omplacera kvinnan till arbetsuppgifter som inte kräver säkerhetsklassning, men inte hittat några sådana lediga tjänster. Därför vill arbetsgivaren nu att personalansvarsnämnden fattar beslut om uppsägning."

Publicerad den 10 november 2023

https://www.publikt.se/nyhet/handlag...i-sju-ar-25705

Även högst anmärkningsvärt att hon säkerhetsprövades mer än 1 år innan de plockade bort henne p g a detta.
Hur mycket skada kunde hon orsaka med polisens goda vetskap under den perioden?
Citera
2023-11-21, 06:46
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
statligt och kommunalt är två helt skilda avtal.
Har privata tjänstemän 30 dagar? inte där jag jobbar i alla fall. 5 veckor och detta oavsett ålder.

Det har jag i alla fall och nästan alla tjänstemän då jag har avtalat bort övertid. Ett fåtal tjänstemän på lägre nivåer har 25 dagar med övertid. Och vi har kollektivavtal etc.

Förtroendearbetstid är mycket vanligt inom de branscher och företag där jag arbetar/har arbetat.
Citera
2023-11-22, 20:44
  #94
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnirfengnorfen
Det har jag i alla fall och nästan alla tjänstemän då jag har avtalat bort övertid. Ett fåtal tjänstemän på lägre nivåer har 25 dagar med övertid. Och vi har kollektivavtal etc.

Förtroendearbetstid är mycket vanligt inom de branscher och företag där jag arbetar/har arbetat.
Hos oss, ett av de större ingenjörsföretagen inom bygg och anläggning, har några löneväxlat sig till extra semester, men att byta bort övertiden mot en extra vecka vore ett katastrofalt nerköp.
Jag har provat förtroendearbetstid som lärare, men där är det en riktig fälla. 45 timmar i veckan är normalarbetstiden, men av dessa är 10 förtroendearbetstid. Jag var med i 2 tidsstudier, den ena visade det sig att jag jobbade 53 timmar och den andra, några år senare så var det 55 timmar. Jag tror att om förtroendearbetstid ska vara en bra deal ska man klara av att göra jobbet good enough.
Citera
2023-11-23, 01:47
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Jösses. Man slutas aldrig förundras över vår eminenta hantering av skattepengar.

Och ändå fortsätter det vara så oerhört viktigt för folk att fortsätta ”dra sitt strå till stacken” och bidra så gott de bara kan till eländet.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback