2023-11-18, 12:47
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Av alla försäkringar måste nog hemförsäkring vara den minst korkade.
Säkert, men samtidigt är försäkringsbolag vinstdrivande företag av en anledning. Är man inte en klåpare som inte kan markera ut kablar och rör när man håller på att ständigt gräva på tomten, inte lagar mat i ett bad av olja med fläkten på m.m. kan man med viss fördel sätta dom pengarna på något bättre.
Citera
2023-11-18, 13:25
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Sedan har vi dem som säger att försäkringar är onödiga som du, ja visst för 90% som inte drabbas är de kanske onödiga, de 10% som råkar ut för vattenskada eller eldsvåda. betyder det kanske att överleva eller hamna på gatan.

Har inte hyresvärden försäkring på fastigheten som täcker vattenskador?
Citera
2023-11-18, 13:48
Medlem
Om du har ett motorfordon i trafik så säger lagen att detta ska vara trafikförsäkrat.
De skador som du orsakar på andra personer/egendom betalas då av försäkringen, du kan helt enkelt inte köra omkring oförsäkrad. Kör du med ett påställt men oförsäkrat fordon så kommer trafikförsäkringsföreningen att sända dig en faktura, du är även då försäkrad och får betala en dyr premie.
Trafikförsäkring är alltså inget frivilligt val, det är ett tvång.

Att inte samma sak gäller när man bor i flerfamiljshus är lite av en gåta.
Hemförsäkringen är tyvärr frivillig så det finns möjlighet att välja bort det och om man av misstag ställer till det så att hela flerfamiljshuset förstörs (t.ex. brand) så blir man ersättningsskyldig. Att hyresvärdar eller bostadsrättsföreningar inte alltid har hemförsäkring som krav är ytterst märkligt.
Tyvärr ingår detta inte i dagens allmänbildning så många saknar därför hemförsäkring, ofta är det de som verkligen behöver en som saknar detta.
Senast redigerad av DeepBD 2023-11-18 kl. 14:09.
Citera
2023-11-18, 14:39
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinkksad
Jag har varit med om olika olyckor och har därför varit med om hur ofördelaktig hemförsäkringen är. Min fråga är varför måste man har en hemföräskring som hyresgäst? Oftast så betalat du flera tusen per år i försäkring som sen inte kommer att täcka ett enda öre av vad du äger på grund av åldern av ditt ägda lösgods.

Du har en soffa som är 100% funktionabel men är 7 år gammal = 0 kr ersättning
Din dator är några år gammal, du får inte ens 1000 kr för den
Detta fortsätter oändligt sålänge dina saker inte är 1 år eller yngre.

Det här kan fortsätta, jag sitter på en försäkring med 1.5 miljoner i ersättning för lösöre men när man tar bort åldern på saker jag äger så ska jag vara glad om jag ens får 100 000 kr om allt skulle förloras.

Så min fråga är, varför ska jag betala ett överpris på en försäkring för något som inte kan ersätta det jag egentligen äger, finns det några bättre sätt att försäkra sig på för hemförsäkring än bara baserat på ens lösöre? Jag vill ju åt allt annat som ingår.

Detta stämmer ju inte alls - jag har fått ut flera gånger för dator, mobil, skador på golvet, vattenläcka osv osv..
Citera
2023-11-18, 14:39
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet

Beror på VART vattenläckan har skett.
Inne i väggen = hyresvärden
Synliga rör = Boende
Citera
2023-11-18, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Lösöre är en sak, men om du skulle råka orsaka en brand, vattenskada eller liknande så kan det bli löjligt dyrt för dig, särskilt om det drabbar andra.
Detta, har aldrig haft en hemförsäkring tidigare men när jag flyttade till nuvarande skaffade jag en tvättmaskin och en diskmaskin.
Fick tänka om, tänk om det blir en vattenläcka och du har ingen hemförsäkring, kan bli fem-sexsiffriga reparationer.
Mitt lösöre kan räknas i några tusenlappar, stöldförsäkring ingår men min cykel är värd 245 kr, självrisken är 1500.
Sen kostar inte hemförsäkringen "flera tusenlappar" om året, har själv den enklaste varianten hos IF som kostar 79 kr i månaden. Betalar jag gärna för att slippa ångesten.

OT, lite konstigt med alla dessa försäkringar, jag har reseskydd via hemförsäkringen. Vad det nu betyder.
Sen har jag två kreditkort och båda har varianter av reseförsäkring som jag inte har orkat plöja igenom.
Känns som att man är trippelförsäkrad vid resa utomlands.
Senast redigerad av SlowCooker 2023-11-18 kl. 15:36.
Citera
2023-11-18, 17:10
Medlem
Citat:
Ja men det är som ni skriver, det täcker mycker mer än lösöre, men varför har jag en försäkring på 1.5 miljoner i lösöre när jag knappt kommer få ut 100 000 efter åldersnedräkning, jag har inte sagt till mitt försäkringsbolag att jag har 1.5 miljoner i lösöre, allt är ju helt värdelöst när jag förlorar allt ändå så de där 1.5 miljonerna låter fint men är värt 0 när det väl kommer till kritan.

Jag vill ju ha en hemförsäkring som täcker allt det andra, skit i mina saker, de är alla 5 år eller äldre, på 4 år så har ju jag betalt mer i premie än vad jag får tillbaka.

Det finns alternativ för att sänka sitt försäkringsbelopp för lös egendom. Trygg-Hansa erbjuder så vitt jag vet exempelvis 200 000 i lösöre istället för miljonbelopp. Skippa även drulle/allrisk (gäller också bara lös egendom) så har du kvar det allra nödvändigaste, i synnerhet ansvarsskyddet, och kommer förmodligen undan med en billig peng.
Citera
2023-11-18, 17:21
Medlem
Citat:
Ja men det är som ni skriver, det täcker mycker mer än lösöre, men varför har jag en försäkring på 1.5 miljoner i lösöre när jag knappt kommer få ut 100 000 efter åldersnedräkning, jag har inte sagt till mitt försäkringsbolag att jag har 1.5 miljoner i lösöre, allt är ju helt värdelöst när jag förlorar allt ändå så de där 1.5 miljonerna låter fint men är värt 0 när det väl kommer till kritan.

Jag vill ju ha en hemförsäkring som täcker allt det andra, skit i mina saker, de är alla 5 år eller äldre, på 4 år så har ju jag betalt mer i premie än vad jag får tillbaka.
en kollegas hem brann och allt förstördes. Då sa hans försäkringsbolag att han kunde åka till mio och köpa ut alla möbler har behöver.
Citera
2023-11-18, 17:36
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Beror på VART vattenläckan har skett.
Inne i väggen = hyresvärden
Synliga rör = Boende
Men de synliga rören i lägenheterna hör ju till huset som täcks av värdens husförsäkring? Om man har en villaförsäkring täcker den väl alla skador i huset oavsett var de uppstår? Är värdens försäkring för ett hyreshus sämre än försäkringen för en villa?
Citera
2023-11-18, 17:40
Medlem
Grannen i lägenheterna bredvid önskar nog att hade haft en hemförsäkring när det väl började att brinna här förra året. Istället för att få hotell/boende betalt så blev han hemlös, fick låna en stuga på en kolonilott av några i styrelsen. Kan inte ha varit kul när vintern sen kom.

Vad kostar en hemförsäkring? Tror det ligger på en hundring i månaden, som lite chips och godis och kanske en cola så det har man råd med.

Har själv plockat ut över 400k på mina försäkringar sen maj förra året, cancerförsäkring hos Chubb (307 000kr) 48 000kr hos Skandia och 50 000kr hos Folksam (diagnosförsäkring).

Hade för övrigt ut 32 000kr/månad skattat och klart när jag var sjukskriven förra året tack vare mina försäkringar.

Nu blir ju alla inte drabbade av cancer bränder och annat men när du väl drabbas så kan det vara skönt att kunna få ut något istället för ingenting.

Eller så skiter man i allt vad försäkringar heter och står där utan någonting den dagen det sker något.

Plockade även ut för några år sen 52 000kr för att jag skadade mig på min Segway (ärrersättning och pengar för sveda & värk).
Mina försäkringar har varit en ren guldgruva för min del.
Citera
2023-11-18, 18:04
Medlem
Driftstopps avatar
Min förra granne hade ett hus och råka få soteld i skorstenen och hans hus brann ner.
Tror du han ångrar att han inte teckna en försäkring?
Citera
2023-11-18, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet

Jo, och den träder in och betalar skadan men hyresgästen måste betala hyresvärdens självrisk om hyresgästen vållat skadan.

Den självrisken kan vara på åtskilliga hundra tusen kronor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in